حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی روز دوشنبه در جلسه شورای معاونان استان، اظهار داشت: هدف از اجرای این دستورالعمل، پالایش پرونده‌های معوق و رفع  اطاله دادرسی در پرونده‌ها است.

وی با تاکید بر اجرای دقیق دستورالعمل، افزود: تمام مدیران حوزه‌های قضایی بر اجرای صحیح و سریع این دستورالعمل اهتمام ویژه داشته باشند.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف و ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها نیز حرکت در همین راستا است که باید تقویت شود.

رییس کل دادگستری استان زنجان تصریح کرد: علل و عوامل اطاله دادرسی در پرونده‌ها باید شناسایی شوند.

وی ادامه داد: ارائه راهکارهای مناسب و اثرگذار در جهت مرتفع کردن این عوامل، امری ضروری است.

رییس کل دادگستری استان زنجان پیش از این با اشاره به میانگین زمان بررسی پرونده‌ها، گفته بود: با احتساب پرونده‌هایی که به‌صورت تکراری ثبت می‌شوند به ازای هر یک هزار نفر جمعیت استان، ۲۶۲ پرونده و بدون احتساب پرونده‌های تکراری به ازای هر یک هزار نفر جمعیت استان ۱۱۶ پرونده مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته است.

وی افزود: میانگین کل پرونده‌های رسیدگی استان به ازای هر یک هزار نفر جمعیت، ۱۱۶ پرونده بوده که پایین‌تر از میانگین کشوری است.

صادقی نیارکی، خاطرنشان کرد: میانگین زمان رسیدگی در دادگاه‌های تجدید نظر ۶۸ روز، پرونده‌های حقوقی ۷۳ روز، کیفری ۷۵ روز، حوزه‌های بخشی ۷۷ روز و دادسرا ۶۳ روز است.

وی ادامه داد: میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در اجرای کیفری ۲۵۲ روز و در اجرای احکام مدنی ۴۰۵ روز بوده و هرچند نسبت به میانگین کشوری، پایین است اما باید برای کاهش آن تلاش کنیم.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: میانگین کل رسیدگی در شعب به غیر از اجرای احکام، ۶۲ روز است.

رییس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه ماندگاری پرونده‌ها مردم را خیلی رنج می‌داد، اظهار داشت: حدود ۱۱ هزار پرونده مُسن یا خاک‌خورده وجود داشت که کارگروهی برای رسیدکی به آن‌ها تشکیل و برنامه‌ای تدوین شد و بر این اساس طی ۳ ماه اول امسال، ۱۶ درصد از پرونده‌ها کاهش یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.