نخستین انتظار از استقرار صنایع و واحدهای تولیدی در یک منطقه، تاثیر آن آن بر بهبود وضعیت شغلی در آن منطقه است که این موضوع با اولویت بکارگیری نیروهای بومی ممکن می شود. موضوعی که از چندی پیش به طور جدی در دستور کار مدیریت ارشد استان زنجان در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار زنجان طی یک ماه گذشته در چندین برنامه و جلسه به پیگیری برای بومی شدن اشتغال در استان تاکید کرده  و گفته است: بر اساس تفاهم های ایجاد شده واحدهای تولیدی در استخدام نیروی کار از افراد بومی استفاده خواهند کرد.

به گفته فتح الله حقیقی در گام نخست این هدف، شرکت ایران ترانسفو با وجود اینکه بکارگیری ۱۵۰ نفر از جوانان استان زنجان را تعهد کرده بود، ۲۰۰ نفر را جذب کرد که همه آنان از جوانان توانمند بومی بودند.

حقیقی همچنین خبر داده است که با پیگیری ها و رایزنی های استانداری، شرکت دیگری نیز در استان زنجان برای استخدام ۴۵۰ نفر از جوانان اعلام آمادگی کرده که طی سه ماه آینده بکارگیری نیروها انجام خواهد شد.

بر اساس تاکید استاندار زنجان،  صاحبان صنایع به هیچ وجه نباید افراد سفارش شده از سوی مقامات و سایرین را جذب و مشغول به کار کنند بلکه اولویت استخدام با افراد بومی است و این حق طبیعی مردم است.

به گزارش ایرنا اکنون به ابتکار استاندار زنجان بالغ بر یک ماه از تشکیل کمیته رصد اشتغال در استانداری زنجان می گذرد، کمیته ای که قرار است میزان اشتغال واقعی در استان را احصا کرده و به عنوان مرجع نهایی، آمار اشتغال زایی را تایید و اعلام کند.

آمار و اطلاعات دقیق، نیاز مبرم حوزه اشتغال

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه اشتغال یک تکلیف بخشی و منحصر به دستگاه اجرایی خاصی نیست، اظهار داشت: همه نهادها و دستگاه‌ها وظایفی در این حوزه بر عهده دارند ولی متأسفانه یک معضل و مشکل پیچیده‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که کسی حاضر نیست به مسئولیت‌ها در اشتغال زایی تن بدهد.

فرامرز نیک سرشت به لزوم همگرایی و وفاق در بین دستگاه‌های اجرایی برای اشتغال زایی تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم قبل از هر چیز، آمار دقیق در این حوزه داشته باشیم و به آنان اتکا کنیم چون که اگر آمار متقنی نباشد هر نوع تصمیم گیری به مثابه تصمیم گیری در هوا و در تاریکی است.

وی به وجود توانمندی مدیریتی خوب در استان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: در قدم اول باید میزان تعهد و تکلیف استان در ایجاد اشتغال و میزان منابع موجود برای آن مشخص شود و وظیفه اصلی کیمته رصد اشتغال استان هم مدیریت منابع، راستی آزمایی برای ایجاد و تثبیت اشتغال است.

وی خاطرنشان کرد: اگر نتیجه عملکرد کمیته رصد اشتغال دراستان زنجان به نتایج مطلوبی منجر شود، می‌تواند به عنوان یک الگو برای سایر استان‌های کشور نیز مدنظر قرار داده شود.

عدالت در توزیع نیروی کار مغفول مانده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: سال گذشته در نتیجه اجرای برنامه‌های تکلیفی و نیز طرح‌های دستگاه‌های اجرایی ۲۵ هزار و ۶۵۲ فرصت شغلی در این استان ایجاد شد.

محمدرضا یوسفی به موضوع بکارگیری نیروی کار در واحدهای تولیدی استان اشاره کرد و افزود: با توجه به محدویت منابع، ترجیح این است تا فرصت‌های محدود به گونه‌ای توزیع شود تا به عدالت نزدیک باشد ولی این موضوع در استان تا اندازه‌ای مغفول مانده است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط جاری، این الزام احساس شده تا به موضوع بکارگیری نیروی کار ورود کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه نرخ بیکاری در این استان از میزان ۱۰.۳ درصد در سال ۹۶ به ۸.۵ درصد در سال ۹۷ کاهش پیدا کرد، گفت: آمارهای ارائه شده در حوزه اشتغال آمارهای شفافی هستند و منبع آمارها مرکز آمار کشور است که به عنوان مرجع رسمی در این حوزه مطرح است.

وی اظهار داشت: در حال تدوین مدلی در استان هستیم تا از طریق آن اقدامات و عملکرد بانک ها و دستگاههای اجرایی و سایر کنشگران در حوزه اشتغال، دارای پیوست اشتغال باشد.

سهم بیش از ۸۴ درصد بخش خصوصی در اشتغال زنجان

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده تا پایان سال ۹۷، سهم اشتغال در بخش خصوصی این استان ۸۴.۴ درصد است که این میزان نزدیک میانگین کشوری است.

ایرج امینی افزود: سهم اشتغال در بخش عمومی و دولتی در استان زنجان ۱۵.۶ درصد است که این رقم نیز فاصله چندانی با میانگین کشوری ندارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته برای ۱۸ هزار و ۸۹۸ نفر در استان اشتغال خالص ایجاد شد، ادامه داد: تا پایان سال ۹۷ تعداد شاغلان در استان به رقم ۳۴۰ هزار و ۴۳۹ نفر رسید که در مقایسه با رقم ۳۲۱ هزار و ۵۴۱ نفر سال ۹۶، رشد پیدا کرد. 

امینی با بیان اینکه تعداد جمعیت بیکار این استان ۳۱ هزار و ۶۰۰ نفر برآورد شده است، اظهار داشت: نرخ بیکاری در این استان ۸.۵ درصد است که از میانگین کشوری ۳.۵ درصد پایین تر است. 

۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.