باز کردن راه از سوی رانندگان به محض شنیدن صدای آژیر خودروهای امدادی و انتظامی برای رسیدن هرچه سریعتر امدادرسانان و پلیس به محل حادثه، امری بسیار حیاتی و ضروری است که متاسفانه برخی‌ها نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند و با سهل‌انگاری خود، جان و مال دیگر همنوعان را با تهدید و خطر جدی مواجه می‌کنند و چه بسا با کار خود صدمات و لطمات جبرات ناپذیری را نیز موجب شوند که به غیر از پشیمانی عایدی نخواهد داشت.

تصور اینکه خودروهای امدادرسان پشت سر خودرویی آژیرکشان در پی باز کردن مسیر برای رسیدن به محل ماموریت هستند و اما راننده این خودرو به جای باز کردن مسیر، همچنان با تلفن همراه و یا سرنشینان گرم صحبت است بسیار تاسف برانگیز بوده و در حقیقت نادیده گرفتن ماموریت‌های امدادرسانان دور از فرهنگ، معرفت و انسانیت است.  

مردم به ویژه رانندگان نقش بارزی در روان سازی ترافیک و رسیدن هر چه سریعتر نیروهای امدادی و انتظامی به محل حوادث رخ داده دارند و اگر همکاری لازم را داشته باشند به حتم دلواپسی افراد درگیر در حادثه نیز به حداقل خواهد رسید.

زمان و فرصت برای نیروهای امدادرسان بسیار مهم و طلایی است و یقین بدانیم که دیر رسیدن این فرشتگان نجات به محل ماموریت در بسیاری از مواقع خسارت و آسیب‌های جبران ناپذیری را وارده کرده و نه فقط عمق حادثه را بیشتر می‌کند بلکه موجب دلخوری‌های عمومی علیه این نیروهای زحمتکش می‌شود.

یک شهروند زنجانی گفت: رانندگان باید به محض مشاهده خودروهای امدادی و انتظامی یا شنیدن صدای آژیر، بلافاصله خودرو خود را به منتهی الیه سمت راست یا چپ خیابان یا جاده هدایت کنند تا مسیر برای تردد امدادرسانان و پلیس باز شود.

حمید رمضانی افزود: البته برای اینکه رانندگان با وظیفه خود در هنگام مواجهه با چنین شرایطی آشنا شوند نیاز به فرهنگ سازی و آموزش است تا آگاه شوند که در این مواقع بهترین کار چه می‌تواند باشد و برای بازکردن مسیر، مات و سردرگم نمانند.

یک راننده نیز گفت: بطور معمول رانندگان به محض مشاهده خودروهای امدادی ازجمله آتش نشانی، آمبولانس و پلیس، راه را باز می‌کنند ‌اما در این میان کسانی هم پیدا می‌شوند ‌که وظیفه قانونی و انسانی خود را جدی نگرفته و زمان و فرصت را از امدادگران می‌گیرند که در واقع این کار غیرمنطقی آنان نه تنها خطا بوده بلکه عملی بسیار ناپسند و غیرانسانی است و باید اعمال قانون شوند.

ثانیه به ثانیه زمان برای عوامل اورژانس جهت انجام ماموریت محوله، مغتنم است

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: ثانیه به ثانیه زمان برای عوامل اورژانس جهت انجام هرچه بهتر و سریع ماموریت محوله، مغتنم است و رانندگان خودروها باید با درک این مسئله مهم مسیر را هرچه سریعتر برای عبور آنان بازکنند.

دکتر اصغر جعفری، افزود: برخی مواقع، عوامل اورژانس هنگام ماموریت با مشکل بازنبودن مسیر مواجه می‌شوند که این بسیار آزار دهنده است و اگر تمام رانندگان به این موضوع مهم توجه داشته باشند در این صورت این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: از همه رانندگان انتظار می‌رود با مشاهده خودروهای امدادی از جمله آمبولانس‌ها، وسایط نقلیه در اختیار را به منتهی الیه سمت راست یا چپ بکشند تا مسیر برای تردد باز شود و امدادرسانان دیر به محل حادثه نرسند.

جعفری افزود: در بسیاری از مواقع نیاز است که بیمار یا حادثه دیده هرچه سریعتر به مرکز درمانی انتقال یابد بنابراین رانندگان خودرو باید با عوامل اورژانس همکاری بیشتری را داشته باشند تا جان بیماران و حادثه دیدگان با تهدید و خطر بیشتر مواجه نشود.

خیابان‌های ما فاقد باند امداد هستند

مسؤول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان نیز گفت: خودروهای امدادی و انتظامی بر اساس قانون و مقررات موظف هستند در حین انجام ماموریت فوری، تجهیزات دیداری و شنیداری (چراغ گردون اعلام خطر و آژیر) را روشن کنند تا مردم به ویژه رانندگان از عزیمت آنان به محل ماموریت های محوله، آگاه شوند.

سرهنگ محمدحسن خلجی با بیان اینکه خیابان‌های ما فاقد باند امداد هستند افزود: رانندگان خودروهای امدادی و انتظامی برای رسیدن به موقع و سریع به محل حادثه، از سر ناچاری می‌توانند برخی قوانین رانندگی ازجمله چراغ قرمز، سرعت و سبقت مجاز و دور نزدن از محل ممنوع را با رعایت احتیاط و دقت هرچه تمام بطوریکه منجر به تصادف رانندگی نشود، در نظر نگیرند.  

وی با بیان اینکه عبور خلاف از مسیرهای یک طرفه برای تمامی خودروها در همه حال ممنوع است، اظهار داشت: رانندگان خودروها، موظف هستند به محض مشاهده خودروهای امدادی با رعایت قوانین و مقررات رانندگی به منتهی الیه سمت راست بروند و در صورت لزوم نیز در محلی مناسب توقف کرده و پس از عبور خودروهای یاد شده، ادامه مسیر دهند.

مسوؤل روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان نیز گفت: رانندگان هنگام مشاهده خودروهای امدادی از جمله آتش نشانی باید واکنش درستی نشان داده و در صورت لزوم خودروهای خود را به سمت راست هدایت کنند.

حسن غفاری با بیان اینکه باز کردن راه برای تردد خودروهای امدادرسان علاوه بر وظیفه انسانی و نوعدوستی، عمل به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نیز هست، افزود: زمان (ثانیه‌ها و لحظه ها) برای عوامل آتش نشانی به منظور انجام عملیات امداد و نجات و اطفاء آتش بسیار مهم و تعیین کننده است.

وی، ترافیک را مانعی بر سر راه حرکت سریع خودروهای آتش‌نشانی خواند و اظهار داشت: برخی مواقع ممکن است به خاطر چند لحظه دیر رسیدن ماموران آتش نشانی به محل حادثه، آسیب‌های جبران ناپذیری به حادثه دیدگان وارد شود که از رانندگان انتظار می‌رود حتی در زمان هایی که چراغ راهنمایی و رانندگی قرمز است برای عبور خودروهای امدادی از جمله آتش نشانی هرچه سریعتر مسیر را خالی کنند.

غفاری با بیان اینکه آتش نشانان برای نجات جان و مال مردم همواره با تهدید و خطر مواجه می شوند افزود: اغلب رانندگان وقتی خودروهای آتش نشانی درحال ماموریت را مشاهده می‌کنند بلافاصله مسیر را باز می‌کنند که این قابل تقدیر است.
وی تاکید کرد: برخی مواقع که نیروهای آتش نشانی در محل مشغول به اطفای حریق هستند، رانندگان کنجکاو، وارد کوچه‌ شده و با توقف خودرو، ایجاد ترافیک کرده مانع رسیدن خودروهای کمکی می‌شوند که این کار، آتشنشانان حاضر در صحنه را برای مقابله هرچه بهتر و سریعتر با حادثه سخت می‌کند.   

وی، اظهار داشت: شهروندان به هنگام وقوع حادثه، باید با سامانه ۱۲۵ مرکز آتش نشانی تماس بگیرند چراکه تماس با دیگر ارگان های امدادی موجب اتلاف وقت و دیر رسیدن آتش نشانان به محل می‌شود و در کنار دادن آدرس دقیق از اقدامات خودسرانه نیز به جد خودداری کنند و تا رسیدن ماموران آتش نشانی به محل، در صورت نیاز به کمک و اقدامات فوری، از کارشناسان آتش نشانی، مشورت و راهنمایی بگیرند. 
 

میانگین زمان رسیدن آتش‌نشانان زنجان به محل حادثه  چهار دقیقه است

مسؤول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان، زمان رسیدن آتش‌نشانان زنجان به محل حادثه را چهار دقیقه اعلام کرد و گفت: اگر ترافیک سنگین باشد و رانندگان راه را برای تردد سریع خودروهای آتش نشانی باز نکنند قطعا زمان رسیدن آتش نشانان به محل حادثه نیز با تاخیر همراه خواهد شد.

غفاری افزود: اگر مسیر برای عبور خودروهای آتش نشانی باز باشد زمان رسیدن نیروهای آتش نشان به محل حادثه به ۳ تا ۲ دقیقه نیز می‌رسد و اگر نزدیک به ایستگاه نیز باشد این زمان حتی کمتر از ۲ دقیقه خواهد بود.

وی تصریح کرد: شهر زنجان از وجود هفت ایستگاه آتش نشانی برخوردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.