مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان با تاکید بر این‌که همچنان دچار بحران آبی هستیم، از رشد 29 درصدی بارش‌ها در استان خبر داد.

 

یوسف رضاپور در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: از اول مهرماه پارسال تاکنون، میزان بارش‌ها در استان زنجان ۴۱۵ میلی‌متر برآورد شده و این میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۹ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت نیز ۳۶ درصد رشد دارد.

 

این مسئول با اشاره به این‌که این میزان بارش توسط ۹ ایستگاه باران‌سنجی ثبت‌ شده است، ادامه داد: ورودی آب به سدهای استان بیش از ۲۸۳ میلیون مترمکعب است و این میزان، رشدی ۴ برابری دارد. در همین راستا، ورودی آب به سد تهم ۴۲ میلیون مترمکعب برآورد شده که نسبت به سال قبل، ۱۴ میلیون مترمکعب رشد داشته است.

 

وی با اشاره به این‌که ورودی آب به سدهای گلابر، کینه‌ورس و تالوار به ترتیب بیش از 19، 47 و 175 میلیون مترمکعب برآورد شده است، افزود: بسیار ضروری است با مدیریت درست، از این بارش‌ها برای توسعه همه‌جانبه استان استفاده کنیم و فراموش نکنیم که بارندگی‌های سیل‌آسای امسال، به معنای رفع بحران نیست؛ در واقع طی دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ شرایط متعارف بود ولی سال‌های بعد، مجوزهای بی‌شماری صادر شده و همین مسئله، زمینه را برای افت طراز آب‌های زیرزمینی و متعاقب آن تهدید دشت‌ها فراهم کرده است.

 

رضاپور تصریح کرد: در حال حاضر، بیش از 86 درصد از منابع آب در دسترس را مورد استفاده قرار می‌دهیم. این رقم زیاد است و در شرایط ایده‌ال و پایدار باید فقط ۲۰ درصد از این میزان مصرف شود؛ در واقع می‌توان گفت که دچار بحران آبی هستیم.

 

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان با بیان این‌که اگر فضای سبز به کاشت گیاهان با مصرف کمتر تعلق یابد، بدون شک از مصرف منابع آب موجود تا حد زیادی کاسته می‌شود، افزود: وقتی کم‌آب هستیم چه دلیلی دارد که چمن بکاریم. تعیین نوع کشت، اصلاح نوع کشت و محدودیت کاشت برخی محصولات نیز از مواردی است که باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.