فتح‌الله حقیقی روز یکشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان زنجان اظهار داشت: سفرهای خارجی که توسط هر یک از دستگاه‌ها در هر عنوانی انجام می‌شود باید مفید و موثر برای استان باشد.

وی تاکید کرد: برای پذیرش هیات‌های تجاری باید هدف گذاری شده و برای اعزام نیز باید هماهنگی و مجوزهای لازم از دستگاه‌های مربوطه اخذ شود.

حقیقی خاطرنشان کرد: مدیریت ارشد استان تا کنون با سفیران هفت کشور مختلف ملاقات داشته که آن‌ها پس از شنیدن قابلیت‌ و ظرفیت‌های زنجان برای مراوده با این استان، استقبال کرده‌اند.

وی با اشاره به ۶۱ درصد روابط تجاری استان زنجان با کشور ترکیه، افزود: باید برای نتیجه‌ گیری از این روابط، برنامه‌ریزی شود زیرا تنها دیدار با سفیران، کافی نبوده و در صورتی که در ادامه پیگیری نشود، دیدارها ارزشمند نخواهد بود.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برگزاری نمایشگاه ساخت داخل و نیازمندی‌های بخش تولید، گفت: این نمایشگاه حداقل باید منجر به انعقاد یک تفاهم‌نامه عملیاتی شود لذا ابتدا باید نیازسنجی از واحدهای تولیدی انجام شده و بر اساس آن برای تمام نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و فعالان حوزه‌های مختلف، فراخوان داده شود که توانایی ساخت کدام قطعه و محصول مورد نیاز را دارند و سپس با برگزاری نمایشگاه و دعوت از آن‌ها این توافق صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری نمایشگاه ساخت داخل و نیازمندی‌های بخش تولید این است که بگوییم جوانان ایرانی می‌توانند محصولات مورد نیاز را در داخل بسازند، خاطرنشان کرد: تمام جوانان و غیورمردان این کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس با توان و قدرت خود به تمام دنیا نشان دادند که ما می‌توانیم.

حقیقی تصریح کرد: امروز نیز جوانان ایران اسلامی در بخش‌های نظامی و دفاعی بدون اینکه کسی خارج از کشور به آن‌ها چیزی بدهد به پیشرفتی رسیده‌اند که نیازمندی‌های خود را در داخل کشور ساخته و لرزه بر اندام دشمنان می‌اندازند.

وی افزود: در صنعت نیز باید فرهنگ‌سازی شود که ما می‌توانیم قطعات مورد نیاز خود را در داخل بسازیم.

حقیقی اظهار داشت: در صورتی که این نمایشگاه برگزار و منجر به انعقاد توافق جهت ساخت حتی یک مورد از محصولات وارداتی در داخل کشور شود نیز افتخار برزگی برای استان بوده و به سود بخش دولتی و خصوصی است.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز همه باید به این واقعیت پی برده باشیم که کمتر حرف زده و بیشتر، اقدام عملی بکنیم و هر کس اینگونه عمل کند موفق بوده و می‌تواند خدمت شایسته‌ای به نظام و کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه در صورتی که حرف‌ها عملی باشد، مساله ایجاد می‌شود، افزود: امروز باید به صادرات نیز به عنوان یک مساله نگاه شود تا مشکلات آن حل شود.

حقیقی در خصوص کاهش صادرات شمش‌های فلزی استان به دلیل نیازهای داخلی، گفت: این که محصولات در داخل کشور و برای نیازهای داخلی استفاده شود خوب است اما دلیل اصلی برای کاهش صادرات نیست که این موضوع باید از سوی دبیرخانه کارگروه و گمرک استان بررسی و پیگیری شود.

به گزارش ایرنا، به گفته مدیرکل گمرک استان زنجان، مجموع صادرات این استان در سال گذشته بیش از ۱۸۴میلیون تن و به ارزش بالغ بر ۴۶۱ میلیون و ۸۷۷ هزار دلار بوده که ۱۰ درصد در وزن و ۴۰ درصد در ارزش ریالی نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است.

۹۵۵۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.