مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای زنجان روز پنجشنبه  در جمع خبرنگاران گفت: ذخیره آب پشت سد تهم از ۳۶ میلیون متر مکعب در سال گذشته به ۴۱ میلیون مترمکعب در سال جاری رسیده که  نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان میدهد.

علی عباسی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی‌ ، افت منابع آب زیرمینی و وضعیت بارش‌های سال جاری در استان، تکمبل پروژه های سدسازی در استان یکی از اولویت های مهم این شرکت است  جمع آوری آبهای سطحی و رواناب ها از این طریق میسر می شود.

این مسئول ادامه داد: بر این اساس  باید به فرهنگ مصرف آب توجه جدی  انجام گیرد و در این  ارتباط  باید کشاورزان و بهره برداران منابع آب را در این زمینه آگاه کرد و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های استانی و ملی بسیارنقش اثر گذاری دارد.

وی اظهار داشت:  متاسفانه بسیاری از مصرف کنندگان الگوی مصرف آب را در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات وشرب را رعایت نمی‌کنند به عبارتی دیگر  عمق بحران و کمبود آن را درک و احساس نکرده‌اند.

این مسئول  به مردم این استان  در مصرف آب در همه زمینه‌ها به ویژه  بخش کشاورزی هشدار داد و گفت‌: باید در مصرف آب مدیریت کرده و الگوی مصرف را رعایت کنیم تا بتوانیم بحران آب را پشت سربگذاریم.

براساس گفته مسئولان استانی سالانه بیش از ۷۷ سانتی متر سطح تراز آب های زیرزمینی در استان پایین می آید و اگر فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب کشاورزی انجام نشود، در آینده تامین آب برای آشامیدنی در این مناطق از استان بحران وجود خواهد داشت.

طبق آمار وزارت نیرو بعد از شروع دوره جدید خشکسالی در ایران، از سال ۷۹ تا ۹۳ میزان آب های قابل برنامه ریزی برای مصرف، از ۱۲۴ میلیارد مترمکعب به ۸۸ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.