دکتر سیدمرتضی خاتمی شامگاه یکشنبه در نشست خبری با  خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد افزود: بر این اساس مقرر شده است برداشت انجام گرفته از صندوق ذخیره ارزی بعد از تبدیل به ریال در راستای رسیدگی به مشکلات و تبعات ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ هزینه شود.

وی اضافه کرد: مهمترین پیگیری کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی پرداخت معوقات کادر درمان و حوزه سلامت بوده چرا که مراکز درمانی کشور از امکانات لازم برای خدمات رسانی بهینه به بیماری کرونا دچار مشکلاتی بودند که تا هفته گذشته از پنج هزار میلیارد تومان اعتبار اولیه، فقط حدود یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت، درمان و و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

این مسؤول در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در ارتباط با منحنی بیماری کرونا در کشور گفت: در زمان حاضر در روند صعودی منحنی هستیم و همچنان که تاکید شده است با تست هایی که انجام شده  فراوانی نیست، چرا که درصد کمی از افراد جامعه ایمنی پیدا کرده اند، بنابراین منحنی بالاست اما می توان با در خانه ماندن و رعایت موارد بهداشتی، شیب بالای این بیماری را تا حدودی کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: کارشناسان و دانشمندان علم اپیدمیولوژی ها بر این باورند که در صورت بروز پیک، بیماری شدید خواهد بود به خاطر آنکه در فازهای گذشته در نقاطی از منحنی بالا رونده که در گذشته داشتیم و تعدادی از افراد که می توانستند بیماری را منتقل کنند کمتر از میزان فعلی بود، بنابراین اگر فاصله گذار ی رعایت نشود، دامنه شیوع بیماری هم بیشتری باشد، تعداد خیلی بیشتری آلوده کننده و انتشار دهنده بیماری وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: به عبارتی دیگر اگر تاکنون هر سه روز یکبار آمار شیوع ۲ برابر می شد، در صورتی که پیک بیماری بالا برود، با توجه به میزان منتقل کننده ها این آمار هر روز ۲ تا سه برابر خواهد شد و در این میان عموم مردم تصور نکنند که با کاهش محدودیت ها برای صنوف کم خطر و کم ریسک چیزی تغییر یافته و یا در سیر نزولی بیماری هستیم، اینگونه نیست، بلکه در سیر صعودی و در واقع مرحله مدیریت  بیماری قرار داریم.

خاتمی  افزود: با شروع کرونا، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در متن ماجرا حضور داشت و در همین راستا وزیر بهداشت و جمعی از مسوولان ذیربط نیز در ستاد قرارگاه مبارزه با کرونا  حضور دارند و اوضاع  همچنانان بررسی می شود.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  شورای اسلامی در ارتباط با موضوع فاصله گذاری اجتماعی نیز گفت: عده ای موافق اجرایی شدن طرح فاصله گذاری اجتماعی از قبل از عید بودند اما  رییس ستاد ملی کرونا با توجه به شرایط عید و انتظارات مردم به صلاح ندیدند و  این کار با تاخیر انجام گرفت.

وی اضافه کرد: در صورت اجرای این طرح قبل از عید، وضعیت بهتری در ارتباط با بیماری کرونا در کشور وجود داشت و با وجود تلاطم های بیماری که در  بیمارستان ها  وجود داشت، شیب تند منحنی بیماری توسط و پزشکان و پرستاران گرفته شد و خوشبختانه هم اکنون در  وضعیت بهتری در پاسخگویی به مراجعان قرار داریم.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خط مشی طرح فاصله گذاری هوشمند در ستاد ملی کرونا اجرایی شده است و با توجه به حجم مشکلات علاوه بر بیماری با مشکلات اقتصادی نیز روبه رو هستیم و تصور ارکان دولت بر این بود که اگر محدودیتها ادامه پیدا کند اقشار آسیب پذیر دچار مضیقه شدیدی خواهند شد.

وی یادآوری کرد: فلسفه فاصله گذاری اجتماعی این است که به صورت پاورچین این حرکت انجام و مورد رصد قرار می گیرد و در صورتی که  شرایط از کنترل خارج شود، اوضاع به عقب باز می گردد.

خاتمی افزود: در صورت توجه به مسائل  بهداشتی و ماندن مردم در خانه، فعالیت صنوف کم ریسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی خیزش بالایی ایجاد نمی شود اما نگرانی وجود دارد، چرا که  تصور برخی از شهروندان این است که وضعیت عادی شده است.

اقدامات طرح تحول سلامت به یاری کشور آمد 

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  شورای اسلامی ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت و به رغم هجمه های وارد شده بر آن، بسیاری از زیرساختهای درمانی و بهداشتی به ویژه تخت های ویژه در این دوران ایجاد شد که در شرایط کنونی به کارآمد.

وی اضافه کرد: هر چند به لحاظ تخت های بیمارستانی با بسیاری از کشورهای پیشرفته قابل قیاس نیستیم، اما اگر این اقدامات نبود، میزان مراجعه بیماران به بیمارستانها سرریز می شد و به طور قطع کمبودهایی به وقوع می پیوست.

خاتمی افزود: اقدامات و تصمیمات در حین مقابله با کرونا و پساکرونا باید مورد توجه باشد و در این میان باید مشاغل بدون شناسنامه و روزمزد و اقشار آسیب پذیر را به فوریت مد نظر قرار داد و در این زمینه کمک کرد.

به گفته این مسؤول، پرداختی های تسهیلات زودتر عملیاتی شود و برای مقابله با بحران پساکرونا نیز تمهیداتی قوی باید اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: کاستی تخت های بیمارستانی با ایثارگری و فداکاری های کادر درمان جبران شد و مردم نیز باهمکاری و پویش های مختلف مسوولان را یاری کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تا این مرحله از بیماری فعالیت قابل  قبولی در مقابله با این بیماری انجام شده است به طوری که روند بهبود بیماران و میزان بهبودی آنان نیز در سایه تخصص و تجارب حاصل شده به مراتب شتاب گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.