مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در پخش نذور غذایی و نوشیدنی‌ها در عزاداری‌های حسینی و انداختن ظرف‌های استفاده شده در کیسه ها و سطل های زباله درنظر گرفته شده، نشان داد که فرهنگ مردم استان در حفاظت از محیط زیست ارتقا یافته است.    

امجد باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به ارتقاء سطح آگاهی های مردم در حوزه محیط زیست، استفاده از این نوع ظروف در هیات های مذهبی، تکایا، حسینیه ها، مساجد و دسته های عزاداری ها به پائین‌ترین سطح رسیده که این امیدوار کننده است.

وی اظهار داشت: ظروف یک بار مصرف پلاستیکی علاوه بر تخریب محیط زیست، سلامت انسان ها را نیز با تهدید و خطری جدی مواجه می کند چراکه تماس این ظروف با نوشیدنی های گرم و همچنین غذاهای گرم‌ و چرب، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و مواد بسیار خطرناکی را تولید می کند.

باقری افزود: سرو مواد غذایی و نوشیدنی ها در ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر و گیاهی که فاقد مواد مضر و شیمیایی بوده و در برابر مواد غذایی یا مایعات با حرارت بالا، مقاوم تر هستند، آسیب کمتری به محیط زیست و سلامت انسان ها وارد می کند.

وی تصریح کرد: از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با توجه به ماندگاری طولانی مدت، مضرات و خطرات زیست محیطی، نباید استفاده شود و در صورت استفاده نیز باید دقت بیشتری داشت و بهتر است که به ظروف قابل شستشو، روی آورده شود.
باقری تاکید کرد: برخی حیوانات نیز از آسیب ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و کیسه های نایلونی رها شده در طبیعت در امان نمی مانند و در واقع با بلعیدن تکه هایی از آن، بیمار شده و در نهایت تلف می شوند.  
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: متاسفانه استفاده از ظروف پلاستیکی در ایران، یکی از اصلی ترین تهدیدکننده محیط زیست و سلامت انسان ها است که عدم استفاده از این ظروف مضر و غیربهداشتی، نیاز به همت و مشارکت همگانی است.   

باقری با بیان اینکه عموم مردم باید هشدارها و توصیه های کارشناسان را در خصوص استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف پلاستکی را جدی تر بگیرند، افزود: بطور معمول در ایام عزاداری ها، استفاده از ظروف یکبار مصرف افزایش می یابد اما امسال این ظروف در عزاداری های زنجان کمتر مورد استفاده قرار گرفت که این می تواند به الگویی مناسب در سطح کشور تبدیل شود.  
بنابه گفته یک متخصص تغذیه در کشور، ظروف یکبار مصرف رایج که به دلیل ارزان بودن در بسیاری از مساجد، هیات ها، تکایا و حسینیه ها مورد استفاده قرار می گیرند، شیمیایی و از جنس پلی استایرن هستند و توانایی تحمل دمای بالاتر از ۶۵ درجه را ندارند و مواد سمی آنها به مواد غذایی درون آن منتقل می شود.  
ریختن مایعات به درون لیوان های شفاف پلاستیکی سرطان‌زا است بنابراین برای مصرف مواد غذایی سرد مانند شربت از ظروف یکبار مصرف شیشه ای و برای مایعات و غذاهای گرم از ظروف یکبار مصرف گیاهی، مقوایی یا اسفنجی استفاده شود.  

۶۰۸۴/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.