به گزارش ایرنا، شهرام طهماسبی روز پنجشنبه در اولین جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان طارم در سال 1397 با اشاره به کمبود منابع اعتباری و موانع موجود در نظام اداری، بهترین مسیر توسعه شهرها و روستاهای شهرستان را جذب سرمایه گذار و واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی دانست و افزود: بیشتر مدیران و کارشناسان، تلقی درستی از توسعه ندارند بلکه از دیدگاه آنان تکنولوژی و فناوری به معنای توسعه است.
طهماسبی با اشاره به وظایف اصلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: وظیفه این سازمان فقط تخصیص بودجه نیست بلکه مهمتر از همه اینها وظیفه سازمان، برنامه ریزی و سیاست گذاری، تسهیل فرآیندهای تصمیم سازی و هدایت کننده برنامه های توسعه استان است.
وی پویا کردن اقتصاد را از مهمترین عوامل توسعه برشمرد و گفت: جهت ایجاد توسعه باید دیدگاه ها و باورها نسبت به اقتصاد تغییر یافته و متحول شود و ضروری است ابتدا بودجه های دولتی در حوزه اقتصادی تزریق شود تا از این طریق حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز تحت تاثیر قرار گیرد و ویرانی های این حوزه ها با تقویت بخش اقتصادی باز سازی شود.
طهماسبی به تغییر سبک زندگی مردم متناسب با تکنولوژی اشاره و بیان کرد: با توجه به تغییر نیازهای انسان متناسب با فناوری و تکنولوژی، باید نگاه مردم جامعه نیز تغییر یابد و حتی در مواقعی لازم است که در فقه نیز تغییر بوجود آوریم.
وی ادامه داد: در تمامی حوزه ها در جامعه امروزی نیازمند تغییر هستیم و باید رفتارها و باورهایمان به گونه ای باشد که حرکت آن جامعه در مسیر توسعه باشد.
این مسئول حفظ و نگهداری روابط در دستگاه های اجرایی را از راهکارهای حل مشکلات دانست و افزود: تفکر و نگاه سیستمی یکی از ابعاد گمشده توسعه است که در صورت تحقق، موجب افزایش بهره وری و رشد اقتصادی جامعه خواهد شد.
طهماسبی با تأکید بر اینکه جامعه نیازمند زندگی جمعی و کار گروهی است، ادامه داد: فعالیت ها و حرکت های گروهی و جمعی بسیار موثرتر از حرکت های فردی است، بنابراین توسعه به صورت فردی حاصل نمی شود بلکه در گرو کار گروهی و تقسیم وظایف حاصل خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: ضروری است آموزش های ابتدایی در مدارس درجهت زندگی جمعی و گروهی باشد و احساس مالکیت و تفکرات انفرادی را از همان ابتدا در سنین کودکی باید از آنان دور کرد تا در آینده تبدیل به مدیران موفقی شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان تعامل و تقسیم کار دستگاه های اجرایی را از مولفه های ایجاد توسعه در استان برشمرد و از مدیران اداره ها خواست تا در کنار هم در مسیر توسعه گام بردارند.
طهماسبی استفاده از ابزارها و مدل های جدید در آموزش را لازمه توسعه قلمداد کرد و افزود: جامعه امروزی برای توسعه باید به سمت علمی شدن برود و اگر نگاه مدیران علمی باشد، زمینه برای نگاه علمی مردم به تمامی مسائل فراهم خواهد شد.
این مسئول مباحث آموزشی در بحث کشاورزی را که منبع اصلی اقتصاد مردم شهرستان طارم است پیر و فرسوده برشمرد و اظهارکرد: باید شرایطی فراهم ساخت که مهندسان کشاورزی در کنار کشاورزان و بهره برداران باشند و مهندسان کشاورزی در این صورت با علم خود و با استفاده از تکنولوژی و روش های نوین و با حفظ منابع آب و خاک، موجب افزایش محصولات و بهره وری بالاتر شوند و در نتیجه، هم کشاورز و هم مهندسان کشاورزی به سود مشترک برسند.
طهماسبی یکی از دردهای مهم صنعت در کشور و استان را اختلاط مدیریت با مالکیت برشمرد و افزود: مدیر موفق مدیری است که ابتدا ذات مدیریتی داشته و علم و دانش مدیریت را نیز یدک بکشد، بنا براین این فرد متخصص هم راهکارهای تجارت را می شناسد و هم در امر بازار یابی و فروش کاربلد است.
وی استفاده از مدیرانی که بواسطه سهام بالایشان در شرکت ها مدیریت را عهده دار هستند سم مهلکی در صنعت استان دانست و تصریح کرد: مدیرانی که تخصص و تجربه مدیریتی ندارند صنعت استان را به سمت نابودی سوق خواهند داد.
طهماسبی محیط زیست را یکی از مهمترین چالشهای دنیا و کشور برشمرد و افزود: توسعه بدون توجه به محیط ‌زیست امکان‌پذیر نیست و باید نگاه و باورهایمان نسبت به محیط زیست پیرامون خود تغییر یابد، چرا که آسیب به محیط زیست موجب آسیب به زندگی همه ما خواهد شد.
وی تاکید کرد: در زمینه مدیریت پسماند و برداشت بی رویه از آبهای موجود نیازمند تغییر نگرش اساسی در جامعه هستیم.
فرماندار طارم نیز در این جلسه، آسیب شناسی و ارائه راهکار برای حل مشکلات را از وظایف کمیته برنامه ریزی شهرستان برشمرد و افزود: عملکرد مدیران باید به گونه ای باشد که از رخ دادن حوادث تلخ در آینده جلوگیری کند.
فریدون هاشم نژاد تاکید کرد: روزمرگی از جمله مواردی است که باعث ناکارآمدی فعالیت های اقتصادی در بخش دولتی می شود، بنابراین ضروری است محیط دولتی پویا و فارغ از یاس و نا امیدی باشد.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری طی 15 سال اخیر در مورد مسائل اقتصادی، اظهار کرد: همه با هم باید در جهت توسعه اقتصادی شهرستان گام برداریم، بنا براین لازم است تمامی مدیران اجرایی با کار کارشناسانه و حساب شده در محل کار خود حلال مشکلات مردم باشند تا از این طریق، شهرستان در مسیر توسعه قرار گیرد.
هاشم نژاد سرمایه گذاری در بخش گردشگری را از عوامل اصلی توسعه طارم برشمرد و افزود: سرمایه گذاری در این حوزه می تواند این صنعت را به عنوان منبع اصلی اقتصاد شهرستان تبدیل کند.
فرماندار طارم مهم‌ترین تهدید و عامل عدم توسعه‌یافتگی این شهرستان در آینده را رشد منفی جمعیت عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از مهاجرت مردم شهرستان طارم، باید مشکل بیکاری را در این منطقه حل کرد و در بخش های گردشگری، کشاورزی، صنعت، میراث فرهنگی، معادن و چندین مورد دیگر که پتانسیل های شهرستان هستند، سرمایه گذاری و آنها را بالفعل کرد.
به گزارش ایرنا،80 درصد جمعیت شهرستان طارم روستا نشین و 20 درصد جمعیت آن شهرنشین هستند.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.