دکتر خدیجه ابراهیم‌خانی روز چهارشنبه در دیدار با نماینده منتخب زنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای این طرح مهم در شهر زنجان افزود: طرح مشوق‌های بیمه‌ای بر این موضوع تاکید دارد که نگذارد بیمه شدگان بیمه سلامت به بیماری دچار شوند و سپس هزینه‌هایی به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان در سطح یک اجرایی خواهد شد، به این نحوه که گروه‌های هدف از طریق سامانه‌هایی نسبت به وضعیت سلامتی خود، خود اظهاری را ثبت می کنند.

این مسؤول ادامه داد: در این سامانه وضعیت سلامتی فرد با توجه به آیتم هایی گزارش می شود، مبنی بر اینکه فرد در معرض ابتلا به بیماری های مختلفی نظیر دیابت، سکته های مغزی، قلبی و یا سرطان قرار داشته و سپس یکسری اقداماتی طبق تفاهم‌نامه منعقده با سطح یک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی این استان به بیمه شده مدنظر ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: ارائه خدمات در طی یکسال بوده و اقدامات فرد نیز طی این مدت مورد پایش قرار می گیرد و علاوه بر آن نیز به تایید پزشک و یا مراکز جامع سلامت می رسد که در انتهای سال بر حسب موفقیت های حاصل شده در ردیف رنگ‌های قرمز، سبز و زرد و بر حسب موفقیت های حاصل شده مشمول مشوق های بیمه ای قرار می گیرد.

ابراهیم‌خانی افزود: این مشوق ها شامل اهدای دستگاه‌هایی نظیر فشارسنج، سنجش قند خون و یا تخفیف حق بیمه فرد ۵۰ تا ۱۰۰ درصد اعمال می‌شود که با هدف بهره مندی از مزایای یاد شده است.

وی با اشاره به اقدامات مهم سازمان بیمه سلامت در طی ۲ سال گذشته نیز گفت: تا سال ۹۷، بودجه های  تخصیصی این سازمان فاصله چند ماه تا "هفت ماهه" بین پرداختی و مطالبات به مراکز طرف قرار داد وجود داشت و مشکلاتی را به دنبال داشت.

مدیرعامل بیمه سلامت استان زنجان ادامه داد: این موضوع به این دلیل بود که همه ساله اعتباری که برای همان سال در نظر گرفته می شد برای مطالبات سال ماقبل هزینه می شد که در عمل معضلاتی را ایجاد می کرد.

ابراهیم خانی افزود: از سال ۹۷ به بعد، با ساز و کارهای انجام گرفته این روند شکل منظم‌تری به خود گرفت، بطوری که در صورت کمبودهای بوجود آمده از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین می شد و اعتبارات تخصیصی فقط برای همان سال هزینه می شد.

وی اظهار داشت: بر این مبنا بودجه سالانه سازمان بیمه سلامت در حوزه درمانی  بین ۳۱ استان ها تقسیم بندی  و این اقدام به سقف گذاری خدمات در مراکز  درمانی، دولتی دانشگاهی و مراکز بستری غیر دولتی- دانشگاهی منجر شد.

این مسؤول ادامه داد: این روند به هزینه کرد اعتبارات در هر سال منتهی شد  که در صورت کمبود های بودجه ای نیز منتظر تخصیص جدید بوده که طی سال ۹۷، و برای پرداخت مطالبات سال ۹۶، از صندوق توسعه ای  استفاده شد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون با کارهای انجام گرفته از سوی بیمه سلامت  فاصله پرداختی ها به مراکز طرف قرار داد کاهش یافته، بطوری که مطالبات سال ۹۷، بیمه سلامت استان بصورت ۱۰۰ درصدی پرداخت شده و برای سال ۹۸  به بهمن رسیده که ۲ ماه تاخیر وجود دارد.

به گفته ابراهیم‌خانی، شمار بیمه شدگان بیمه سلامت استان در سال ۹۲، حدود ۵۵۶ هزار نفر بود که با شروع طرح تحول نظام سلامت ۹۰ هزار نفر ثبت نام کردند و هم اکنون جمعیت بیمه شدگان به ۶۳۵ هزار نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.