رئیس نظام صنفی رایانه‌ای زنجان گفت: طرح «بیستون» در صورت اجرا، درآمدزایی میلیارد دلاری را به همراه خواهد داشت.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، افشین آشوری ظهر امروز در نشست خبری، اظهار کرد: اولویت‌های راهبردی پیش روی دنیا در سه محور تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی است و بر اساس گزارش آکسفورد اکونومیست ۲۰۱۷، سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۶ چیزی حدود ۱۵.۵ درصد بوده که پیش‌بینی‌ می‌شود در سال ۲۰۲۵ به ۲۴.۳ درصد برسد، رشد اقتصاد دیجیتال نسبت به اقتصاد سنتی 2.5 برابر و از همه مهم‌تر نرخ بازگشت سرمایه در اقتصاد دیجیتال 6.7 برابر اقتصاد سنتی خواهد شد.

 

این مسئول ادامه داد: اندازه اقتصاد در سال ۲۰۲۵، چیزی حدود ۲۳ تریلیون دلار برآورد شده و درآمد سالانه نیروی فعال در اقتصاد دیجیتال، درآمدش به طور متوسط ۵۰۰ دلار بیشتر از نیروی سنتی است.

 

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۲۵ مبلغ ۱۰۰ تریلیون دلار حاصل بهره‌وری در تحول دیجیتال است و شاخص‌ها نشان می‌دهد که تحول دیجیتال در هر کدام از این صنایع، تاثیر شگفت‌انگیزی بر محیط زیست، اقتصاد و اجتماع خواهد گذاشت.

 

آشوری با اشاره به اینکه کشورهای همسایه ما اهداف بسیار مهمی را پیش روی خود قرار داده‌اند و در حال پیشروی به سوی اهداف‌شان هستند، گفت: مثلا در ترکیه مراکز تحول دیجیتال تاسیس شده و درباره چگونگی جذب صنایع در روند تحول دیجیتال، به متقاضیان آموزش می‌دهند که در ایران نیز در این رابطه با آن اقدامات بسیار محدودی انجام ‌شده و نیاز است تا به صورت جدی‌تری به آن توجه شود.

 

وی با اشاره به چشم‌اندازی که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) تا سال ۱۴۰۱ برای خود متصور شده است، یادآور شد: ساماندهی، توانمندسازی، توسعه، پیشرانی و در نهایت نوآوری و پیشتازی در تحول اقتصاد دیجیتال است و اگر بخش خصوصی در این مسیر توانمند شود، قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 

این مسئول در رابطه با سند راهبردی این سازمان به نام بیستون، تصریح کرد: ۲۰ محور راهبردی با عنوان بیستون در این سند راهبردی در نظر گرفته شده است که شامل سه محور راهبردی در قالب بسترسازی و یکپارچگی در تحول دیجیتال برای سال گذشته، پیش‌بینی شش محور راهبردی تحت عنوان ساماندهی و توانمندسازی در تحول و اقتصاد دیجیتال برای امسال، 11 محور راهبردی توسعه و پیشرانی در تحول اقتصاد برای سال آینده و با دو محور راهبردی شرکت‌های نوپا و نوآوری برای سال ۱۴۰۰ است، نماد آن سنگ‌نوشته «بیستون» و مسیر و برنامه‌ا‌ی است که برای رسیدن به آن نیازمند کمک بخش خصوصی است.

 

وی تاکید کرد: اگر «بیستون» مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند منجر به درآمدزایی میلیارد دلاری در کشور شود. برنامه اجرایی این طرح در کشور تدوین شده و برش استانی آن در حال تدوین است ولی یکی از اتفاقات تلخی که در ایران رخ می‌دهد، پیر شدن سن جمعیت ایرانیان است و افراد بالای چهل سال، بخش عمده‌ای از جمعیت را تشکیل می‌دهند، به همین دلیل هوشمندسازی باید برای ما در درجه بالایی قرار گیرد.

 

آشوری در رابطه با شهرهای هوشمند، خاطرنشان کرد: بازار شهر هوشمند طی پنج سال آینده بین ۱۰ تا ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود؛ یعنی سالی حدود ۲ تا ۵ میلیارد دلار که می‌تواند بازار ما را به سمت خوبی ببرد که فرصت خوبی برای کشور در بحث درآمدزایی است.

 

در ادامه این نشست، عضو هیئت‌رئیسه نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان، اظهار کرد: این سازمان با توجه به تخصص و مهارت اعضای خود می‌تواند خدمات بسیاری را به شهروندان ارائه کند و این سازمان می‌تواند مجوز مهارتی صادر کند و این مهم در قبال صدور مجوزهای اجتماعی توسط سایر دستگاه‌ها برای فعالیت افراد است.

 

حسین بازدار ادامه داد: نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان می‌تواند خدماتی از قبیل آموزش‌های عمومی در حوزه تخصصی خود را به جامعه ارائه کند که این کار سبب افزایش سطح علمی جامعه خواهد شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.