به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این برنامه ها سفیر ایران در تانزانیا، رایزن فرهنگی و مقامات عالی کشور تانزانیا و وزیر فرهنگ ارتباطات و ورزش تانزانیا و با حضور هنرمندان شیرازی و معاون هنری فرهنگ و ارشاد فارس برگزار شد.
در این برنامه استاد رحیم هودی که از پیشکسوتان سینما، تئاتر و تلویزیون استان فارس است، بر دوستی، برادری، برابری و صلح جهانی و برقراری تفاهم بین همه ملت جهان تاکید کرد‌.
هنرمندان پیشکسوت هنرهای نمایشی چون کاظم روزیطلب همچنین حسن صفری، مسعود نامداری، مجید روزیطلب در حوزه موسیقی؛ حمید حمیدی قلم زن شیرازی و داریوش نوید گویی از ناشران برتر کشوری اهل شیراز، با حضور مهدی رنجبر معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، هفته فرهنگی هنرمندان شیرازی در آفریقا را همراهی کردند.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت:در قالب اجرای موافقتنامه فرهنگی بین دو کشور ایران و تانزانیا، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همزمان با سی ‌و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دارالسلام و زنگبار برگزار شد.
مهدی رنجبر بیان داشت: در این مراسم گروه موسیقی «خوشا شیراز» به اجرای برنامه پرداخت و در ادامه، معاون دبیرکل موزه ملی تانزانیا گزارشی از روند برگزاری این هفته فرهنگی ارائه داد.
رحیم هودی استاد هنرهای نمایشی فارس در آیین یاد شده با اشاره به شعری از سعدی شاعر بزرگ شیراز با عنوان 'بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند' افزود: اگر دردی برای یک جامعه است، می بایست همه با همراهی، دوای آن درد را بیابند.
این استاد هنرهای نمایشی فارس ابراز داشت:شیرازی ها در زمان قدیم به سیاه پوستانی که در شهرشان زندگی می کردند ' کاکا سیاه ' و به زن ها ' دده سیاه ' می گفتند که به معنی برادر سیاه پوست و خواهر سیاه پوست است نه غلام و برده و به هیچ عنوان نگاه تحقیر آمیز به هیچکدام نداشتند.
از دیگر برنامه‌های این مراسم، بازدید از نمایشگاه عکس، اجرای گروه موسیقی، بازی ملی تانزانیا، شعرخوانی و سخنرانی جمعی از هنرمندان تانزانیایی و ایرانی بود که با استقبال شرکت‌کنندگان روبرو شد و چالز مصطفی کایوکا، عضو هیأت علمی دانشگاه دارالسلام طی سخنانی، به تاریخ و فرهنگ شیرازی در تانزانیا و مکان‌های تاریخی شیرازی در شهرهای مختلف تانزانیا از جمله زنگبار، تانگا، باگامایو و کیلوا اشاره کرد.
در طول برگزاری این هفته فرهنگی در دارالسلام، علاوه بر اجرای برنامه‌های متعدد هنری و بازدید جمعی از مردم تانزانیا و گردشگران خارجی از نمایشگاه کارمندان مرکز اسناد و موزه ملی تانزانیا ، در کارگاه بازسازی، نگهداری و صحافی نسخ خطی، کتب و اسناد شرکت کرده و آموزش دیدند.
نیویه وزیر ورزش و توریسم تانزانیا در این مراسم گفت: روابط تاریخی ایران و تانزانیا همواره دوستانه، انسانی و برادرانه بوده است. برگزاری این هفته فرهنگی برای احیای این روابط تاریخی و در اجرای تفاهمنامه‌ها و توافقات همکاری فرهنگی دو کشور که در پی سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دستور کار قرار گرفت، است.
علی باقری، رایزن فرهنگی ایران گفت: عده‌ای از ایرانیان در قرن سیزدهم تا قرن پانزدهم میلادی با ایجاد دولت شهرهای در ساحل شرقی آفریقا تمدنی را پدید آوردند که هنوز هم آثار آن ادامه دارد و هر روز شاهد گسترش این آثار هستیم. وی به ارزش‌های انسانی و دوستی حکام با مردمان بومی و بدور از استثمار و استعمار پرهیز از برده‌داری اشاره کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را در جهت تقویت روابط فرهنگی بین دو کشور به ویژه تبادل تجربیات هنرمندان اعلام کرد.
پس از آن، خانم چوموکومبو خمیس Bi Chumu Kombo Khamis، معاون وزیر فرهنگ طی سخنانی، روابط تاریخی ایران و زنگبار را ستود و گفت: برگزاری این هفته فرهنگی نشان از نزدیکی و قرابت دو ملت دارد و آن را باعث ارتقای سطح روابط دوجانبه می‌دانیم و خواهان استفاده از تجربیات ایران در زمینه‌های فرهنگی و هنری هستیم.
دریافت خبر:‌رضا قادری ** انتشار:غلامرضا مالک زاده
7387 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.