معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان شامگاه پنجشنبه(2 مرداد ماه) اعلام کرد: استان زنجان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم‌اکنون اغلب مناطق این استان در وضعیت کرونایی قرمز به سر می‌برند و حتی برخلاف تصور هنوز در پیک بیماری قرار دارد و به مرحله هشدار هم نرسیده است.

به گزارش جماران، دکتر محمد رضا صائینی شامگاه پنجشنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در استان که به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به اینکه سیر بیماری کووید-۱۹ در این استان امیدواری هایی را در کاهش شمار مبتلایان و بستری ها طی هفته های آینده فراهم کرده است، افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده عموم از ماسک میتواند وضعیت بهتری را در این خصوص رقم بزند.

وی اضافه کرد: تا کنون کمترین مواجهه را با بیماری کووید-۱۹ داشته ایم، اما با توجه به در پیش بودن فصول سرد سال، به ویژه احتمال شیوع بیماری آنفلوانزا از اواخر مهر  در این استان و همزمانی ۲ بیماری با علائم نزدیک به هم امکان تفکیک آنها را دشوارتر خواهد کرد.

این مسؤول ادامه داد: چنین وضعیتی خدمات رسانی به بیماران را با چالش جدی مواجه خواهد کرد که کاهش این مهم در گرو همکاری مردم به ویژه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

وی  با اشاره به اینکه بطور میانگین ۸۱ درصد ادارات و دستگاههای اجرایی استان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند، اظهار داشت: هر چند آمار کنونی نسبت به آمار قبلی رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد اما با هدف گذاری ۹۰ درصدی فاصله دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان  ادامه داد: طی بازدیدهای انجام گرفته توسط بازرسان بهداشتی فاصله اجتماعی در مراکز پلیس به علاوه ۱۰ به ۶۶.۶۷ درصد، دفاتر پیشخوان ۷۰ درصد، مساجد ۷۵ درصد، پایانه های مسافربری درون شهری ۷۲ درصد، برون شهری ۶۶.۱۵درصد و بانک ها ۷۰ درصد اعلام شده که تا رسیدن به میران هدف اعلام شده باید اقدامات بیشتری انجام گیرد.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر تعداد محدودی از بانک ها فاصله گذاری اجتماعی رعایت می شود، در حالی که در اغلب بانکها این روند به مراتب پایین تر است و وضعیت  در  واحدهای نانوایی نیز نسبت به قبل ارتقا یافته و به ۷۶ درصد در رستورانها ۷۳ درصد، هتل ها و مراکز اقامتی ۷۵ درصد و داروخانه ها به ۷۱ درصد رسیده است.

صائینی افزود: داروخانه ها منادیان سلامت بوده و بر این اساس باید بیش از گذشته به موضوع فاصله گذاری اجتماعی توجه داشته باشند و بطور کامل آن را رعایت کنند و در خصوص مطب ها نیز رعایت اصول بهداشتی به میزان ۷۹ درصد در آرامستان ها ۸۵ درصد و مراکز خدمات بیمه ای ۸۸ درصد است.

وی اضافه کرد: وضعیت پاساژها نیز درچگونگی رعایت فاصله گذاری از ۳۶ درصد به ۵۶ درصد رسیده که برای رسیدن به حد مطلوب با بهره گیری از ظرفیت های همیاران سلامت این رقم به مراتب افزایش می یابد که در این خصوص امور بازرسی استانداری همکاری های خوبی دارد.

این مسؤول با تاکید بر اینکه تردد عموم در فضای بسته  به ویژه پاساژها و رعایت نشدن اصول فاصله گذاری  می تواند به انتقال بیماری در افراد منتهی شود، ادامه داد:  در این خصوص باید  تدابیر لازم را اتخاذ کرد تا مانع بروز مشکلات شد.

صائینی خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا تا کنون بیش از ۶۸ هزار نفر در مراکز سرپایی مورد مراقبت و بررسی قرار گرفتند که کل موارد نمونه گیری شده در مراکز  ۱۶ ساعته ۳۸ هزار و ۳۳۶ نفر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ها بیانگر آن است که نسبت به روزهای گذشته میانگین بستری های کرونایی در بیمارستان های استان تا حدودی کاهش یافته بطوری که در هفته دوم تیر این میزان ۱۱۱ مورد بود که اکنون به ۷۶ نفر کاهش یافته است.

این مسؤول با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ما بین معاونت بهداشتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی و بسیج اصناف گفت: امیدواریم بسیچ اصناف نیز با مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی این استان در پیشبرد برنامه ها به ویژه رعایت پروتکل های بهداشتی همکاری خوبی داشته باشند تا نتایج مطلوبی حاصل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.