اسماعیل قلی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال تعداد پستانداران شکار شده در این استان ۶ راس بود که در مقایسه با مدت مشابه امسال (۹ ماهه ۹۸) ۳۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.   

وی اظهار داشت: ۹ ماهه امسال ۵۷ قطعه شکار غیرمجاز پرندگان و ۳۱۸ قطعه انواع آبزیان را در این استان داشتیم که در مدت مشابه پارسال به ترتیب ۵۵ قطعه (چهار درصد افزایش) و ۷۶ قطعه (۷۶ درصد کاهش) بود.

قلی‌زاده با بیان اینکه طی مدت یاد شده ۱۳۴ قطعه زنده‌گیری پرندگان را داشتیم که در مدت مشابه پارسال ۲۸۹ قطعه (۵۴ درصد کاهش) بود، افزود: ۹ ماهه امسال ۲۱ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز و ۵۳ قبضه سلاح شکاری مجاز کشف و ضبط شد و ۲۰۵ نفر شکارچی متخلف نیز دستگیر شدند.

وی یادآور شد: در مدت مشابه سال ۹۷ تعداد سلاح های شکاری غیرمجاز و مجاز به ترتیب ۲۴ و ۳۲ قبضه و تعداد متخلفان دستگیر شده نیز ۱۴۴ نفر بود.

قلی زاده، مجموع تخلفات ناشی از شکار و صید حیات وحش این استان را در ۹ ماهه امسال ۱۴۸ مورد و مدت مشابه پارسال را نیز ۱۱۷ فقره اعلام کرد.

وی خاطرنشان ساخت: یکشنبه /۱۵ دی ماه/ ۲ شکارچی غیرمجاز پرنده در حاشیه شهر زنجان به جرم شکار سه قطعه کبوتر چاهی از سوی محیط بانان این استان دستگیر شدند.

قلی زاده افزود: از این ۲ شکارچی بومی و سابقه دار که به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شدند یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز ته پر دولولول ساچمه زنی، کشف و ضبط شد.     

قلی‌زاده از افزایش سه برابری میزان جریمه شکار پستانداران ماده، خبر داد و افزود: میزان جریمه قوچ و میش، کل و بز و آهو ۲۵ میلیون تومان، پلنگ ۱۲۰ میلیون تومان، خرس قهوه‌ای ۷۵ میلیون تومان، روباه معمولی ۱۲ میلیون تومان، کبک و سهره طلایی ۳۰۰ هزار تومان، پرندگان شکاری از جمله بالابان، لاچین، شاهین، بحری و طرلان ۲۰۰ میلیون تومان شده است.     

وی اظهار داشت: جریمه تعیین شده برای جنین در رحم پستاندار ماده نیز معادل بهای پستاندار و جریمه هر عد تخم پرندگان وحشی نیز نصف جریمه و خراب کردن آشیانه نیز یک سوم جریمه درنظر گرفته شده برای پرنده خواهد بود.  

استان زنجان از ۲۴۴ هزار و ۶۵۴ هکتار منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش و ۲۵۸ هزار و ۵۷۴ هکتار منطقه شکار ممنوع برخوردار است و در مجموع حدود ۲۲ درصد از کل وسعت این استان به عنوان منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و منطقه شکار ممنوع است که به صورت مستمر توسط محیط‌بانان کنترل و پایش می‌شود.

در مناطق تحت مدیریت این استان گونه‌های جانوری مختلف ازجمله آهو، کل و بز، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، خرگوش، روباه معمولی، کبک دری، کبوتر چاهی، فاخته، باقرقره، سهره معمولی و طلایی، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف و عقاب طلایی، زیست می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.