محمد علی سفیدیان روز شنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: جامعه هدف توزیع ۹۸ دستگاه آبگرمکن خورشیدی وتنور گازی در روستاهای استان سمنان، مجریان طرح مرتعداری دارای تفاهم نامه حفاظت مشارکتی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بودند.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: امسال برای ۴۰ خانوار روستایی به منظور اجرای طرح جایگزینی سوخت فسیلی، آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ تهیه شد.

وی، کاهش و قطع وابستگی جوامع محلی به استفاده از چوب و هیزم گونه های مرتعی وجنگلی برای مصرف تامین آب گرم  بهداشتی و پخت وپز نان را هدف از توزیع رایگان آبگرمکن خورشیدی وتنور گازی عنوان کرد و یادآور شد: وسایل جایگزین استفاده از سوخت فسیلی برای بهره‌برداران عرفی ومشارکت کننده در طرح حفاظت مشارکتی واقع در۱۲ حوضه‌های آبخیز در هشت شهرستان استان رایگان واگذار می شود.

 معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی  علاوه بر طرح جایگزینی سوخت فسیلی، ایجاد کمربند حفاظتی به طول ۲۰کیلومتر در ۹حوضه آبخیز در شهرستان‌های گرمسار، مهدیشهر، دامغان، شاهرود و میامی با هدف جلوگیری از تصرف وتخریب اراضی ملی در مرز بین اراضی ملی و مستثنیات افراد با جداکننده بتنی اجرا خواهد شد.

 وی با بیان اینکه تغییر الگوی مصرف سوخت و حفاظت از جنگل‌ها از برنامه‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، افزود: این طرح به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی، کاهش فشار بر جنگل‌ها، جلوگیری از قطع درختان، ترغیب روستاییان و جنگل‌نشینان به استفاده از انرژی‌های پاک و زمینه‌سازی برای کاهش بهره‌گیری از سوخت فسیلی صورت گرفته است.

 معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: خانوارهای روستایی که همکاری و مشارکت ویژه‌ای در جلوگیری از تخریب، تصرف، مهار آتش و طرح‌های احیایی داشته‌اند در اولویت قرار گرفته‌اند.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.