به گزارش ایرنا، منطقه زنجانرود در جنوب این شهر واقع شده که در میان درختان سر به فلک کشیده آن رودی روان جاری است و این طبیعت بکر سالهاست دست نخورده و بدون استفاده باقی مانده است در حالیکه که می توانست با توجه به قرار گیری آن در منطقه جغرافیایی در معرض دید و تردد مسافران به محلی برای درآمد زایی و توسعه تبدیل شود بدون آنکه این طبیعت تخریب شود.
در زمان حاضر مسئولان استانی و شهرداری و شورای شهر زنجان برآن شده اند که اطراف زنجانرود را احیا و مسیل های آن را بازگشایی کنند و باغ های آن دست نخورده به منطقه ای برای گردشگری تبدیل شود که این مهم می تواند چشم انداز جنوب شهر زنجان را دگرگون کند.

** کارکرد سابق زنجانرود باز می گردد
معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: از دهه 70 مداخلاتی در باغ های جنوبی شهر زنجان انجام شده و این باغ ها در طول چهار تا پنج کیلومتر شرقی و غربی در محدود شهر قرار گرفته و یکهزار هکتار از محدود شهر را به خود اختصاص داده است.
مهرداد سلطانی افزود: این باغ ها در طرح تفصیلی از سال 65 داخل محدود شهری قرار گرفته است و سه پل تاریخی بر روی رودخانه زنجانرود قرار دارد.
وی ادامه داد: قرار شد که در فاصله بین پل ها حریم رودخانه ها آزاد سازی شود و کارکرد قدیم زنجانرود که تفرجگاه برای شهروندان بود بازگردد.
معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: کارکرد اصلی باغ ها در کنار ثمره اقتصادی درختان مثمر آن به تدریج با تغییر نقش راه آهن واقع در این منطقه قطع شد.
سلطانی، یکی دیگر از علت قطع کارکرد تفرجگاهی زنجانرود را تردد خودروهای سنگین در خیابان خیام و توسعه خدمات برشمرد و اظهارداشت: توسعه محلات زنجان به سمت شمال شهر از طرفی به این مساله دامن زد و ارتباط با جنوب شهر قطع شد.
وی ادامه داد: برای ایجاد تفرجگاه در جنوب زنجان باغداران اقدام به عقب نشینی کردند و در دهه 70 توافقی بین این افراد و استاندار وقت انجام شد که در ازای این فعالیت بر اساس ماده 14 از منافع این تفرجگاه استفاده کنند.
معاون عمرانی تاکید کرد: برای حفظ باغ ها نیاز است فعالیت سازگار با باغ ها اعم از گردشگری و تفریحی در آن اتفاق افتد، اما در بندی از طرح تفصیلی این اقدامات محدود شده است.
سلطانی یادآوری کرد: در گام اول باید در محدوده طرح به باغداران اجازه دهیم از منافع گردشگری در قالب ماده 14 بهره مند شوند و یا بتوانند اماکن تفریحی در داخل محدوده خود ایجاد کنند.

** باغ های زنجانرود در توسعه گردشگری باید حفظ شود
معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: مهمترین مساله در طرح زنجانرود حفظ کلیت باغ های آن بوده و این منطقه ثروت بی نظیری محسوب می شود که زنجان از آن بهره مند است.
فرزانه صادق مالواجرد اظهارداشت: مدیریت شهری زنجان که توجه ویژه به آن دارد و درصدد ارتقای آن می باشد، حائز اهمیت است.
وی تاکید کرد: باید در این مکان و کمیته های تخصصی ویژه ای برای نظارت بر فعالیت ها وجود داشته باشد تا سرزندگی باغ ها حفظ و تنوع فعالیت ها شکل گیرد و نیز صیانت و حفظ درختان و باغ ها محقق شود.
صادق مالواجرد یادآوری کرد: چنانچه شهرداری پروژه ای برای اجرا در محله های بازآفرینی داشته باشد به آنها اعتبار اختصاص نمی یابد و اعتبار در این طرح قرار می گیرد.

** جنوب زنجان مرکز جذب گردشگران می شود
شهردارزنجان گفت: زنجانرود ویژگی منحصر به فردی دارد که در موقعیت جغرافیای خیلی خاصی قرار دارد.
مسیح الله معصومی افزود: دسترسی به مسیر ریلی کمربندی جنوب شهر اتوبان تهران – تبریز، وجود پل های تاریخی و باغ های قدیمی که در آن وجود دارد نیاز است از ایده مشترکی که بخواهد توسط استانداری شهرداری، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی اجرا شود باید این مجموعه را تبدیل به محور تاریخی، فرهنگی و گردشگری کنیم.
وی یادآوری کرد: با ساماندهی مجموعه آبها و مسیل های مجموعه حریم رودخانه و باغ های اطراف برنامه ریزی در قالب طرح مصوب انجام شود تا بتوانیم از حد و حدود ضوابط قانونی مجوز احداث و یا ایجاد برخی کاربری هایی که مرتبط با طرح مصوب است اجرا کنیم.
شهردار زنجان اظهارداشت: این نقطه مرکز جذب گردشگر ان غرب به شرق کشور در زنجان می شود و از طرفی نیز باغ های زنجانرود را حفظ و ساماندهی می کنیم.
عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر زنجان در ادامه با بیان اینکه طرح گردشگری زنجانرود برای احیای این منطقه است، گفت: شروع طرح از 10 سال گذشته بوده است و عملا اجرایی نشده که با کمک شهردار و شورا انجام می شود.
حمید رضا حمیدی خاطرنشان کرد: سه پل تاریخی میر بهاء الدین، سید محمد و سردار در مسیر اجرای این طرح قرار دارد.
وی افزود: تاکنون برآوردی برای انجام این طرح انجام نشده چرا که باید طرح آن طراحی شود.
به گزارش ایرنا، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی، معاون عمرانی استاندار، میدرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان به همراه شهردار و رئیس و اعضای شورای شهر از طرح زنجانرود، سبزه میدان، سرای پاشا، سفره خانه سنتی حاج داداش، بازار تاریخی زنجان بازدید کردند.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.