رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: عادی انگاری کرونا به شعله ور شدن بیماری منتهی می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از بروز پیک بیماری کووید-۱۹ و کاهش شمار مبتلایان، عادی انگاری در بین عموم رواج می‌یابد که بروز همین مساله به شعله‌ور شدن بیماری منتهی می‌شود.

به گزارش جماران، دکتر پرویز قزلباش افزود: با شیوع این بیماری، افزایش شمار مبتلایان، بستری ها و حتی مرگ و میرها، میزان حساسیت‌های عمومی نیز به مراتب افزایش می یابد که بروز همین مساله به استفاده عموم مردم از ماسک به ویژه رعایت پروتکلهای بهداشتی در مکان های عمومی منجر شده که در این خصوص  نظارتها نیز تشدید می شود.

این مسئول ادامه داد: با توجه به وضعیت قرمز کرونایی این استان بررسی ها بیانگر آن است این بیماری در اواخر مرداد به سطح پایین خود نزدیک تر خواهد شد اما شمار مبتلایان و بستری ها دوباره طی اواخر شهریور و مهر افزایش خواهد.

وی اضافه کرد: این موضوع مبتنی بر مطالعه رفتار روانشاسانه ویروس کرونا است که در کشورهای دیگر نیز نمود دارد و کاهش مبتلایان و عوارض ناشی از آن در گرو آموزش و آگاه سازی های مستمر در بین اقشار مختلف جامعه است.

قزلباش افزود: کووید-۱۹، بیماری جدید و ناشناخته ای بوده که دانشمندان و متخصصان جهانی نیز همه روز مبتنی بر تجربیات خود  آخرین یافته ها و اطلاعات را در دسترس عموم قرار می دهند که در این راستا اقدامات مهمی در کشورمان انجام گرفته و در این استان نیز مبتنی بر تصمیمات کشوری و طبق توصیه های سازمان جهانی بهداشت (who) بوده است.

وی اظهار داشت: به عنوان نمونه بحث استفاده از ماسک در مقطعی توسط سازمان جهانی بهداشت موجب آلودگی بیشتر اعلام شد اما در این میان همواره سه گروه  مبتلایان، مراقبین از بیماران کرونایی و کادر درمانی بیمارستان ها تاکید شد که از این وسیله استفاده کنند که در زمان حاضر نیز  توصیه های گذشته نقض نمی شود بلکه به کارگیری این وسیله به خصوص در محیط های بسته، تجمعات و دورهمی ها باید لحاظ شود.

قزلباش افزود: تجربیات چند ماه گذشته نشان می دهد وقتی فرد مبتلا و غیرمبتلا در یک محیط قرار می گیرند، در صورت استفاده از ماسک میزان ابتلای فرد سالم به شدت کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: استفاده از ماسک حرکت خوبی در جهت پیشگیری از این بیماری است و هم اکنون میزان استفاده عموم از آن نسبت به گذشته افزایش یافته و همکاری مردم در پیشبرد برنامه های بهداشتی امری مهم تلقی می شود، چرا که موفقیت لازم حاصل می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان خاطرنشان کرد: در زمان حاضر مشکلاتی در اجرای کامل پروتکل های بهداشتی به ویژه در بین دفاتر پیشخوان وجود دارد که کاهش مشکلات و معضلات به همکاری های بیشتری نیاز دارد، هر چند طی هفته های گذشته تعدادی از دفاتر تعطیل شدند.

به گفته وی، تبلیغات و اطلاع رسانی رسانه های گروهی و همکاری تنگاتنگ مردم، نهادها و سازمانهای مختلف می تواند به کاهش روند صعودی این بیماری در این استان کمک فراوانی کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.