به گزارش ایرنا، دنبلان که با نام علمی Truffle مشهور است، نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب است که به صورت طبیعی و خود رو در دامنه کوهستان ها و کوه های شنی و رسی تولید و برداشت می شود.
قارچ دنبلان، که در عمق تقریبی 30 سانتیمتری و در جاهای خاص رشد می‌کند، شکلی شبیه به سیب زمینی دارد و اندازه آن از یک فندق تا یک پرتقال بزرگ است.
محل رویش گرانترین قارچ کوهی دنیا در ایران بیشتر در کوهستان های نواحی شمال غربی، برخی قسمت های خراسان شمالی، گرگان و برخی مناطق در استان فارس است.
شهرستان طارم در شمال استان زنجان یکی از مناطق مستعد رویش مرغوبترین دنبلان در دنیا می باشد که همه ساله اوایل فروردین ماه، طرفداران این محصول با ارزش طبیعی را به این منطقه از استان زنجان می کشاند.
اگر در اوایل فصل بهار مسافر طارم باشید، افراد زیادی را در دامنه کوهستان ها و کوه های سرسبز این شهرستان از شرق تا غرب مشاهده خواهید کرد که در حال جستجو و جمع آوری یک نوع قارچ طبیعی مشهور به دنبلان در منطقه هستند.
بارندگی های مناسب اواخر اسفند سال قبل و اوایل بهار 98 در شهرستان طارم، رونق جمع آوری و مصرف بالای دنبلان در وعده های غذایی مختلف و همچنین استقبال مسافران نوروزی از خرید این محصول طبیعی را به دنبال داشته است.
شهرستان طارم در استان زنجان از جمله مکان هایی است که این گیاه طبیعی در آن رشد و برداشت می شود و مشتریان خاصی دارد. در طارم دنبلان یا قارچ کوهی در کوهستان های بیشتر روستاهای این شهرستان به طور طبیعی و خدادادی تولید و به وسیله مردم محلی برداشت می شود.
قارچ دنبلان با گیاهان مرتعی همزیستی دارد و در سال های پر باران از روزهای پایانی اسفند تا اواخر فروردین در بیشتر مراتع شهرستان طارم رشد می کند.
این روزها برداشت و فروش این نوع قارچ باعث رونق گرفتن اشتغال برخی روستاییان این شهرستان نیز شده است، به طوری که بسیاری از خانواده های روستایی بعد از بارندگی و در روزهای آفتابی از اول صبح برای جمع آوری قارچ دنبلان به صحراها و مناطق رویش این گیاه رفته و هنگام غروب و در راه بازگشت به خانه، دنبلان های برداشتی را در مغازه های روستاها و شهرهای طارم به قیمت مناسبی به فروش می رسانند.
دنبلان در زبان ترکی متورم معنی می‌دهد؛ بدین ترتیب که این قارچ در حین رشد خاک‌های بالای خود را اندکی بالا می‌آورد و اهالی از همین نشانه قارچ را پیدا می‌کنند.
پیدا کردن این قارچ در دامنه کوه های طارم علاوه بر داشتن جنبه تفریحی و پر کردن اوقات فراغت، نوعی ورزش کوه پیمایی نیز برای افرادی محسوب می شود که هیچ گونه تحرکی در طی روز انجام نمی دهند.
مسئولان شهرستانی می توانند در فصل برداشت این محصول با ارزش خدادادی جشنواره ای با موضوعاتی چون; مسابقه پخت انواع غذا با دنبلان، یافتن دنبلان و… در کنار برنامه های شاد و متنوع همراه با ارائه محصولات ناب کشاورزی طارم برگزار کنند که خود باعث جذب گردشگر و رشد اقتصادی شهرستان خواهد بود.
دنبلان از انواع قارچ های کوهستانی کاملا طبیعی بوده و می توان آن را به عنوان لذیذترین و قوی ترین قارچ های خوراکی دانست که دارای ویتامین و پروتئین زیادی است.
دنبلان یا قارچ کوهی به علت نداشتن ساقه، ریشه و بذر تولید شده در محیط های مصنوعی و کشتزارها بازدهی نداشته و تولید آن در مقیاس وسیع تر انجام نمی گیرد و هنوز کسی قادر به تولید این فرم قارچ (دنبلان) در محیط مصنوعی و کشتزارها نشده و روش مناسبی برای تولید این نوع قارچ مرغوب و لذیذ پیدا نکرده است.
عدم تولید انبوه، کوهستانی بودن محصول و خاصیت غذایی بالا باعث شده که قیمت دنبلان کوهی برای مصرف کنندگان گران تمام شود.

** تحقیقاتی در مورد کشت دنبلان در محیط مصنوعی در شهرستان طارم انجام نشده است
کارشناس واحد زراعت اداره جهاد کشاورزی شهرستان طارم در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به نبود زیرساخت های تحقیقاتی در طارم، تاکنون هیچ تحقیقی در مورد کشت این محصول در محیط مصنوعی در شهرستان انجام نشده است.
آرش محمدی از انجام تحقیقات در خصوص این محصول در دانشگاه زنجان خبر داد و افزود: دنبلان طارم در مقطعی در دانشگاه زنجان بررسی شده‌است و نتیجه این تحقیقات فقط در دانشگاه زنجان موجود است.

** دنبلان می تواند به عنوان منبع درآمد برای روستائیان طارم باشد
اکبر حیدری یکی از اهالی شهرستان طارم در دهستان درام که مشغول برداشت این نوع قارچ کوهی است، به خبرنگار ایرنا گفت: امسال به لطف بارندگی های زیاد برداشت دنبلان در طارم بسیار بالا بوده و با توجه به نوع و کیفیت مرغوب دنبلان طارم، طرفداران زیادی به دنبال خرید این محصول هستند و می شود به عنوان منبع درآمد از فروش آن استفاده کرد.
وی معتقد است تولید محصول دنبلان یا قارچ کوهی به نسبت بارندگی های بهاری متغیر است و رعد و برق و ابرهای آسمانی بر میزان باردهی محصول می افزاید.
غیبعلی محمدی اهل روستای هزارود دیگر برداشت کننده این محصول با ارزش خدادادی که در فصل بهار از راه فروش این محصول امرار و معاش می کند از سختی ها و تخصص یافتن دنبلان گفت و اظهار داشت: بیشتر مردم شهرستان طارم در پیدا کردن این محصول تخصص دارند، ولی کسانی که تجربه، تمرکز و حوصله زیادی دارند و وقت زیادی را برای پیدا کردن دنبلان می گذارند محصول زیادی را جمع آوری و برداشت می کنند.
محمدی در ادامه افزود: با توجه به بارش های زیاد در سال جاری محصول تولیدی بسیار زیاد بوده و روزانه به طور میانگین پنج کیلوگرم دنبلان برداشت می کنم و در بازار از 500 هزار ریال تا 800 هزار ریال به فروش می رسد.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.