به گزارش ایرنا، دکتر پرویز قزلباش روز دوشنبه در مراسم ویژه سلامت استان زنجان افزود: هفته سلامت بهانه ای برای جلب توجه مردم، مسئولان به این مقوله بوده که در برخی مواقع این مهم مورد غفلت و یا به فراموشی سپرده می شود.
وی اظهار داشت: هفته سلامت 2 هزار و 800 برنامه در استان زنجان با 500 عنوان برنامه اجرا می شود که این رویکرد تا پایان سال جاری ادامه دارد.
این مسئول ادامه داد: وقتی از موضوع پوشش همگانی سلامت سخن گفته می شود، به معنای آن است به همه تعلق دارد و در این میان سازمان جهانی بهداشت(who) به خدمات سلامت، بصورت عادلانه بدون دچار شدن به مضیقه مالی و سختی اقتصادی دسترسی داشته باشند.
وی اضافه کرد: این در حالی است هم اکنون نیمی از جمعیت جهان هنوز مراقبت های اولیه بهداشتی محروم هستند، میلیون ها نفر در سال بخاطر هزینه های برای درمان خود هزینه می کنند و به همین دلیل در طبقه فقرا قرار می گیرند.
قزلباش خاطرنشان کرد: وظیفه حکومت ها ، دولت ها در کنار مردم با مشارکت آنان این است که این مهم را تسهیل کنند و نگذارند از بابت سلامت مشکلاتی برای مردم بوجود آید و در زمان حاضر یکی از سیستم های بهداشتی و شبکه های بسیار قدرتمند به جمهوری اسلامی تعلق داد.
وی اظهار داشت: این حرکت پس از پیروزی انقلاب اسلامی با قدرت و قوت بیشتری ادامه یافت؛، بطوری که هم اکنون یک شبکه وسیع بهم پیوسته ای در کشور وجود دارد که توانسته خدمات اولیه بهداشتنی را در سطحی گسترده و در دورترین نقاط به گروههای هدف ارائه کند.
این مسئول ادامه داد:دسترسی شهروندان زنجانی نیز برای دریافت مراقبت اولیه بهداشتی و ارائه آن بطورکامل انجام می گیرد و این موضوع نشان می دهد اگر با برنامه اصول و در مسیر صحیحی هدایت شود، می توان قدمهای محکمی را برداشت و حتی برای دنیا الگو بود.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر سیستم بهداشتی و درمانی کشورمان برای ارائه خدمات اولیه بهداشتی یک الگو در سطح جهانی بشمار می رود و سازمان بهداشت جهانی (who) و حتی کشورهای منطقه از ایران سرمشق می گیرند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی زنجان خاطر نشان کرد: پوشش همگانی سلامت اجزایی از قبیل خدمات سلامت را در برمی گیرد که دولت ها بر اساس توان خود اولویت های را تعریف می کنند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این نشست گفت: مراسم هفته سلامت چند پیام ضمنی آشکار دارد و آن اینکه مسئولان ارشد استان و شهرستان برای یک موضوع پیرامونی آموزشی جمع شدند که از منظر آموزش اهمیت بسیار زیادی دارد.
ابراهیم رفیعی خاطر نشان کرد: دوره جدید آموزش و پرورش با یک راهبرد مشخص و با یک سند راهبردی تحت عنوان سند تحول در آموزش و پرورش طی میکند و دانش آموزان در مدرسه با ابعاد مختلف تربیتی ازجمله دینی و اعتقادی، اجتماعی و سیاسی، زیستی و مدنی، زیبایی شناسی و هنری، اقتصادی و حرفه ای و علمی و فناوری دارد که آموزش و پرورش در بعد زیستی و مدنی تلاش می کند.
به گزارش هفته سلامت،با شعار مراقبت های اولیه بهداشتی راهی بسوی پوشش همگانی از یکم تا هفتم اردیبهشت امسال در سطح کشور آغاز شد.
شعار روزهای این هفته با عناوین دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، آموزش رکن اساسی، مشارکت اجتماعی و سلامت، مراقبت های اولیه بهداشتی و سلامت روان، سلامت در حوادث و بحران ها، سبک زندگی سلامت محور و سلامت جمعیت و خانواده نامگذاری شده است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.