سید ابوالفضل ولیئی روز سه شنبه به خبرنگاران در سمنان، ابراز داشت: امسال از محل صندوق توسعه ملی، طرح‌های زیستی مراتع در قالب طرح‌هایی مانند  کپه کاری در یک هزار و ۴۰۶ هکتار، علوفه کاری و تبدیل دیم‌زارهای کم بازده در وسعت ۱۶ هکتار انجام می شود.

وی ادامه داد: بذرپاشی در ۹۰۰ هکتار ، بذرکاری در ۵۰ هکتار، حفاظت و قرق در ۲ هزار و ۳۵۶ هکتار، ذخیره بارش‌ها در ۱۰۰ هکتار ، مرمت هشت دهنه چشمه، ساخت ۶۶ دستگاه آبشخوار بهداشتی دام ، و تامین  ۲ هزار متر لوله آبرسانی از دیگر طرح‌های زیستی در مراتع استان سمنان است که امسال از محل اعتبار صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال اجرای طرح‌های زیستی از محل صندوق توسعه ملی استان سمنان با حضور بهره برداران مراتع اجرا می‌شود.

ولیئی خاطرنشان کرد: اجرای عملیات زیستی در مراتع استان سمنان با هدف اصلاح و احیاء مراتع تخریب شده، افزایش تولید علوفه مراتع، جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ محیط زیست، افزایش پوشش گیاهی،  تغذیه سفره آب های زیرزمینی، بهره برداری بهینه از مراتع و احیای گیاهان دارویی در معرض انقراض انجام می‌شود.

رییس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرا و بهره برداری طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با رویکرد مشارکتی و استفاده از مشارکت بهره برداران در عرصه های ملی و طبیعی موجب اثربخشی مطلوب، ساماندهی، کاهش هزینه‌ها و مانع بهره برداری بی رویه از منابع  وتخریب آن می‌شود.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد مرتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.