به گزارش ایرنا، ناصر مقدم روز دوشنبه در آیین بزرگداشت صدرالدین زنجانی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان، معرفی شخصیت ها و برجستگان فرهنگی، قرآنی و دینی استان را به عنوان یک وظیفه به طور جدی در دستور کار خود دارد و تلاش می کند از طریق تدارک سلسله برنامه های بزرگداشت، کمکی به شناساندن هویت فرهنگی و تاریخی استان بکند.
وی با بیان اینکه استان زنجان دارای تعداد قابل توجهی از برجستگان در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری است، ادامه داد: امیدواریم برگزاری چنین بزرگداشت هایی مقدمه ای برای پی گیری معرفی بیش از پیش این چهره ها باشد.
مقدم به انتشار منظم فصلنامه فرهنگ زنجان طی مدت فعالیت دولت تدبیر و امید در استان اشاره کرد و افزود: به طور معمول برنامه هایی ماندگار است که آثار مکتوبی از آن ها برای نسل های آینده آماده شود و در این جهت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قدم هایی را برداشته است که برخی از آن نتیجه بخش بوده ولی کافی نیست.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته، فقط توانسته بودیم زنجان را تنها با صنعت چاقوسازی مطرح کنیم که در ادامه، صنایع دستی ملیله و مس نیز به آن اضافه شد و زنجان را از یک قطبی بودن رها کرد.
وی افزود: برجسته شدن دسته عزاداری حسینیه اعظم و زینبیه در سال های گذشته نیز زنجان را به یکی از قطب های فرهنگی کشور تبدیل کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به ضرورت تلاش برای شناساندن ظرفیت های مختلف این استان تاکید کرد و گفت: بر اساس گزارش های آماری، 60درصد مردم زنجان هنوز گنبد سلطانیه را از نزدیک ندیده اند و این امر حاکی از آن است که ما خودمان، خودمان را ناشناخته نگه داشته ایم.
مقدم از تدوین دانشنامه فرهنگ زنجان در 400 مدخل خبر داد و افزود: امیدواریم این دانشنامه که تلاشی در جهت معرفی هویت فرهنگی، تاریخی، هنری و جغرافیایی استان زنجان است، تا نیمه نخست سال آینده چاپ شود.
وی به وجوه برجسته شخصیت صدرالدین زنجانی اشاره کرد و گفت: این شخصیت که مبدع اولین پول کاغذی در ایران است اگر از آن استان های دیگر بود به طور حتم تا کنون در جهت معرفی او کارهای زیادی انجام شده بود.
صدرالدین احمد بن عبدالرزاق خالدی زنجانی یکی از وزرای دوران حکومت ایلخانان در ایران در دهه پایانی سده هفتم هجری بود. او بیشتر به نام صدر جهان معروف است. وی در سال ۶۹۷ هجری قمری درگذشت.
یکی از اقدامات مهم خواجه در زمان صدارتش رواج 'چاو ' یا پول کاغذی برای اولین بار در حکومت ایلخانی بود.
صدرجهان نخستین فرد در تاریخ ایران است که دستور داد از اسکناس به جای پول‌های فلزی مرسوم آن زمان استفاده کنند.
صدرالدین به دستور غازان خان به قتل رسید.
هم اکنون یکی از خیابان‌های مرکزی شهر زنجان به نام وی خوانده می شود.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.