مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان تاکید کرد: باغات گردوی استان هم از لحاظ ارقام و هم از نظر سایر برنامه‌های مدیریتی نیاز به اصلاح دارند.

 

بهنام اوجاقلو در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به سرشاخه‌کاری 5500 اصله درخت گردو در استان زنجان، اظهار کرد: استان زنجان حدود 6700 هکتار باغ گردو دارد که 5000 هکتار از این سطح هم‌اکنون بارور بوده و مابقی هنوز به مرحله باردهی نرسیده‌اند.

 

این مسئول با اشاره به این‌که 10 درصد از باغات استان، تحت کشت گردو قرار دارد، ادامه داد: اغلب درختان گردو باغات موجود از گونه‌های قدیمی گردوی ایرانی بوده و با توجه به میزان عملکرد پایین، کیفیت میوه و پایین بودن مقاومت در برابر عوامل نامساعد اقلیمی و خاکی نسبت به ارقام جدید و برتر، نیازمند اصلاح و جایگزینی با ارقام جدید است.

 

وی افزود: درختان موجود در باغات گردوی استان زنجان اغلب از ارقام «زودبرگ‌ده» بوده و سرمای دیررس بهاره در سال‌های گذشته خسارات هنگفتی به باغ‌داران استان وارد کرده است. به همین‌خاطر، سرشاخه‌کاری درختان گردو گامی موثر در تولید پایدار و محصول با کیفیت به شمار می‌رود.

 

اوجاقلو عملیات سرشاخه‌کاری و تعویض تاج درختان گردو را یکی از راهکارهای نجات باغات از شرایط فعلی و حرکت به سوی تولید پایدار و محصول باکیفیت برشمرد و تصریح کرد: این عملیات به دنبال وارد آمدن خسارت‌های سرمازدگی طی سال‌های اخیر در استان زنجان آغاز شد ولی از دو سال اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان این‌که زنجان در زمینه تولید نهال گردو با استفاده از ارقام خارجی یکی از استان‌های پیش‌رو در سطح کشور محسوب می‌شود، یادآور شد: زنجان دومین استان در اجرای بیش‌ترین تعداد عملیات سرشاخه‌کاری است، با این حال هنوز در مراحل اولیه کار هستیم . از همین‌رو، برنامه‌های ترویجی و دوره‌های آموزش عملی با هدف تشریح مزایای سرشاخه‌کاری به صورت مستمر در شهرستان‌ها انجام می‌شود و فقط در سال 97 حدود 320 نفر بهره‌بردار در روستاهای هدف از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند.

 

اوجاقلو با اشاره به این‌که سرشاخه‌کاری درختان گردو در استان زنجان از اوایل فصل بهار آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه بالای تامین سرشاخه و نیز هزینه‌های عملیات پیوند، حمایت‌های یارانه‌ای در این خصوص نسبتا پایین بوده و پیشنهاد افزایش حمایت یارانه‌ای از این برنامه داده شده است. از طرفی حمایت تسهیلاتی نیز در این برنامه در نظر گرفته شده است و بهره‌برداران بر حسب حجم عملیات می‌ ‌ توانند از آن استفاده کنند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.