مدیرکل بهزیستی استان زنجان روز دوشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با ساز و کارهای فراهم شده از سوی سازمان بهزیستی به کارفرمایان در ازای بکارگیری یک نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه بانکی پرداخت می شود که کارفرمایان در استان زنجان نیز از این مشوق ها استفاده کنند.

محمد محمدی قیداری  افزود: بهزیستی استان در راستای توانمند سازی معلولان دوره آموزشی طرح آماده سازی شغلی ویژه برای افراد دارای معلولیت را برگزار کرد چرا که اشتغال یکی از مهمترین و اساسی‌ترین عوامل خودکفایی و استقلال فردی این قشر است.

وی، هدف از برگزاری چنین دوره هایی را سنجش، مشاوره و هدایت شغلی فرد دارای معلولیت براساس توانمندی و ظرفیت های عملکردی  عنوان کرد و گفت: خدمات توانبخشی حرفه ای و آماده سازی شغلی برای دستیابی به فرصت های شغلی مناسب با حفظ کرامت انسانی، ایجاد عدالت اجتماعی و تامین استقلال نسبی از اولویت های اجرای این طرح است.

این مسؤول ادامه داد: با برگزاری این دوره ها معلولان پس از گذراندن دوره های تخصصی فنی و حرفه ای بر اساس شدت و نوع معلولیت، سنجش و ارزیابی اولیه بر اساس توانمندی های حرفه ای توسط کارشناسان روانشناسی و کار درمانی، به کمیته توانبخشی حرفه ای و اشتغال شهرستان، ارجاع داده می شوند.

وی اضافه کرد: فرد متقاضی دارای معلولیت بر اساس آیتم های سنجش به مراکز حرفه ای یا کارگاه تولیدی، حمایتی ویژه افرادی که در گذشته آموزش و مهارت از مراکز حرفه آموزی را سپری و یا افرادی که دارای گواهی نامه ها از سازمان آموزش و پرورش استثنایی یا سازمان فنی حرفه ای هستند معرفی می شوند.

محمدی افزود: : بسیاری از معلولین می‌توانند پس از کسب مهارت گاه بیش از یک فرد عادی سودمند و مفید باشند و در این میان عدم توجه به توان و نیروی کار این افراد نه تنها صحیح نیست، بلکه جامعه را از توانایی‌های بالقوه آنان محروم می‌کند و مساله اشتغال افراد ناتوان به طور کلی احتیاج به کار مناسب و قائل شدن حق کار برای معلولین دارد.

وی اظهار داشت: در این دوره آموزشی مددجویان در رده سنی ۱۴ تا ۳۵ سال با مفاهیم ایده های کسب و کار فرصت های کسب و کار، تاثیر ویژگی های شخصیتی در ایجاد شغل، خلاقیت و کارآفرینی، انواع مسیرهای شغلی آشنا و از تجربیات اساتید مجرب در این حوزه بهره مند می شوند.

به گفته وی، همکاری سایر نهادهای اجرایی در ایجاد اشتغال برای معلولین اهمیت بسزایی دارد.

 هم اکنون در حوزه توانبخشی ۲۱ هزار و چهار معلول ثبت شده با ۲۰ هزار و ۴۷۶ پرونده تحت حمایت بهزیستی در این استان وجود دارد که این میزان ۱.۷ درصد از جمعیت کل استان را شامل می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.