پرویز رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار به جا مانده از پلنگ در پی سرشماری کل و بزهای موجود در منطقه خرمنه سر طارم از سوی کارشناسان و محیط‌بانان این اداره کل که طی روزهای ۱۱ تا ۱۳ دی ماه انجام گرفت، در ۲ محل متفاوت مشاهده شد.

وی اظهار داشت: پیدا شدن ردپا در حقیقت نوید بسیار خوبی از وجود پلنگ در این منطقه است و به حتم محیط بانان در حفظ و حراست از این گونه جانوری زیبا و کمیاب بسیار جدی هستند.

آذرماه سال ۹۴ نیز کارشناسان و محیط بانان این استان حین شمارش کل و بزهای موجود در ارتفاعات غار خرمنه سر طارم، یک قلاده پلنگ را با دوربین چشمی به صورت لحظه‌ای رویت کرده بودند. 

این گروه سه نفره به منظور مستندسازی بلافاصله به ارتفاعات غار خرمنه سر عزیمت و از فاصله حدود ۳۰۰ متری از این پلنگ نر جوان که در حال استراحت بود فیلمبرداری می‌کنند. 

بعد یک ماه از این واقعه، یک گروه اعزامی که به منظور بررسی وجود بیماری ppr (طاعون نشخوار کنندگان کوچک) در منطقه در حال گشت زنی بودند در دربند باور منطقه خرمنه‌سر با مشاهده ۲ قلاده پلنگ اقدام به تصویر برداری کردند و با توجه به فصل و زمان جفت‌گیری به احتمال بسیار این پلنگ‌ها نر و ماده بودند.

سال ۹۴ لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان یافت شد که در این رابطه نیز ۲ شکارچی به عنوان متهم دستگیر شدند.

سال ۹۲ سه قلاده و سال ۹۳ نیز یک قلاده پلنگ به همراه ۲ توله اش در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم مشاهده و به منظور مستندسازی نسبت به فیلمبرداری اقدام شده بود. 
کوه‌های واقع در شهرستان طارم و منطقه قره پشتلو شهرستان زنجان، زیستگاه و مامن پلنگ در این استان است و با توجه به اینکه پلنگ، استتار شونده قهار و ماهری است و بر حسب غریزه ذاتی خود را از چشم‌ها پنهان نگه می‌دارد بنابراین مشاهده آن به ندرت اتفاق می‌افتد.

این گونه جانوری شاخص و نادر، حیوانی قلمرو طلب است و اگر طعمه کافی در زیستگاه داشته باشد در این صورت به دام‌های اهلی و انسان‌ها نزدیک نمی‌شود و در این استان از حمله این جانور به دام‌ها، گزارشی واصل نشده است.

اواخر سال ۹۶، در خصوص حمله یک قلاده پلنگ به یک فرد روستایی در ارتفاعات شهرستان طارم که قلمرو این حیوان زیبا و وحشی است، گزارشی ارسال شد و وی مدعی بود که بر اثر درگیری با پلنگ از ناحیه پیشانی و دست مجروح شده است اما در بیان چگونگی این رویداد نیز دچار تناقض گویی هایی شد که با حقیقت، سنخیت چندانی نداشت.

پلنگ در حالت معمول به انسان حمله نمی‌کند اما اگر تحریک شود و یا مورد اصابت گلوله شکارچیان قرار گیرد بی هیچ ترس و واهمه‌ای به سمت افراد حمله ور می‌شود پس بهتر است از این کار به جد پرهیز شود.

کل و بز و گراز و در مواقعی نیز خرگوش‌ها، غذای دلخواه پلنگ‌ها هستند بنابرین این جانور بسیار زیبا در این ۲ منطقه از زنجان مشکلی به لحاظ وجود طعمه و شکار ندارد.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم و با مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۱۳۷۵ تحت حفاظت قرار گرفته است که دشت سهرین این منطقه یک زیستگاه با ارزش آهو محسوب می‌شود و منطقه شکار ممنوع خرمنه سر، نیز به وسعت حدود ۷۷ هزار و ۸۸۵ هکتار در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده است.
حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم‌ها بوده و گونه‌های گیاهی آن نیز نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالوتلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون می‌باشد.
منطقه شکار ممنوع خراسانلو، واقع در شهرستان‌های ابهر - خرمدره به دلیل داشتن آب و هوای معتدل کوهستانی و زمین‌های حاصلخیز از تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است و بیش از ۱۳ نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‌ای، خوک وحشی، گرگ و سیاه گوش و ۲۲ گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه در این منطقه زیست می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.