کار کردن و سازگاری دستگاه‌های اجرایی استان با این سامانه سبب شده تا ابهام و سوالات احتمای در طی فرآیندهای ان به وجود بیاید که به منظور بررسی فرآیندهای تعریف‌ شده بین دستگاهی در سیستم پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان، جلسه‌ای شامگاه سه‌ شنبه به ریاست استاندار زنجان در محل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری این استان برگزار شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته در سه سال گذشته، این استان موفق به راه‌اندازی پنجره واحد الکترونیکی سرمایه‌گذاری شد که پاسخ تمام استعلام‌های مربوط به صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با راه‌اندازی آن به طور میانگین از ۳.۵ سال به ۵۰ روز کاهش یافته است.

ابوالفضل عباسچیان اظهار داشت: این طرح، استانی بوده و در راستای تکریم متقاضیان سرمایه‌گذاری، خدمات الکترونیکی ارائه می‌دهد و این جلسه برای بررسی مشکلات و موانع اجرایی شدن پنجره واحد در استان یرگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: کاربر در سیستم، بسیار مهم بوده و ممکن است با تغییر یک فرد در یک دستگاه، تمام سیستم با تغییرات کلی مواجه شود.

عباسچیان افزود: برای بهبود وضعیت سیستم، اصلاح رویه‌ها را در دستور کار داریم ضمن اینکه آماده‌سازی داده‌های مکانی (SDI) نیز توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: لکه‌ها (موانع) موجود در مسیر فرآیندها نیز مشخص بوده و یکی از بحث‌هایی است که در نقشه راه سرمایه‌گذاری، پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: گزارشات ماهانه از سیستم پنجره واحد به دستگاه‌ها ارسال می‌شود که انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه با مطالعه و بررسی ملاحظات موجود به بهبود و تسریع در طی فرآیندها کمک کنند.

نیاز به یک پویش فکری در مجموعه استان است

مسئول مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان زنجان نیز با بیان اینکه ۳۳ فرآیند در پنجره واحد سرمایه‌گذاری تعریف شده است، گفت: زمان‌بندی در نظر گرفته شده برای طی فرآیندها در این سیستم حداکثر ۵۶ روز است.

علی انصاری اظهار داشت: طبق برنامه زمانی، ۱۰ روز برای انجام استعلام‌ها، ۱۴ روز برای بررسی در کمیسیون تبصره یک ماده یک، ۲ روز برای جمع‌بندی در این کمیسیون و ارجاع به کارگروه زیربنایی، ۱۴ روز برای بررسی در کارگروه زیربنایی، ۲ روز برای جمع‌بندی در کارگروه و ارسال به شورای برنامه‌ریزی و ۱۴ روز نیز برای بررسی و تصویب نهایی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت و متوسط زمان پاسخگویی دستگاه‌ها به استعلام‌ها نسبت به سال گذشته بهتر شده و رو به بهبود است، خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت هماهنگی بین دستگاهی، نیاز به یک پویش فکری در درون دستگاه‌ها و یک پویش در مجموعه استان است و در صورتی که هر دستگاهی، یک قدم بردارد در مجموع چند قدم پیش می‌رویم.

انصاری، نقش کاربر در سیستم را مهم خواند و افزود: از دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود که به کاربر بها دهند و برخی دستگاه‌ها فرآیند را پذیرفته ولی باید رویه را تغییر دهند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز گفت: تامین زمین و زیرساخت‌ها، پایه و اساس سرمایه‌گذاری است و ابتدا باید شناخت کلی و کافی از استان و زمین‌ها داشته باشیم

مسعود بیات‌منش با بیان اینکه هدف در این سیستم، بهبود و تسریع سرمایه‌گذاری در استان است، اظهار داشت: در صورتی که شناخت کافی از نحوه کار در استعلام‌ها و اصلاح فرآیندها داشته باشیم می‌توان به بهبود فرآیندها کمک کرد که SDI نیز نقش مهمی در این بخش دارد.

بیات‌منش گفت: در سرمایه‌گذاری باید از تقاضامحور بودن به سمت نیازسنجی حرکت کنیم زیرا کثرت تقاضاها سبب می‌شود سرمایه‌گذار واقعی در داخل متقاضیان، گُم شود.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز گفت: سالانه حدود سه هزار فقره استعلام از این دستگاه صورت می‌پذیرد که بسیاری از آن‌ها بار حقوقی داشته و ممکن است با یک استعلام، به تملک درآیند.

خلیل آقاجانلو با بیان اینکه عملیات کاداست، سبب رفع تداخلات و تسریع در پاسخ استعلام‌ها می‌شود، اظهار داشت: برای این منظور، قرارداد ۳۵۰ هزار هکتار با مشاور بسته شده که نتایج آن امسال مشخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: وجود محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی در واگذاری اراضی ملی، نیازمند بازدید از محل بوده و ممکن است زمان پاسخ به استعلام را افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز گفت: سیستم GIS در ۱۵ شهرک از مجموع ۱۶ شهرک صنعتی استان، پیاده شده که امکان نظارت بر تمام شهرک، زمین‌ها، قراردادها و حتی میزان بدهی واحدها به دستگاه‌های خدمات‌رسان و اقساط باقی‌مانده وجود دارد.

ایرج احمدی اظهار داشت: با توجه به فراهم شدن این امکان، پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران را در راستای بهره‌مندی از ظرفیت زمین‌های راکد و بلااستفاده جهت استقرار به شهرک‌های صنعتی هدایت کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز گفت: بررسی استعلام‌ها به روش تقاضامحور، آسیب جدی به محیط زیست و منابع پایه بوده و نگاه در این حوزه باید تغییر یابد.

شهرام طهماسبی اظهار داشت: باید به جای بررسی تک‌تک تقاضاها، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری به عنوان متقاضی، مجوزها را اخذ و سرمایه‌گذار را به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کرده و فقط اهلیت آن مورد سنجش و بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر بررسی نقاط آسیب‌پذیر به لحاظ زیست‌محیطی، تخریب طبیعت و تخلیه منابع، خاطرنشان کرد: تمام این مطالعات در شهرک‌های صنعتی انجام شده و اگر نگاه آمایشی داشته باشیم، استعلام‌ها تسریع پیدا می‌کند.

طهماسبی افزود: SDI استان، یکی از کامل‌ترین ژئوپرتال‌هایی است که در سطح کشور تنظیم شده است.

۹۵۵۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.