جواد تاراسی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۴۷ درصد سیر و ۲۷.۵ درصد زیتون کشور در زنجان تولید می‌شود که در هر ۲ محصول، رتبه اول کشور را داریم و در میزان تولید سایر محصولات کشاورزی نیز رتبه‌های اول تا هفتم کشور، مختص زنجان است.

وی با بیان اینکه استان زنجان ۱.۳ درصد مساحت کل کشور را دارد، خاطرنشان کرد: با ۸۴۵ هزار هکتار، پنج درصد اراضی کشاورزی کشور در زنجان قرار دارد که با حذف آیش، می‌توانیم در سه درصد آن کشاورزی کنیم.

تاراسی ابراز کرد: تا پایان مهر سال جاری نیز ۲۲۰ هزار هکتار یعنی ۲۶ درصد اراضی کشاورزی استان زیر کشت رفته است.

وی تصریح کرد: سهم بخش کشاورزی از اشتغال کشور ۸.۳ درصد بوده که این میزان در استان زنجان ۳۰.۶ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به خرید گندم استان در سال جاری، گفت: بیش از ۳۰۰ هزار تُن گندم از کشاورزان استان به صورت تضمینی، توافقی و بذر گواهی‌شده، خریداری و از این لحاظ ۷۶ درصد پیش‌بینی‌ها محقق شد.

وی با بیان اینکه زنجان، جزو استان‌های پیشروی کشور در خرید گندم است، تصریح کرد: امسال به دلیل اعلام قیمت پایین، نگهداری کشاورزان برای خوراک دام و ارسال به واحدهای صنعتی، پیش‌بینی خرید گندم به طور کامل، محقق نشد اما با این وجود در وضعیت بسیار خوبی نسبت به استان‌های همجوار قرار داریم.

تاراسی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۶۰ هزار تُن گندم در این استان خریداری و ۱۰۰ درصد پیش‌بینی‌ها تحقق یافته بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به جذب سرمایه‌گذار در این بخش، گفت: عملیات اجرایی بزرگترین واحد فرآوری گوشت قرمز کشور با ظرفیت ۶۲ هزار راس گوسفند پروار در زنجان آغاز و بیش از ۱۹ واحد سوله، راه‌اندازی شده که امیدواریم مرحله آول در آینده نزدیک افتتاح شود.

وی با بیان اینکه سه مجتمع پرورش گاو شیری در حال آماده شدن است، اظهار داشت: یک واحد آبزی‌پروری نیز با ظرفیت ۹۰۰ تُن در شهرستان ایجرود در حال اجرا است که فاز اول به زودی افتتاح می‌شود.

تاراسی با اشاره به تکمیل طرح توسعه باغ‌های زیتون در ۱۳۰۰ هکتار زمین، خاطرنشان کرد: اقدامات مربوط به این طرح، انجام شده و به زودی زیر کشت می‌رود.

این مسئول تصریح کرد: زنجان، خاستگاه شناسایی ژن چندقلوزایی بوده و خدمات آن به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۳۱ درصد از پیش‌بینی‌ها در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی این سازمان، محقق شده است، ابراز کرد: تا کنون مشکلات مربوط به ۳۲ واحد تولیدی و صنایع کشاورزی استان در کارگروه تسهیل و رفع موانع، بررسی و مرتفع شده است.

به گزارش ایرنا، آیش زمین به معنای کشت نکردن زمین برای یک دوره زمانی معین است و به‎عبارت دیگر، زمین آیش‌شده، زمینی است که به‎منظور استراحت و احیای خاک برای یک دوره معین (به‌طور معمول بین یک تا پنج سال) بدون کشت رها می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.