سید مرتضی خاتمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه رشد و توسعه اقتصادی کشور در گرو جهش تولید است، افزود: اهمیت تولید به اندازه ای است که چند سال متمادی است که موضوع تولید و اقتصاد، محور نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب شده است.  
وی اظهار داشت: بررسی پیشینه اقتصادی کشورهای در حال توسعه و نیز کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که تولید و صادرات در آنها محور جهش و موفقیت اقتصادی بوده است، در کشور ما نیز رهبر معظم انقلاب با درایت و نگاه ویژه ای که دارند، به درستی مسیر عبور از مشکلات اقتصادی و تحریم ها را اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید اعلام کرده اند و در این راستا سیاست های متعددی را تبیین نموده اند.  
خاتمی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی توان تبدیل به یک اقتصاد توانمند، پویا و غیر قابل تحریم را دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون از ظرفیت سیاست گذاری های اعلام شده در این راستا، استفاده بهینه ای نشده و در اجرای سیاست ها مشکلاتی وجود داشته و گاه به همین دلیل شعار سال چنان که باید عملیاتی نشده است.  
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی به موانع موجود بر سر راه تولید در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشور ما از نظر شاخص سهولت کسب و کار رتبه ۱۲۰ را در دنیا دارد و این نشان از آن دارد که کار برای تولید در کشور چقدر سخت شده است و یک تولید کننده برای انجام کار خود باید نه از هفت خوان بلکه از خوان های زیادی عبور کند.  
وی به ضرورت اخذ مالیات از ثروت تاکید کرد و افزود: با این کار می شود در جهت کنترل سوداگری و کاهش فواصل طبقاتی حرکت کرد و از طرفی با هدایت نقدینگی ها به سمت تولید، میزان سرمایه گذاری در بخش تولید را افزایش داد.  
خاتمی واردات بی رویه را از دیگر عوامل ضربه به تولید در کشور ذکر کرد و گفت: در بسیاری موارد، وارداتی انجام می شود که مشابه آن و حتی بهتر از نمونه خارجی در کشور موجود است و این کارها باعث می شود تا کمر تولید داخل شکسته شود.  
وی ایجاد ارزش افزوده برای کالاهای صادراتی را از عوامل رونق اقتصادی برشمرد و ادامه داد: ارزش صادارت مواد پتروشیمی کشور که به صورت خام صادر می شود ۱۷ میلیارد دلار است ولی اگر همین مواد خام به صورت فرآوری شده صادر شود، رقم حاصل از صادارت آن به حدود ۵۰ میلیارد دلار می رسد.  
خاتمی افزود: در کنار چنین ظرفیت هایی با داشتن مواد غنی معدنی، توانمندی های مهندسی و منابع انسانی متخصص و با انگیزه می توان جهش بزرگی را در تولید کشور رقم زد.  
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس نیز باید برای جهش تولید در قانون گذاری و نظارت، گام های اساسی بردارد، گفت: مجلس در بعد نظارتی خود می تواند مانع از خام فروشی شود.  
وی همچنین با بیان اینکه قاچاق کالا، عامل مخرب اقتصادی است، اظهار داشت: برای جلوگیری از قاچاق کالا در کشور قدم هایی برداشته شده ولی کافی نیست.
خاتمی خاطرنشان کرد: ارزش کالاهای قاچاق در کشور رقم بالایی است و وجود این پدیده در کشور به نوعی هدیه دادن اشتغال و تولید ناخالص به خارجی ها است.  
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی به ضرورت ارائه مشوق ها به بخش تولید در کشور تاکید کرد و گفت: باید بدانیم که تولید، انگیزه، سود، حمایت و پشتیبانی می خواهد و در این راستا لازم است برای رفع موانع تولید چاره جویی کرده و صرفا به حل موردی مسائل اکتفا نکنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.