خلیل آقاجانلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تشریح بخشی از عملکرد اداره کل منابع طبیعی استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال جاری، اظهار داشت: یکی از موثرترین اقداماتی که در زمینه حفظ منابع آب و خاک صورت می‌گیرد اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه‌های بحرانی است.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از فرسایش خاک، پیشگیری از هدر رفتن آب‌های جاری و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی از مهمترین نتایج حاصل از عملیات آبخیزداری است که منجر به بهبود وضع معیشتی حوزه‌نشینان خواهد شد.

آقاجانلو افزود: اجرا و تکمیل پروژه آبخوانداری خراسانلو در شهرستان ابهر، تکمیل بند خاکی کرسف در شهرستان خدابنده و اجرا و تکمیل بند خاکی چهرآباد در شهرستان زنجان از پروژه‌های شاخص آبخیزداری این اداره کل است که طی امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال اجرا هستند.

وی تصریح کرد: بند خاکی چهرآباد، یکی از بزرگترین پروژه‌های آبخیزداری کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه جنگل‌های این استان نیازمند حفاظت و توسعه هستند، گفت: یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۱۶۱ هکتار یعنی حدود ۵۶ درصد از مساحت ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتاری استان زنجان، اراضی منابع ملی است که حدود ۷۳ هزار هکتار از این اراضی ملی، شامل جنگل‌های طبیعی است که این میراث ضمن حفاظت باید توسعه و غنی‌سازی شود.

وی افزود: در این راستا سال ۹۸ پروژه‌های توسعه و غنی‌سازی جنگل و نگهداری مناطق احیا شده و قُرق از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و همچنین از محل اعتبارات صیانت از جنگل‌ها در مساحتی بالغ بر ۱۴۰ هکتار در حال اجرا است.

آقاجانلو با اشاره به گونه جنگلی اُرس، اظهار داشت: اُرس به عنوان یکی از درختان جنگلی در سطح استان به‌ویژه در ارتفاعات ماهنشان و زنجان به صورت پراکنده و در شمال شهرستان طارم به صورت انبوه و نیمه‌انبوه وجود دارد.

وی با بیان اینکه درختان اُرس در این مناطق، آلوده به نوعی گیاه انگلی به نام اُرس واش هستند، خاطرنشان کرد: زمانی که بذر این گیاه انگلی بر روی درخت میزبان (اُرس) قرار می‌گیرد تولید ریشک کرده و در بافت میزبان، نفوذ می‌کند و از آب و مواد غذایی میزبان استفاده کرده و رشد می کند.

آقاجانلو افزود: آن قسمت از شاخه که بالاتر از نقطه آلودگی قرار دارد به علت نرسیدن آب و مواد، ضعیف و در نهایت خشک می‌شود.

این مسؤول گفت: اجرای عملیات کنترل و پاکسازی آفت انگلی ارس واش از دیگر اقدامات اداره کل منابع طبیعی است که مبارزه و کنترل این گیاه انگلی از سال ۸۱ در جنگل‌های طارم آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات پیشگیری در سطح ۲ هزار و ۳۷۴ هکتار و عملیات کنترل به مساحت ۲ هزار و ۷۶۵ هکتار از سال ۸۱ تا پایان سال ۹۷ در اراضی جنگلی مناطق جیش‌آباد، ولوار، زرشکی، دیزآب، هزاررود، بندرگاه، سیاوه‌رود، ده‌بهار، باکلور و جمال‌آباد اجرا شده است.

آقاجانلو اظهار داشت: در سال جاری نیز حدود ۷۰۱ هکتار از اراضی جنگلی جمال‌آباد و جنگل‌های زرشکلی و ولوار پاکسازی شده و باقی‌مانده مناطق آلوده نیز طبق برنامه‌ریزی‌ها در سال آینده پاکسازی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، ساخت، توزیع و نصب آبشخوار در عرصه‌های طبیعی را یکی دیگر از اقدامات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی خواند و گفت: ساخت و توزیع ۹۹  دستگاه آبشخوار چهار متری و نصب آن در ۱۳ حوزه آبخیز با هزینه یک میلیارد و ۴۸۵ میلیون ریال با نظارت معاونت فنی این اداره کل انجام شده است.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح، تامین آب بهداشتی برای دام‌ها و حیات وحش و همچنین جلوگیری از تردد بی‌رویه دام‌ها و جلوگیری از فشار مضاعف به پوشش گیاهی حوزه‌های آبخیز و عرصه‌های طبیعی است.

آقاجانلو اظهار داشت: انجام فعالیت‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری علاوه بر دستاوردهای فراگیر در عرصه‌های اجرایی، زمینه همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلف را فراهم کرده و موجب ایجاد ارتقا و انسجام سازمانی در قالب یک برنامه اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ قرارداد تسهیلگریِ ظرفیت‌سازی جوامع روستایی و تسهیل انسجام سازمانی دست‌اندرکاران منعقد شده و در سال ۹۸ نیز موافقتنامه دیگری با دانشگاه زنجان به امضا رسیده است.

آقاجانلو افزود: نگاه تخصصی به مقوله آموزش و ترویج، ارتباط موثر با بخش‌های فنی و گسترش قابل توجه فعالیت‌های آموزشی- ترویجی از پیامدهای پروژه تسهیلگری است.

وی ادامه داد: همچنین یکی از مهمترین اهداف اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی این اداره کل، اجرایی کردن بند «ب» ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور با محوریت جلب مشارکت فعال و موثر جوامع محلی، توسعه تشکل‌ها و تعاونی‌ها، واسپاری فعالیت‌های اجرایی مرتبط با تشکل‌ها و تعاونی ها و آموزش فراگیر کارکنان، مجریان و بهره‌برداران است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: تاکنون ۲۹۴ آبگرمکن خورشیدی در ۱۲ روستای این استان نصب شده است.

وی، حفاظت و حراست از عرصه‌های طبیعی و ملی را از رسالت‌های مهم این اداره کل خواند و اظهار داشت: طرح استفاده از آبگرمکن خورشیدی برای حفظ منابع طبیعی، جلوگیری از قطع درختان جنگل‌ها و استفاده بهینه از انرژی در روستاهای حاشیه جنگل‌ها اجرا می‌شود.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: هزینه خرید، حمل، نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها بر عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بوده و روستاییان فقط هزینه لوله‌کشی از آبگرمکن به آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی را پرداخت می‌کنند.

وی افزود: هزینه آبگرمکن‌ها در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.