مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان گفت: وضعیت دشت‌های استان وخیم است و سالانه به طور میانگین شاهد افت ۵۵ درصدی تراز آب زیرزمینی هستیم.

 

یوسف رضاپور در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به این‌که از سال 71 تا سال 94، تراز آب‌های زیرزمینی استان به طور تجمعی ۱۴ متر افت کرده است، اظهار کرد: برای جلوگیری از بحران آب، چاره‌ای جز مدیریت مصرف نداریم و متأسفانه عمده چاه‌های غیرمجاز در شهرستان‌های زنجان و ابهر حفر شده است.

 

این مسئول با بیان این‌که سال گذشته ۶۲۵ حلقه چاه در استان زنجان مسدود شد، افزود: علاوه بر این‌که مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز تشدید شده است، با موضوع اضافه‌برداشت از چاه‌های مجاز نیز مواجه هستیم که برخورد با این موضوع نیز در دستور کار شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان قرار دارد.

 

وی با تاکید بر این‌که منابع آب زیرزمینی استان، گنجایش تعداد موجود از چاه‌های مجاز و غیرمجاز را ندارد، افزود: وضعیت نامناسب سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان و کاهش و افت سریع سطح ایستابی آب‌های منطقه که در هیدروگراف‌های دشت نمود دارد، به خوبی گویای این موضوع است که منابع آب زیرزمینی استان، شرایط مطلوبی ندارد.

 

رضاپور تصریح کرد: جلوگیری از اضافه‌برداشت چاه‌های مجاز با نصب ادوات اندازه‌گیری و کنترل میزان برداشت، همچنین پلمب و انسداد چاه‌های غیرمجاز، تنها راه خروج از وضعیت فعلی و کنترل آن است و بی‌توجهی به هر کدام موجب تشدید وضع موجود خواهد شد؛ در واقع استان زنجان بر مبنای طبقه‌بندی سرانه آب قابل تجدید در محدوده تنش جدی آب قرار دارد و در صورت عدم رعایت موارد لازم می‌تواند وارد مرحله بحرانی شود.

 

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان خاطرنشان کرد: از سال ۸۵ تاکنون، 1185 فقره چاه غیرمجاز در استان زنجان مسدود شده است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.