به گزارش ایرنا، استان زنجان با 21 هزار و 773 کیلومتر مربع 1.5 درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است و در زمان حاضر از یک میلیون و 50 هزار نفر جمعیت برخوردار است.
در سال های گذشته به ویژه در دوران دولت تدبیر و امید، شتاب توسعه در زنجان بیشتر شده است به طوری که در سال 97 جزو پنج استان جذاب برای سرمایه گذاری های خارجی در کشور معرفی شد.
همچنین بر اساس گزارش بررسی های معاونت اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، زنجان تا پایان سال 96، در پایش شاخص های امنیت سرمایه گذاری رتبه سوم را در بین استان های کشور به خود اختصاص داد.
بر پایه ارزیابی اتاق بازرگانی کشور، زنجان در مناسب بودن محیط کسب و کار نیز از زمستان سال گذشته به رتبه سوم کشور ارتقا یافته و این جایگاه برای سال جاری نیز تدوام پیدا کرده است.

**تعییر استاندار زنجان
تغییر مدیریت عالی استان زنجان در اواخر آبان امسال را شاید بتوان مهمترین رویداد در زنجان در سال 97 برشمرد. در این راستا اسدالله درویش امیری، استاندار سابق زنجان به واسطه اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان ، جای خود را به فتح الله حقیقی داد.
تاکید حقیقی بر ارتباط مستمر و منظم مدیران با شهروندان و کسب اطلاع بی واسطه از مسائل و اقدام برای حل مشکلات، نمونه ای از مدیریت موثر،کارآمد و چابک را در استان رقم زده است.
همچنین اسفند 97 با صدور حکمی از سوی وزیر کشور، خدابخش مرادی نافچی به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان منصوب شد.
معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان نزدیک 11 ماه بود که به صورت سرپرستی اداره می شد.
از تغییرات مدیریتی غیر متعارف در اداره کل آموزش و پرورش استان طی سال 97 شاید بتوان به عنوان رویدادی تلخ یاد کرد چرا که این نهاد مهم و حساس طی بیش از یک سال گذشته شاهد ثبات مدیریتی نبوده است.
بر اساس اخبار رسانه های محلی در استان، تلاش برخی از نمایندگان مجلس برای تاثیرگذاری در انتخاب مدیریت اداره کل آموزش و پرورش استان، موجب بی ثباتی مدیریتی در این نهاد شده است.
پس از حدود هشت ماه مدیرکلی مریم رشتچی، اداره آموزش و پرورش استان زنجان از اواخر آذر ماه مجددا با سرپرستی اداره می شد تا اینکه در آخرین روز کاری امسال یعنی 28 اسفند، آیین معارفه ابراهیم رفیعی به عنوان مدیرکل جدید آموزش و پرورش زنجان برگزار شد.

**ثبت زنجان به عنوان شهر ملی ملیله
ثبت شهر زنجان به عنوان شهر ملی ملیله از جمله اتقاقات شیرین در سال 97 بود که بار دیگر زنجان را به عنوان مهد این هنر بر سر زبان ها انداخت.
گفتتی است بنا به اظهار مسئولان سازمان میراث فرهنی کشور و استان، فرایند ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله نیز در دستور کار است و پیشرفت های خوبی در این زمینه به دست آمده است.
ملیله کاری در زنجان نیز هنر ظریف و اصیلی که با ذوق و صبر هنرمندان همچنان در این دیار زنده است.
زنجان به عنوان خاستگاه اولیه هنر ملیله کاری با قدمت و پیشینه تاریخی چند هزار ساله، هنوز نام خود را در میان بهترین های این صنعت دستی حفظ کرده و برای احیای جایگاه اصلی خود تلاش می کند.
به گزارش ایرنا، بیش از 45 رشته صنایع دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آنها ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی بومی این خطه بشمار می روند.
در سال 97 نشان جغرافیایی برای رشته های چاقو و ملیله زنجان نیز ثبت شد. نشان جغرافیایی در صنایع دستی به منظور حفظ و حمایت از اصالت محصولات است که با آن مبدا یک کالا به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می شود.
به گزارش ایرنا، بعد از کشف مردان نمکی و وسایل همراهشان، مشخص شد که قدمت ساخت چاقو در زنجان به بیش از 18 قرن پیش برمی‌گردد. چاقوی همراه یکی از مردان نمکی، که دسته‌ای از شاخ بز دارد، قدیمی‌ترین سند صنعت چاقوسازی در زنجان است.
همچنین زنجان در سال 97 به واسطه برگزاری رویدادهای مختلف گردشگری با محوریت غذا، از جمله چهار دوره جشنواره غذای اکو – جاده ابریشم؛ به عنوان شهر پیشرو کشورهای عضو اکو انتخاب شد.
در اوایل سال جاری، جشنواره غذای اکو– جاده ابریشم که زنجان میزبانی آن را به عهده دارد، در قالب بیانیه نهایی نشست وزیران امور خارجه اکو در شهر دوشنبه تاجیکستان مورد تایید و شناسایی کشورهای عضو قرار گرفت.
ثبت میدان انقلاب زنجان در فهرست آثار ملی از دیگر رویدادها قابل توجه در سال 97 در استان بود. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان میدان انقلاب یکی از نخستین میادین شهر زنجان است که در جریان توسعه شهر در زمان پهلوی اول ساخته شده است و با احداث این بنا تحول مهمی در شهر سازی در زنجان رخ داد.
پیشرفت اجرای طرح 2 خطه کردن راه آهن زنجان - قزوین و رسیدن آن به مرحله ریل گذاری از دیگر خبر هایی بود که در سال 97 کام مردم استان زنجان را شیرین کرد. این طرح شامل چهار قطعه است که یکی از قطعه ها در استان قزوین و قطعه های 2 ، سه و چهار در استان زنجان قرار دارد.
بهره برداری از این طرح موجب افزایش ظرفیت، سرعت قطار، ذخیره مناسب سوخت و کاهش در تاخیر قطارها خواهد شد.
آغاز عملیات اجرایی طرح سبزه میدان شهر زنجان که در دهه فجر سال 97 اتقاق افتاد، به رویای 30 ساله چشم انتظاری شهروندان زنجانی پایان داد.
گفتنی است طرح سبزه میدان زنجان از جمله پروژه هایی است که در طول سال های گذشته عملیات کلنگ زنی آن با حضور مسئولان کشوری آغاز اما به دلایلی متوقف ماند و همواره این موضوع تردید هایی در عملیات اجرایی آن ایجاد کرده بود.
سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان زنجان در مرداد سال 97 و انقعاد تفاهمنامه با رویکرد فرهنگی میان این وزارتخانه و استانداری زنجان از مهترین رویدادهای حوزه فرهنگ و هنر در استان بود.
به گزارش ایرنا، این تفاهمنامه مشتمل بر هشت ماده و 53 بند است که هدف آن توسعه فعالیت های فرهنگی، دینی، هنری در حوزه های مختلف با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های فرهنگی، تاریخی و هنری استان زنجان است.
تکمیل و تجهیز طرح های نیمه تمام تملک دارایی های سرمایه های بخش فرهنگ، هنر و دین در استان، توسعه و تقویت زیرساخت های آموزشی تخصصی، همچنین فضاهای فرهنگی و هنری زنجان از محورهای اصلی این تفاهم نامه است.
همچنین در سال 97، با افتتاح سینما 'روشا' به عنوان نخستین سینمای بخش خصوصی در زنجان ، این شهر دارای 2 سالن سینما شد.
پیش از احداث سینما 'روشا '، برای جمعیت بیش از یک میلیون نفری استان زنجان در سطح استان و شهر زنجان یک سینما با 231 صندلی وجود داشت.
در حوزه بهداشت و درمان ، دریافت مجوز تاسیس مرکز تحقیقات نانوفناوری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان، آغاز عملیات اجرایی ساخت بیمارستان 220 تختخوابی شهرستان خدابنده و کسب رتبه اول کشور در درمان بیماران سکته مغزی را می توان از جمله رویدادها و اخبار خوب در سال 97 در استان زنجان برشمرد.
شکسته شدن رکورد تولید گندم در استان زنجان در سال زراعی جاری از دیگر رویدادهای مهم در این استان در سال 97 بود به طوری که بر اثر افزایش نزولات آسمانی و همچنین توسعه سامانه های آبیاری نوین محقق شد.
سال زراعی 97 کشاورزان استان زنجان توانستند 500 هزار تن گندم برداشت کنند، و این استان در زمینه خرید این محصول استراتژیک توانست در ردیف دوم بعد از آذربایجان شرقی قرار بگیرد.
به گزارش ایرنا، میزان رکورد خرید تضمینی گندم استان زنجان 372 هزار تن در سال 89 ثبت شده بود که امسال به بیش از 455 هزار تن، این رکورد نیز شکست.
سرمازدگی محصولات باغی و زارعی در ابتدای سال 97، کام خیلی از کشاورزان و باغداران استان زنجان را تلخ کرد و ، محصولات باغی زنجان را 219 هزار و 126 تن کاهش داد.
بر اساس اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، سال 96، حدود 392 هزار تن انواع محصولات باغی در استان زنجان تولید شد که سال 97 این محصولات با سرمازدگی شدیدی مواجه و موجب کاهش تولید شد.
بر پایه گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، محصول سیب درختی و انگور از 130 هزار تن سال گذشته به ترتیب به 26 و 83 هزار تن کاهش یافت؛ تولید 9 هزار و 527 تن گردو در سال های گذشته امسال به 310 تن رسید؛ زردآلو نیز از 40 هزار و 743 تن به 11 هزار و 299 تن و هلو نیز به چهار هزار و 736 تن کاهش یافت که سال گذشته میزان تولید آن 11 هزار و 435 تن آن بود.
اجرای قانون اشتغال فراگیر و حمایت از واحدهای تولیدی و ایجاد طرح و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را از دیگر اقدامات مهم استان در سال 97 دراستان زنجان بود که در این رستا 10 هزار میلیارد ریال در سال 1395 و 12 هزار میلیارد ریال در سال 1396 تسهیلات رونق به واحدهای تولید اعطا شد.
گقتنی است تا پایان سال 97 از طریق اجرای برنامه های تکلیفی، ایجاد 12 هزار و 864 فرصت شغلی در استان زنجان هدف گذاری شده است.
کسب 8 مدال وسط ورزشکاران زنجان در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا از رویدادهای قابل توجه در حوزه ورزش استان در سال 97 بود.
در این مسابقات رقیه شجاعی در رشته تیراندازی و مرتضی ابراهیمی نیز در رشته بسکتبال با ویلچر به نشان طلا دست یافتند.
احمد اجاقلو در رشته دو و میدانی 100 متر و 200 متر به 2 نشان و سولماز بازرگان و ژیلا یوسفی در رشته پرتاب دیسک، پروین مقدم در رشته پرتاب وزنه و مهدی محمدی در رشته دوچرخه سواری نیز در مجموع به چهار نشان برنز دست یافتند.
در سومین دوره بازی ‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا (اندونزی) 13 ورزشکار منتخب زنجانی در رشته‌های بوچیا، تیراندازی، دوچرخه‌ سواری، دو و میدانی و بسکتبال با ویلچر حضور داشتند.
به گزارش ایرنا سال 97 به واسطه چهل سالگی انقلاب اسلامی گزارش های متعددی از سوی دستگاههای اجرایی استان منتشر شد که رصد شاخص های رشد و توسعه در حوزه های مختلف استان طی 40 سال حیات پر برکت انقلاب اسلامی، داده های قابل توجهی را پیش روی هر ناظر منصفی می گذارد که با مشاهده و تحلیل آمار و اطلاعات موجود، دستاوردهای چهل ساله انقلاب بیش از پیش خود را نمایان می کند.
بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان تعداد روستاهای دارای برق این استان از 7 روستا در سال 1357 به 892 روستا در سال 1396 رسیده که رشدی حدود 128 برابر دارد.
تعداد شهرهای گازرسانی شده استان در سال 1392، 20 شهر بود و با رشدی معادل 5 درصد به 21 شهر در سال 1397 رسیده است و هم اکنون همه جمعیت شهری استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.
تعداد روستاهای گازرسانی شده استان در سال 1392، شامل 220 روستا بوده که در سال 1397 به 506 روستا رسیده که رشدی معادل 130 درصد دارد.
شاخص طول شبکه توزیع آب در مناطق روستایی برابر 11/30 درصد، شاخص طول خطوط انتقال آب در مناطق روستایی معادل 91/41 درصد، شاخص تعداد انشعاب آب 67/84 درصد و شاخص درصد جمعیت روستایی تحت پوشش آب آشامیدنی سالم نیز 32/28 درصد رشد داشته است.
نرخ باسوادی جمعیت 6 ساله و بیشتر این استان در سال 1355 معادل 17/28 درصد بود که با رشد نزدیک 57 درصدی به 83/84 درصد در سال 95 رسید.
گفتنی است دهه فجر امسال 627 طرح عمرانی و اقتصادی به ارزش 15 هزار و 670 میلیارد ریال در این استان به بهره برداری رسید.
از 627 طرح قابل افتتاح، 571 طرح، عمرانی با اعتبار 613 میلیارد تومان و 46 طرح، اقتصادی با اعتبار یک هزار و 136 میلیارد تومان است که پروژه های این حوزه توسط بخش خصوصی عملیاتی شده است.
به گفته استاندار زنجان تعلق 65 درصد طرح های قابل افتتاح در دهه فجر در استان به بخش خصوصی، نشان می دهد زمینه و بستر سرمایه گذاری برای این بخش در استان فراهم است.
به گزارش ایرنا در نتیجه بهره برداری از طرح های قابل افتتاح برای یک هزار و 324 نفر فرصت شغلی مستقیم و سه هزار و 310 فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد می شود.
استان زنجان هم اکنون دارای 8 شهرستان، 17بخش، 21 شهر و 48 دهستان است.
3088/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.