به گزارش ایرنا، حمام‌های تاریخی خوئین، گلابر، جوقین و زرین ‌آباد، میل خوئین، دستکند‌های تاریخی خول، دژمنده، آق قلعه (چهل پله)، قیزلار قلعه سی و خانه اربابی ینگه ‌کند جامع‌السرا، مسجد جوقین و روستاهای تاریخی خوئین و گلابر از آثار طبیعی، فرهنگی و تاریخی شاخص شهرستان ایجرود به شمار می روند که مسافران زیادی را بویژه در ایام نوروز به خود پذیرا هستند.
همچنین تپه ‌ماهورهای پاپایی، رود ایجرود، منطقه گردشگری سد گلابر، مسجد جامع گلاب، امامزاده محمد تقی (ع)، صخره معروف به قیرخ ایاق (هزار پا) نیز از دیگر جاذبه‌های مهم گردشگری شهرستان ایجرود به شمار می‌رود.
3 روستای گلابر، خوئین و سفید کمر نیز به عنوان روستاهای هدف گردشگری مطرح بوده و می‌توانند مقصد گردشگری مسافران و گردشگران نوروزی باشند.
روستای خوئین در فاصله 30 کیلومتری از زرین ‌آباد (مرکز شهرستان ایجرود) و در بخش حلب واقع شده و حمام تاریخی خوئین نیز در بافت این روستا بوده و تمام تأسیسات و متعلقات گرمابه‌های قدیمی از قبیل ورودی، هشتی، سربینه، میان‌در، گرمخانه و خزینه‌های آب گرم، ولرم و سرد را دارا است. قسمت‌های بینه و گرمخانه، مزین به تزئینات گیاهی و خطوط با مضامین شعر فارسی است که به روش آهک ‌بری اجرا شده و آب لازم برای شست ‌ و شو از چشمه شمال غربی روستا تامین می ‌شده است.
این حمام تاریخی از نظر قدمت تاریخی، متعلق به دوره صفویه بوده و در سال 1389 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و دره سرسبز خوئین با بهره‌گیری از امکانات طبیعی مانند آب و هوای مناسب و مطبوع، خاک حاصلخیز و قرارگیری بر مسیر کاروان ‌رو از دیرباز مورد توجه گروه‌های مختلف انسانی بوده است.
دژمنده، یک مکان زیرزمینی بی‌نظیر در روستای خوئین و دارای دالان طولانی زیرزمینی و اتاق‌های متعددی است که این اتاق‌ها تصویر بازارچه و محله‌ای را به ذهن، متبادر می‌کند که گویی در زمان‌های خاصی مردم از آن به عنوان محل اختفا یا پناهگاه استفاده می‌ کرده‌اند.
حمام تاریخی زرین ‌آباد نیز در شهر زرین‌آباد و در میان باغاتی که شامل درختان غیرمثمر بوده واقع شده و با شیوه معماری سنتی ساخته شده است. انتخاب این محل برای احداث حمام به دلیل شیب محل بوده که هم به جهت سهولت انتقال آب مورد نیاز حمام و هم به دلیل سهولت در دفع پس‌آب‌های حمام، بنا بوده و طبق سنت رایج مناطق سردسیر که بنای حمام را در حدود 2.5 متر پایین تر از سطح زمین‌های اطراف می‌ساختند این بنا نیز به دلیل حفظ گرمای حمام و انتقال آسان آب به داخل آن بر این روال، ساخته شده است.
بنا به گفته اهالی، پیشینه حمام زرین ‌آباد به دوره زندیه می‌رسد ولی سازه‌های موجود نشان می‌دهد که قدمت این بنا به اوایل دوره قاجار برمی‌گردد. این حمام در سال 1397 در فهرست آثار فرهنگی و تاریخی کشور، ثبت ملی شد و با توجه به وجود درختان غیرمثمر در اطراف آن، می‌تواند برای تفریح و استراحت و داخل بنا نیز به عنوان کافی‌شاپ، رستوران و یا کتابخانه مورد استفاده قرار گیرد.
تپه ‌ماهورهای پاپایی، یکی دیگر از مناطق تفریحی و ورزشی دارای پیست اسکی است که در منطقه پاپایی و در نزدیکی شهرستان ایجرود قرار گرفته است.
صخره معروف به قیرخ ایاق (هزار پا) نیز در جنوب روستای گلابر قرار گرفته و از ارتفاع جالب توجهی برخوردار است که از پایین آن مسیر پله‌ای برای بالا رفتن از صخره وجود دارد و به همین علت آن را قیرخ ایاق نامیده‌اند. روستای گلابر در 15 کیلومتری زرین‌آباد واقع شده و آثاری از قلعه زیبایی در بالای کوه مشرف بر روستا دیده می‌شود. در دامنه غربی این ارتفاعات نیز تل تاریخی مسجد گلابر واقع شده که مورد حفاری قرار گرفته و مجموعه بسیار ارزشمندی از دل خاک نمایان شده و این مجموعه از یک مسجد و یک خانقاه تشکیل شده که احتمال می‌رود بقعه باشد.
سفال‌گری و تنورسازی در روستای گلابر نیز از صدها سال پیش مهم‌ترین صنایع دستی شهرستان ایجرود محسوب می‌شوند و در ایام نوروز نیز کارگاه سازندگان این صنایع دستی برای آشنایی مسافران با این صنعت دایر است.
امامزاده محمدتقی(ع) بر روی دماغه کوهی در بالای روستای خانقاه قرار گرفته و در فاصله 2 کیلومتری جاده اصلی بیجار واقع شده است.
شهرستان ایجرود، هتل و میهمانسرا نداشته اما سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بر فراهم کردن خانه‌های بومگردی است که در این راستا 17 خانه بومگردی دارای مجوز تامین شده و آماده میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی است.
9556/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.