امروز رسانه‌ها و به‌ خصوص رسانه‌های مکتوب با حاکم شدن مشکلات اقتصادی و گرانی در شرایط نامناسبی قرار دارند که کوچک شدن قطع کاغذ مطبوعات، کاهش تعداد صفحات و چاپ نشدن روزنامه‌ها در روزهای پنجشنبه و حتی چاپ هفته‌ نامه‌ها و ماهنامه‌ها به فاصله زمانی زیاد از شماره‌های قبلی، بیانگر وجود مشکلات عدیده در این بخش به‌ویژه در رسانه‌های بخش خصوصی است.

رسانه‌ای که می‌تواند با انتقاد و البته تمجید از عملکرد مدیران محور توسعه قرار گیرد امروز در باتلاق گیر کرده و برخی رسانه‌های مکتوب باسابقه را حتی تا مرز تعطیلی نیز کشانده است.

وضعیت نامطلوب مالی، گرانی کاغذ، مطالبات معوق از دستگاه‌های اجرایی در قبال انتشار آگهی‌ها، نیروی انسانی، بیمه، توزیع نامتوازان آگهی‌ها از جمله مشکلاتی است که از سوی مدیران رسانه‌ها مطرح می‌شود.

با انتقاد نکردن رسانه‌ها، توسعه محقق نمی‌شود

مدیرمسئول روزنامه صدای زنجان گفت: مهم‌ترین بحث و مشکل در رسانه‌ها و مطبوعات به این موضوع برمی‌گردد که عمده نگاه مدیران این است که کوچک‌ ترین نقدی از آن‌ها صورت نگرفته و مطبوعات، بلندگوی مدیران باشند که این به توسعه استان و مطبوعات لطمه می‌زند.

مسیح‌الله سلطانی اظهار داشت: با انتقاد سازنده در رسانه‌ها امکان توسعه وجود داشته و همه صداها شنیده می‌شود و فضایی باز برای تمام رسانه‌ها در استان پدید می‌آید.

وی با اشاره به مشکلات رسانه‌های مکتوب به‌ویژه روزنامه‌ها، خاطرنشان کرد: مطبوعات از لحاظ مالی در شرایط خوبی قرار ندارند اما نهایت سعی و تلاش را به کار می‌بندیم تا رسانه را حفظ کنیم تا به تعطیلی کشیده نشود.

مدیرمسئول روزنامه صدای زنجان گفت: متاسفانه در رسانه‌ها و فضای مجازی به این موضوع پرداخته می‌شود که دوران مطبوعات مکتوب، تمام شده است.

وی با بیان اینکه این افراد، علاقه‌مند به حذف مطبوعات چاپی هستند، اظهار داشت: اگر رسانه‌های مکتوب، بی‌تاثیر هستند این افراد چرا اینقدر حساس‌اند و اگر مطبوعات، موثر هستند باید اجازه دهند تا فضایی باز برای رقابت و انتقاد و فعالیت رسانه‌ای وجود داشته باشد.

مشکل اصلی، کم‌سوادی رسانه‌ای است

مدیرمسئول روزنامه زنگان امروز گفت: مشکل اصلی رسانه‌ها کم‌سوادی یا بی‌سوادی رسانه‌ای برخی مدیران، مسئولین روابط عمومی‌ها و گاهی خود ما رسانه‌ای‌ها هستیم که با آن مواجه می شویم.

مصطفی ارفعی افزود: به همین دلیل مدیران نمی‌توانند تعریف درستی از مطبوعات داشته و از فضای رسانه‌ای استان استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: آگهی‌ها باید با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مطبوعات منتشر شوند اما برخی ادارات و شرکت‌های دولتی از این دستورالعمل تمکین نمی‌کنند.

مدیرمسئول روزنامه ندای ابهر نیز گفت: روابط عمومی‌ها می‌توانند اطلاعات را در اختیار مطبوعات قراردهند در حالی که بسیاری از ادارات یا روابط عمومی ندارند و یا افرادی هستند که چندین مسئولیت دارند.

شعبان ربی اظهار داشت: مشکل دیگر این است که نوع دعوت از رسانه‌ها به جلسات توسط روابط عمومی‌ها انتخابی است.

وی با بیان اینکه باید از موازی‌کاری در خانه مطبوعات و انجمن صنفی خبرنگاران پرهیز شود، اظهار داشت: شورای اطلاع‌رسانی استان باید به مشکلات و شهبات موجود در بین رسانه‌ها پاسخ دهد.

مدیر خبرگزاری مهر در استان زنجان نیز با بیان اینکه تمام رسانه‌ها با مشکل مالی مواجه هستند، گفت: همیشه عنوان می‌شود که رسانه‌های وابسته به دولت یا سایر سازمان‌ها تاز طریق آن‌ها تامین مالی می‌شوند در حالی که اینطور نیست.

رحیم مقدمی اظهار داشت: به دلیل کاهش اعتبارات سازمان تبلیغات اسلامی و مشکلات مالی، خبرگزاری مهر با وجود وابستگی به این سازمان در تگنای مالی قرار دارد.

وی افزود: متاسفانه مدیران استان شان و جایگاهی برای خبرنگاران قائل نیستند.

کاغذ، مشکل اصلی مطبوعات است

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان نیز کاغذ را مشکل اصلی نشریات خواند و گفت: کاغذ در موضوع گرانی، بیش از هر کالای دیگری گران شد و به دلیل محدودیتی که در توزیع به‌ویژه در استان وجود داشت متاسفانه دست نشریات را نگرفت.

 یوسف ناصر اظهار داشت: به عنوان تشکل صنفی، پیگیری‌هایی از سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و امیدواریم که کمکی برای حل این مشکل باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان زنجان مقرر شد کاغذ به صورت ویژه به استان تخصیص یابد که امیدواریم این موضوع محقق شود.

مدیر خانه مطبوعات استان زنجان با اشاره به برگزاری جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان، گفت: این جشنواره از سال ۹۴ آغاز شده و پنجمین دوره آن در راستای ایجاد انگیزه و حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران در سال جاری برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: مهلت بارگزاری و ارسال آثار از اول تا ۲۰ تیر بود که در ادامه تا ۲۵ این ماه، تمدید شد و ۳۲۴ اثر در ۱۰ بخش مختلف توسط ۸۱ نفر از فعالان رسانه‌ای استان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

ناصر با بیان اینکه آثار دریافتی در مرحله تفکیک قرار دارد، افزود: این آثار پس از تفکیک جهت داوری به مرکز ارتباطات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۷ مرداد همزمان با روز خبرنگار از برگزیدگان این جشنواره تجلیل به عمل می‌آید.

ناصر اضافه کرد: در دوره‌های اول تا چهارم به ترتیب ۲۰۰، ۴۰۳، ۳۶۵ و ۳۴۵ اثر به این جشنواره ارسال شده بود.

رئیس انجمن صنفی خبرنگاران استان زنجان نیز گفت: این انجمن ۲.۵ سال است که به صورت خودجوش و به پیشنهاد جمعی از فعالان رسانه‌ای تشکیل شده است.

رضا رحیم‌پور افزود: فلسفه تشکیل انجمن این بود که پشتیبان معیشتی، رفاهی، حقوقی و آموزشی همکاران باشیم.

وی با بیان اینکه برخی مسائل را به صورت خودجوش پیگیری کرده‌ایم، اظهار داشت: پرداخت تسهیلات، تامین برخی کالاهای ضروری و اختصاص سهمیه اماکن اقامتی با هماهنگی اداره کار، بخشی از این اقدامات است.

رحیم‌پور، بیمه تامین اجتماعی را مهم‌ترین دغدغه خبرنگاران خواند و خاطرنشان کرد: توافقنامه‌ای در این خصوص انجام شده اما پرداخت حق بیمه با نرخ ۲۷ درصد با توجه به درآمد پایین و حق‌التحریر بودن خبرنگاران، دشوار است که امیدواریم راهکاری برای حل این مشکل ارائه شود.

وی گفت: هیات‌منصفه مطبوعات تشکیل شده نماینده‌ای از خبرنگاران در آن حضور نداشته و این خلاء وجود دارد.

وزارت ارشاد، حمایت‌های گوناگونی از رسانه‌ها دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه وزارت متبوع، حمایت‌های مختلفی از رسانه‌ها می‌کند، گفت: اولین حمایت مالی در قالب پرداخت یارانه است به شرطی که تیراژ مطبوعات مشخص باشد و در سال گذشته به همان مقدار تیراژ اعلامی از سوی مطبوعات، یارانه اختصاص یافته است.

فاطمه کرباسی اظهار داشت: حمایت دوم، ارجاع آگهی‌های تبلیغاتی به مطبوعات است که استان زنجان در این مورد حتی زودتر از وزارت ارشاد اقدام کرده و با ارسال نامه‌ای از سوی استانداری، تمام دستگاه‌های اجرایی را ملزم کرده تا آگهی‌های خود را از طریق اداره کل ارشاد به مطبوعات بفرستند.

وی در خصوص آگهی‌های قوه قضاییه، افزود: در گذشته به صورت توافقی ارسال می‌شد اما سپس با دستور معاون اول رئیس جمهوری مقرر شد که این آگهی‌ها نیز از طریق ادارات ارشاد اقدام شود.

کرباسی خاطرنشان کرد: جهت جلوگیری از احتمال ایجاد هرگونه تبانی، مسئول ارسال آگهی‌ها در اداره کل ارشاد از هر شش ماه یا حداکثر یک سال تغییر می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، اختصاص کاغذ یارانه‌ای با ارز نیمایی را حمایت بعدی این دستگاه از مطبوعات خواند و گفت: کاغذ در ردیف مواردی قرار گرفته که مشمول یارانه باشد و اداره کل ارشاد اسلامی با وجود اینکه متولی توزیع کاغذ نیست اما به این موضوع ورود پیدا کرده که کاغذ در اختیار چاپخانه‌ها با تایید این اداره کل در اختیار مطبوعات قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مطبوعات، رکن چهارم دموکراسی است، اظهار داشت: برگزاری جشنواره نیز حمایت بعدی از رسانه‌ها است. همچنین تامین ۶۰ واحد آپارتمان در راستای معیشت و رفاه فعالان رسانه‌ای بوده و نگاه آموزشی نیز در برنامه‌های این دستگاه قرار دارد.

کرباسی، بیمه تامین اجتماعی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را یکی دیگر از حمایت‌های ارشاد اسلامی از رسانه‌ها برشمرد و تصریح کرد: وزارت ارشاد، یارانه خوبی به صندوق بیمه هنرمندان اختصاص می‌دهد اما هر کدام از رسانه‌ها باید به عنوان یک کارگاه برای این موضوع اقدام کنند.

۸۰۶۸/۹۵۵۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.