کارشناسان حوزه سلامت هشدار می‌دهند موج پنجم کرونا با فاصله اندک از پیک چهارم در برخی از شهرها خیز برداشته و شیوع گسترده گونه جدید ویروس کرونا معروف به کرونا دلتای هندی، نگرانی‌هایی بین مردم ایجاد کرده است که بی‌توجهی ها می تواند نتیجه تلخی را رقم بزند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمان حاضر ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و از طرفی  متخصصان امر تاکید می‌کنند، هیچ بعید نیست که به زودی واریانت دلتای هندی در کشور پخش شود چرا که سطح رعایت بهداشت اجتماعی در مردم بسیار کاهش یافته و به دلیل روزهای گرم تابستانی تجمعات و حتی مسافرت ها می تواند بر این مساله دامن بزند.

این در حالی است که روند افزایشی تعداد مبتلایان به کرونا از احتمال گسترش و آغاز موج پنجم شیوع این ویروس در مناطق مختلف کشور خبر می دهد، بطوری که استان هایی نظیر یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و تهران از این نظر شرایط خوبی ندارند و حتی محدودیت هایی را نیز اعمال کردند.

 کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در این خصوص بر این باورند که قابلیت سرایت‌پذیری ۶۰ درصد بیشتر گونه دلتا نسبت به ویروس اولیه کرونا و ظرفیت این سویه برای ایجاد جهش‌های بیشتر، در حال حاضر وضعیت همه‌گیری آن را به مرحله خطرناکی رسانده است.

متخصصان نیز می گویند، علامت‌های کرونای دلتا با کرونای قبلی فرق می‌کند. علائم کرونای دلتا با آبریزش بینی، تب و گلو درد آغاز می‌شود و شبیه سرماخوردگی است که در کمتر از ۴۸ ساعت علائم آن بروز می‌کند. سه تا چهار روز این علائم وجود دارد و سپس به درگیری ریه می‌انجامد، درگیری ریه این نوع جهش یافته از ویروس مانند ویروس انگلیسی بوده است.

این گروه تاکید می کنند، حتی افرادی که واکسن زده‌اند نیز در معرض خطر این ویروس قرار دارند و ممکن است آن را به دیگران منتقل کنند، بنابراین باید شیوه نامه‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت شود.

آنان توصیه می‌کنند اگر کسی علائم کرونای دلتا را دارد، ۴۸ تا ۷۲ ساعت در خانه بماند و از طریق تلفن با پزشکان در تماس باشد، در خانه ماندن هم باعث می‌شود که افراد، ناقل بیماری به دیگران نباشند و هم استراحت موجب می‌شود افراد کرونا سبک‌تری را بگذرانند.

شیوع کرونا در همه نقاط کشور صعودی و نگران‌کننده است و شرایط ایجاب می کند که همه مردم با رعایت موازین بهداشتی نسبت به سلامت خود و همنوعان مسئولانه رفتار کنند.

این در حالی است که همکاری و ورودبه موقع مسوولان بهداشتی در استان موجب شد که این بیماری در سطح استان به شکل مناسب و مطلوب تری کنترل شود اما عادی انگاری زنجانی ها به ویژه حضور در تجمعات به ویژه در مراسم های دورهمی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح شهرها، بوستان ها و پارک ها بر نگرانی شیوع موج پنجم افزوده است.

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی موج بعدی کرونا را رقم می‌زند

 استاندار زنجان با اشاره به شیوع ویروس دلتا در استانهای جنوبی کشور گفت: نباید به رنگ بندی کرونایی توجه کرد شاخص‌های ارائه شده هشدار می‌دهد که مردم باید بیش از گذشته پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند درحالیکه حضور گسترده در پارکها و مراکز تجمعی دیگر با بی‌تفاوتی وضعیت کرونایی را تغییر می دهد.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه میزان پی سی آر کرونایی در شهرستان‌هایی مانند ابهر، ایجرود، خدابنده و خرمدره افزایشی است، افزود: اگر توجه جدی برای کنترل بیماری در این شهرستان‌ها وجود نداشته باشد بطور قطع این مناطق، با مشکل مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه درصورت بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی کرونایی از هفته‌های آینده دچار مشکل خواهیم شد، اضافه کرد:در زمان حاضر مراکز سلامت چهار برابر ظرفیت خود بار بیماری را تحمل می‌کنند و اگر فشارها افرایش یابد، این مراکز دچار  مشکل می‌شوند و به دنبال آن، فشار بر بیمارستان‌ ها به مراتب افزایش خواهد یافت.

حقیقی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی استان کنترل شبانه را در ساعات اعلام شده  جدی‌تر اجرا کند، ادامه داد: استان موافق تعطیلی بوستان‌ها نیست، اما رعایت پروتکل‌ها در این مراکز باید مورد توجه جدی شهروندان قرار گیرد.

موردی از ویروس هندی در زنجان گزارش نشده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه کشور در آستانه پیک پنجم کرونا قرار دارد گفت: متاسفانه نوع هندی ویروس کرونا وارد کشور شده، اما هنوز مورد ثابت شده به لحاظ آزمایشگاهی در استان گزارش نشده است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به وقوع پیک پنجم کرونا در کشور افزود: موج چهارم کرونا مربوط به ویروس انگلیسی بود که متاسفانه نوع هندی ویروس نیز وارد کشور شده که این مهم نیز در استان بدقت بررسی و مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآوری کرد: در زمان حاضر استان‌های جنوبی با نوع هندی ویروس کرونا درگیر شده اند که امیدواریم با ورود واکسن طی هفته آینده، بتوان واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال را نیز آغاز کرد هر چند زمان آن اعلام نشده است.

این مسوول ادامه داد: بیماری‌های قارچی در شرایط غیرکرونایی هم وجود دارد، به این معنی که وقتی سیستم ایمنی یک فرد تضعیف شود، یا یک بیماری مزمن داشته باشد، امکان رشد چنین بیماری‌هایی وجود دارد و در مورد کرونا هم در استان تا به امروز مورد اثبات شده‌ای از نوع هندی گزارش نشده است که با بیماری قارچی درگیر شده باشد.

قزلباش با بیان اینکه محموله واکسن برکت، از هفته گذشته وارد استان شده و تزریق آن به صورت محدود و تحت شرایط و دستورالعمل خاصی درحال انجام است، ابراز امیدواری کرد که هفته پیش رو حجم وسیعی از واکسن کرونا برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال، ادامه داد: براساس دستورالعمل موجود، در زمان حاضر واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال درحال انجام است که تزریق دوز دوم به این افراد متمرکز شده و به محض ورود واکسن و براساس پروتکل کشوری، افراد بالای ۶۰ سال هم، واکسن دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون سنین بین ۵۰ تا ۷۰ سال براساس پروتکل کشوری انجام می‌شود خاطرنشان کرد: اوایل هفته آینده حجم وسیعی واکسن کرونا به این استان وارد خواهد شد و در این راستا، هر چقدر میزان واکسن دریافتی بیشتر باشد، باتوجه به ظرفیت و توانایی واکسیناسیون در استان، تزریق با حجم بالا انجام می‌شود.   

کرونا در زنجان روند افزایشی به خود گرفته است

معاون بهداشتی دانشگاه پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد موارد بستری کرونایی در هفته جاری به صورت جزئی روند افزایشی خود را نشان دهد که در حوزه سرپایی نیز همین روند وجود دارد و در صورت تداوم این روند ورود به پیک پنجم دور از ذهن نیست.

دکتر محمدرضا صائینی با اشاره به وضعیت کرونایی استان افزود: زنجان از جمله استان هایی بوده که بیشترین تعداد موارد نمونه گیری سرپایی کرونایی را ثبت کرده است.

وی اظهار داشت: شمار مراجعین سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته استان در هفته های اول و دوم خرداد امسال هفت هزارو ۱۹۹ نفر و ۶ هزار و ۹۸۵ نفر و این رقم طی هفته های سوم و چهارم به ترتیب پنج هزار و ۱۳۱ نفر و در نهایت به ۶ هزارو ۳۳۲ نفر رسیده است.

این مسوول با تاکید بر اینکه افزایش شمار مبتلایان سرپایی علامت مبنی بر افزایش بستری های کرونایی طی هفته های آینده است، ادامه داد: در زمان حاضر شمار بستری های کرونایی در این استان به تدریج روند افزایشی به خود گرفته است و در این میان میزان پی سی آر مبتلایان ابهری از ۲۳.۶ به ۱۴.۲ درصد کاهش یافته و رهگیری ها هم از چهار به ۸.۵ درصد رسیده است.

وی، بابیان اینکه میزان پی سی آر کرونا در ایجرود افزایش معناداری ندارد، گفت: در این شهر میزان رهگیری ها به ۹ نفر رسیده و در شهرستان خدابنده نیز میزان پی سی آر ۱۶.۳ به ۱۲.۳ نفر و رهگیری ها هم از ۶ به ۹ نفر افزایش یافته که اقدام با ارزشی محسوب می شود.

این مسوول با بیان اینکه میزان پی سی آر در شهرستان خرمدره افزایش معنادار ۲ برابری را نشان می دهد، ادامه داد: این میزان در شهرستان خرمدره از ۱۵.۳ نفر به ۲۸.۳ نفر رسیده و در این میان موارد رهگیری نیز ۴.۶ نفر به ۵ نفر رسید که در صورت بی توجهی احتمال ورود به موج پنجم کرونایی وجود دارد.

صائینی با بیان اینکه میزان پی سی آر شهرستان زنجان از ۲۰.۴ نفر به ۲۰.۹ نفر رسیده است افزود: : با کارهای انجام گرفته میزان رهگیری به ۴.۵ نفر رسیده  که در شهر سلطانیه نیز با توجه جمعیت کم و روند کاهشی بیماری نباید گول زننده باشد و همچنان باید اقدامات لازم را انجام داد.

وی با اشاره به رود افزایشی ویروس کرونا در طارم نیز اظهار داشت: بر این اساس موارد پی سی آر از ۱۲.۵ نفر به ۱۹.۳ نفر رسیده که افزایش معناداری را نشان می دهد و رهگیری ها نیز کاهشی شده است و با توجه به این وضعیت توجه ویژه ای باید به این شهرستان داشت.

این مسوول خاطرنشان کرد: با اجرای طرح شهید قاسیم سلیمانی از ابتدای آذر سال گذشته نسبت رهگیری افراد در تماس نزدیک با بیماران از ۲.۶ نفر در هفته اول آذر به ۹ نفر در هفته چهارم خرداد افزایش یافته و میزان موارد مثبت سرپایی نیز در مدت یاد شده از ۴۴.۶ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.