شهرام طهماسبی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بیان آمارها نمی‌توان در تاریکی حرکت کرد، اظهار داشت: برای خروج از تاریکی باید اطلاعات دقیق، منسجم و باکیفیت داشته باشیم وگرنه نتیجه این می‌شود که برنامه‌ریزی در سطح پایین بوده و منجر به حکمرانی نمی‌شود.

وی افزود: در این صورت، اهداف توسعه، تحقق نیافته و در گردونه ناکارآمدی قرار می‌گیریم که البته تمام ارکان نظام اداری و اجرایی در ارائه اطلاعات و آمار دقیق، نقش دارند.

طهماسبی، هدف از اعلام آمارها را پیشبرد برنامه‌های توسعه خواند و خاطرنشان کرد: توسعه، وضعیتی از شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه است که دولت‌ها برای رسیدن به آن وضعیت، تمام تلاش خود را می‌کنند.

وی ادامه داد: توسعه، فرآیندی است که منجر به رضایتمندی و شادکامی مردم می‌شود.

طهماسبی با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای تولید آمار وجود دارد، گفت: به غیر از مرکز آمار، دستگاه‌های دیگر نیز با توجه به شرح وظایف خود به تولید آمار می‌پردازند اما به دلیل منطبق نبودن با استانداردهای جهانی، تناقض پیش می‌آید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان اظهار داشت: برای برطرف کردن مشکل تناقض در آمارها، پایگاه داده استان تشکیل یافته که تمام دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را در آن بارگذاری کنند.

وی با بیان اینکه تلاش‌ها بر مدرن‌سازی و نوین‌سازی در نظام آمار است، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم مرجعیت آماری دقیق و صحیحی برای مرکز آمار باشیم.

طهماسبی تصریح کرد: به سمت جایگزینی آمار ثبتی مبنا به جای آمارهای سنتی رفته‌ایم اما هنوز باحالت ایده‌آل فاصله داریم.

وی افزود: بخشی هم مربوط به اصلاح قوانین و مقررات است که در نحوه تولید و انتقال اطلاعات باید صورت پذیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه متاسفانه هیچ گاه، داده و اطلاعات را جزو دارایی‌ها به حساب نیاورده‌ایم، گفت: این در حالی است که داده‌ها، یکی از ارزشمندترین دارایی‌ها بوده و اگر به درستی تحلیل و در ذهن‌ها جا بگیرد می‌توان فهمید که باید استفاده درست و دقیقی از آن‌ها داشته باشیم.

وی، تنظیم برنامه آمایش، برنامه راهبردی و برنامه ششم توسعه استان را از مهمترین اقدامات در راستای برنامه‌ریزی در استان خواند و اظهار داشت: شماری از مراحل برنامه آمایش استان در مرکز ملی آمار به تصویب رسیده و در صورت تصویب سایر مراحل، اهداف آمایشی استان به صورت یکپارچه اعلام می‌شود.

طهماسبی خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی، چارچوبی برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان بوده و برنامه ششم توسعه استان نیز تدوین شده است.

وی افزود: برنامه آمایش شهرستان‌ها نیز بر اساس این سه اقدام، تنظیم می‌شود.

طهماسبی گفت: منظومه روستایی که بر اساس برنامه پنجم توسعه تدوین شده و زمانی متوقف بود اکنون در مراحل پایانی قرار داشته و طرح اشتغال روستایی نیز که جزو وظایف استان در برنامه ششم توسعه بود با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان پیگیری می‌شود که ظرف ماه‌های آتی در اختیار شهرستان‌ها و کمیته‌های مربوطه قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در منظومه و اشتغال روستایی، هدفگذاری بر روی توسعه روستا است تا بضاعت لازم را پیدا کنند زیرا در این حالت، دلبسته روستا شده و از مهاجرت پرهیز می‌کنند و یا در صورت مهاجرت نیز جمعیت بی‌کیفیت، حاشیه‌نشینی، ناهنجاری‌های اجتماعی و بزهکاری در شهرها نخواهیم داشت.

طهماسبی ابراز کرد: وظایف کارگروه تخصصی آپفن (آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری) نیز به سامزان مدیریت و برنامه‌ریزی محول شده که با شناسایی مسائل و مشکلات می‌توان راه حل‌هایی برای آن‌ها ارائه کرد تا ابزارهای دیگری برای توسعه و پیشبرد اهداف توسعه داشته باشیم.

وی اظهار داشت: کلینیک صنعت و مدیریت استان نیز با هدف کمک به واحدهای تولیدی، راه‌اندازی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، شرکت‌های دانش‌بنیان را از نظام‌های تصمیم‌گیر استان خواند و گفت: با ارتباط موثر بین شرکت‌ها و دولت می‌توان به اهداف توسعه مورد نظر پیش رفت.

وی افزود: با وجود محدودیت‌های بسیار زیاد، تلاش می‌کنیم بهبود بهره‌وری را در کنار اقدامات قرار داده و بهره‌وری مصرف منابع را بسنجیم.

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز با بیان اینکه معیارهای توسعه، کیفی هستند، گفت: شاخص‌ها باید در مدل توسعه، تعریف شده باشند. برای مثال؛ تورم معیاری برای معرفی توسعه نیست.

احمد خداوردی افزود: ممکن است کشوری، تورم بالا داشته باشد ولی توسعه نیز پیدا کند.

وی با بیان اینکه صِرف عملکرد، معیار تشخیص توسعه نیست، اظهار داشت: اگر آثار عملکرد، مشاهده شد می‌توان گفت که توسعه اتفاق افتاده است.

خداوردی در تاثیر احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نظام آمار و برنامه‌ریزی، خاطرنشان کرد: همانطور که تعطیلی این سازمان، آثار خود را در کوتاه‌مدت نشان داد، آثار احیای دوباره نیز در بلندمدت مشخص می‌شود.

به گزارش ایرنا، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، سازمان برتر کشور در آمار و برنامه‌ریزی انتخاب شده است.

اول آبان، روز ملی آمار و برنامه‌ریزی نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.