به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان، توحید سلیمی در کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی استان در اداره کل حفاظت محیط زیست استان به اصل ۵۰ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏‌شود و از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیرقابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.

وی افزود: زمین سرمایه مشترک بشر برای نسل حاضر و نسل‌های آینده است و هر شخصی باید خود را ملتزم به حفظ محیط زیست بداند و در کنار آن تصویب قوانین بازدارنده و کارآمد و مهم‌تر از آن، اجرای جدی آنها می‌تواند در حفاظت بهتر از محیط زیست موثر باشد.

سلیمی با بیان اینکه مهم‌ترین اهداف این سازمان اقداماتی مثل تحقق اصل پنجاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهره‌مندی درست و مستمر از آن است، هدف از تشکیل کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان را مدیریت بحران های زیست محیطی دانست و گفت: فعالیت این کارگروه کل پهنه استان را در بر می گیرد و جلسات آن باید به طور مداوم تشکیل شود.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان زنجان نیز با تشریح آخرین تحقیق انجام شده آب و هوایی در سال ۱۳۹۸ گفت: کاهش سطح پوشش برف در ارتفاعات و ماندگاری کم برف در شمال غرب کشور یکی از تهدیدهای مهم منابع آبی استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان در سال های آینده است.

رسول همتی تصریح کرد: توزیع پراکنش زمان و مکانی بارندگی در منطقه دستخوش تغییرات غیرقابل انتظار شده، که ادامه این توزیع ناهنجار موجب عدم برنامه ریزی صحیح خواهد شد.

وی یادآورشد: بر اساس نتایج شبیه‌سازی‌های انجام شده در زمینه متغیرهای آب و هوایی تا سال ۲۰۳۹ میلادی (۲۰ سال آتی) نسبت به دوره پایه مشاهداتی (۲۰۱۶-۱۹۷۶)، توسط هیات بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC)، تغییرات اقلیمی در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان علاوه بر افزایش دما، پیامدهایی چون کاهش نزولات جوی بویژه برف، افزایش بادهای گرم، افزایش تبخیر و تعرق و افزایش رخداد خشکسالی ها را در پی خواهد داشت.                     

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، نیز به تاثیرات مخرب فعالیت های انسانی در محیط زیست و شکل گیری بحران های طبیعی همچون خشکسالی و پدیده ریزگردها و نیز آسیب های وارده به پوشش گیاهی مراتع اشاره کرد.

حسین آبسالان خاطر نشان کرد: آمار و پیش بینی های هواشناسی یکی از مهمترین اطلاعات برای مدیریت صحیح منابع طبیعی بوده و کشاورزی و منابع طبیعی متکی بر سه پایه آب، خاک و هوا است و این منابع از مولفه‌های اصلی تشکیل دهنده محیط زیست هستند که اگر هرکدام از آنها را نداشته باشیم کشاورزی و محیط زیست هم نخواهیم داشت.

۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.