عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: با چرخشی شدن شیفت مدارس مشکلات تغذیه ای برای دانش آموزان ایجاد و برنامه غذایی آنها از نظم خارج می‌شود.

جلال حجازی افزود: یکی از اصول مهم در تغذیه این است که افراد برنامه غذایی منظم داشته باشند و وعده های غذایی خود را سر ساعت میل کنند که در این صورت وضعیت سوخت و ساز، هضم و جذب غذا بهتر شده و در نتیجه سلامت دانش آموزان ارتقا مییابد.

وی اضافه کرد:  توصیه به دانش آموزان و والدین این است که حتی در صورت تحصیل در مدارس با شیفت های گردشی نیز سعی کنند تا وعده های غذایی آنها سر ساعت معین باشد بطور مثال می توانند زمانی که شیفت آنها صبح است، صبحانه خود را در زنگ تفریح اول استفاده کنند و در صورتی که شیفت آنها بعداز ظهر باشد ناهار خود را به مدرسه برده و در زنگ تفریح میل کنند.

حجازی اضافه کرد: برای دانش آموزانی که اشتها به خوردن صبحانه ندارند توصیه می شود شب زودتر خوابیده و صبح زود بیدار شوند و بین بیدار شدن و وعده صبحانه آنها حداقل ۴۰ دقیقه فاصله وجود داشته باشد که  در این صورت بطور معمول اشتهای لازم را برای خوردن صبحانه را خواهند داشت.

این متخصص تغذیه ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی بهداشتی امروز شیوع بالای چاقی در کودکی و نوجوانی است که این خود زمینه بسیاری از بیماریها از جمله دیابت و بیماریهای قلبی- عروقی را در آینده فراهم میکند.

وی یادآور شد: در این ارتباط، والدین میان وعده ساده و سالم اعم از نان و پنیر، مغزها (گردو، بادام، فندق و ...) و میوه ها را فراموش نکنند که مصرف آنها میتواند موجب ارتقای عملکرد تحصیلی و کارآیی دانش آموزان شود.

حجازی افزود: عده ای از دانشآموزان به عنوان میان وعده نسبت به خوردن ساندویچ های پر چرب، چیپس، تنقلات و خوراکیهای مختلف مبادرت میکنند که این میتواند منجر به افزایش خطر چاقی شود در حالی که میان وعدههای سالم آثار خوب و مفیدی را به لحاظ سلامتی افراد به دنبال دارد.

وی  اضافه کرد: مدارس باید عرضه میان وعده‌های ناسالم را در بوفه های خود محدود کنند و در مقابل میان وعده های سالم در بوفه مدارس ترویج شود.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.