حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان، اظهار داشت: زندان به طور کلی، یک ضرورت است زیرا وقتی برای نظم عمومی و انتظام‌بخشی به جامعه اسلامی به دنبال ایجاد یک مدینه فاضله هستیم به زندان نیاز داریم اما نگاه‌ها به زندان و مجازات باید متفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: هدف از مجازات در اندیشه اسلامی، اصلاح و تربیت است البته در بخش‌هایی هم مکافات است زیرا فردی که مرتکب جُرم شده باید مجازات هم شود.

صادقی نیارکی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اولویت‌دار رییس قوه قضاییه، طرح کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها است که دستورالعمل آن نیز ابلاغ شده است، تصریح کرد: جمعیت کیفری در سطح کشور ۱۲ و در استان زنجان ۱۵ درصد کاهش یافته که میزان کاهش جمعیت در زنجان، بالاتر از میانگین کشوری است.

رییس کل دادگستری استان زنجان گفت: این استان در کاهش جمعیت کیفری و مجازات‌های جایگزین در نصب و صدور آرای پابند الکترونیکی، رتبه نخست کشور را دارد.

وی افزود: استان زنجان در مجازات‌های جایگزین حبس به‌خصوص در مجازات حبس جزای غیرنقدی، جزو پنج استان اول کشور است.

صادقی نیارکی اظهار داشت: برای رسیدن به فلسفه و هدف مجازات باید به سمت کاهش جمعیت کیفری حرکت کنیم که با این حجم زندانی، میسور نیست.

وی خاطرنشان کرد: باید زندان‌ها را به نقطه‌ای برسانیم که به همان مقداری که قانونگذار و شرع مقدس گفته، فرد را به زندان بفرستیم و پس از خارج شدن نیز دوباره، گذر فرد به زندان نیفتد.

رییس شورای قضایی استان زنجان با بیان اینکه نگاه به محکومان مالی، جزو اولویت‌ها بوده و توفیقاتی در این حوزه داریم، گفت: اساساً زندان، جای نگهداشتن محکومان مالی نبوده و دردی را دوا نمی‌کند.

وی اظهار داشت: در سال جاری، کاهش قابل توجه محکومان مالی هم در صدور احکام اعسار و هم در استفاده از ظرفیت ستاد دیه و خیران داشتیم.

صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: امسال کمک مردم و خیّران استان زنجان در جشن گلریزان با وجود همزمانی با کمک به هموطنان سیل‌زده، بیش از ۲ برابر سال‌های گذشته بود.

وی افزود: امسال بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در جشن گلریزان کمک شد.

رییس کل دادگستری استان زنجان تصریح کرد: در محکومان مهریه نیز زنجان، جزو استان‌هایی است که حتی یک نفر محکوم مالی به دلیل مهریه در زندان ندارد در حالی که سال گذشته شمار زندانیان مهریه ۱۳۰ نفر بود.

وی خاطرنشان کرد: طبقه‌بندی زندانیان، شرط جلوگیری از ورود مجدد است و طبقه‌بندی هم به کاهش جمعیت کیفری برمی‌گردد.

صادقی نیارکی افزود: در مباحث فرهنگی و اشتغال زندانیان نیز انتظار جهش داریم.

۱۱ هزار مترمربع به فضای مسقف زندان‌ها اضافه شد

مدیرکل سابق زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان نیز گفت: بزرگترین مشکل زندان‌های این استان در زمان تحویل پُست مدیرکلی، اماکن مورد استفاده به‌ویژه در ابهر و خدابنده بود که طی این مدت، ۱۱ هزار مترمربع فضای مسقف به فضای زندان‌های استان اضافه شد.

علاءالدین کریمی افزود: این فضا شامل پنج هزار و ۸۶۰ مترمربع زندان جدید ابهر، ۱۱۰۰ مترمربع بازداشتگاه خدابنده، یک هزار و ۹۰۰ مترمربع بند پنج (حرفه‌آموزی)، ۶۵۰ مترمربع بند سه، ۲۵۰ مترمربع بند کارگری، ۱۰۰ مترمربع سالن ملاقات، ۱۰۰ مترمربع فضای آموزشی، ۱۵۰ مترمربع فضای اسلحه‌خانه و تجهیزات استاندارد، ۲۵۰ مترمربع اتاق انتظار برای خانواده‌ها، ۲۵۰ مترمربع حفاظت فیزیکی، ۳۰۰ مترمربع بند نظامی، ۱۵۰ مترمربع سالن ملاقات بند نسوان و ۱۲۰ مترمربع دژبانی و ورودی است.

وی تصریح کرد: فضای مسقف برای هر زندانی از هشت به ۱۲ مترمربع افزایش پیدا کرده است.

کریمی خاطرنشان کرد: سازمان زندان‌ها به زندانیان به عنوان همنوعانی می‌نگرد که بنا به دلایلی گرفتار شده‌اند و سعی و تلاش ما بر این بوده که به عنوان مربی در خدمت آن‌ها باشیم و برای اصلاح و تربیت در جهت بازگشت زندانیان به آغوش خانواده قدم برداریم.

وی گفت: حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد، جزو اولویت‌ها بوده و ۲ هزار و ۱۵۹ نفر از زندانیان غیرعمد از سال ۸۸ تا ۹۸ توسط ستاد دیه استان، آزاد شده‌اند.

کریمی خاطرنشان کرد: به همت انجمن حمایت از خانواده زندانیان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: در جلب رضایت مجازات قصاص نفس (قتل عمد) نیز طی این مدت (۸۸ تا ۹۸ )رضایت ۵۰ نفر جلب شده که حاصل زحمات همکاران و خیّران بوده است.

مدیرکل جدید زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان نیز گفت: از شورای قضایی و همکاران استان زنجان انتظار دارم که اینجانب را در پیگیری سیاست‌های کلان قوه قضاییه به‌خصوص در کاهش جمعیت کیفری، حمایت و همراهی نمایند.

محمد جوادی افزود: توسعه اشتغال، حرفه‌آموزی، توسعه حمایت‌های مادی و معنوی از خانواده‌های زندانیان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، اجرای برنامه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و دینی در داخل زندان‌ها و اصلاح و بهسازی می‌تواند ما را کمک و یاری کند تا در راستای اجرای اهداف و سیاست‌های سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه گام برداریم.

در پایان این مراسم، محمد جوادی به عنوان مدیرکل جدید زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان معرفی و از خدمات علاءالدین کریمی مدیرکل قبلی که به افتخار بازنشستگی نائل شد، قدردانی به عمل آمد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.