رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: سال گذشته 1.2 میلیارد دلار از صنایع‌دستی استان صادر شده است .


به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، غلامحسین جمیلی شامگاه دیروز در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 7000 نفر در 24 رشته تخصصی فعالیت دارند که این رشته‌ها شامل مسگری، ملیله‌کاری، چاقوسازی، گلیم‌بافی، قلم‌زنی، تراش سنگ‌های تزئینی و ... است .


این مسئول ادامه داد: در حال حاضر در استان 27 استادکار صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند که دو نفر آنان زن و 25 نفر مرد هستند که استادکاران زن در حوزه‌های گلیم‌بافی و ملیله‌کاری و استادکاران مرد نیز  در حوزه‌های منبت‌کاری، ساخت ساز سنتی، ملیله‌کاری، چاقوسازی، چاروق‌دوزی، مسگری و قلم‌زنی فغالیت دارند که ملیله‌کاری بیشترین تعداد استادکار را دارد .


وی با اشاره به تجارت خارجی صنایع‌دستی، افزود: در سال گذشته 1.2 میلیون دلار صنایع‌دستی از استان زنجان به کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، ترکیه، کشورهای عربی، آمریکا و کانادا صادر شده که این کالاهای صادر شده فقط 30 درصد صنایع‌دستی تولیدی استان را شامل می‌شود .


در ادامه جلسه، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز  اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی، مصر به تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است؛ چراکه این مهم در شرایط کنونی نیاز جامعه است .


علی وقف‌چی ادامه داد: با توجه به قانون، صراحتا اعلام شده که نباید بار مالی اضافه، تحمیل کشور و دولت شود و در این رابطه دولت باید به مجلس اعتماد کند .


وی افزود: یکی از راه‌های توسعه صنایع‌دستی، برگزاری نمایشگاه و قرار دادن این مجموعه‌ها در دست میراث‌فرهنگی است. همچنین باید توجه داشت که فروشگاه و نمایشگاه فرش و صنایع‌دستی در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشد .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.