به گزارش ایرنا، در اینکه قاچاق چوب در جنگل های کشور و استان وجود دارد شکی نیست، اما بهترین راه جلوگیری از قاچاق، نظارت و ارائه راه جایگزین برای جامعه است.
می توان با زراعت چوب از راه قانونی و بدون هرگونه تخلف، درآمدزایی داشت، همچنین چوب مورد نیاز بازار را تامین و برای چند نفر هم اشتغالزایی کرد و صدمه به جنگل های استان را به کمترین میزان ممکن رساند. در واقع کاشت صنوبر فرصت تازه‌ای برای تنوع‌بخشی به درآمد و تولیدات کشاورزی محسوب می شود.
این زراعت به طور قابل توجهی در حفظ منابع طبیعی تاثیر دارد و نیازمند توجه بیشتر و آشنایی بهتر مردم با این زراعت است.
آمار سال های گذشته نشان می دهد سالانه از زراعت چوب در ایران 2.5 میلیون مترمکعب چوب معادل 58 درصد چوب مصرفی در کشور به دست می آید که از این میزان حدود 90 درصد به صنوبرکاری اختصاص دارد.
در استان زنجان کل زمین های مرتعی، کشاورزی و زراعی 2 میلیون و 200 هزار هکتار است که از این میزان یک میلیون و 200 هزار هکتار شامل مرتع و جنگل است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: اگر به موضوع زراعت چوب توجه کافی نشود، با کمبود مواد سلولزی در آینده مواجه خواهیم شد، لذا برای حفظ اکوسیستم مناطق مختلف درختکاری باید توسعه یابد.
جلیل سلطان‌نژاد تاکید کرد: میزان کاشت صنوبر در استان زنجان 18 هزار و 500 هکتار است و با توجه به طرح تنفس جنگل در کشور، سازمان جنگل ها نیز به تولید و توزیع نهال صنوبر به صورت رایگان اقدام کرده است.
وی تصریح کرد: این موضوع در برنامه ششم توسعه کشور نیز اشاره شده و ما نیز باید در استان برای سال جدید 360هزار اصله نهال صنوبر تولید و توزیع کنیم.
سلطان نژاد افزود: امسال 100 هزار اصله نهال رایگان توزیع می شود و هر نهال 1500 تا 2هزار تومان ارزش مادی دارد، همین نهال در بازار آزاد تا چهارهزار تومان به فروش می رسد.
وی خاطرنشان کرد: اگر با تراکم بالا صنوبر کشت شود تا 3هزار اصله در هکتار، اما با تراکم پایین می توان تا یکهزار و 100 اصله نهال کاشت.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اظهار داشت: این استان در حال حاضر یکی از قطب‌های تولید صنوبر و تامین نیاز سلولزی در کشور به شمار می رود.
یک صنوبرکار نمونه استان زنجان گفت: زراعت چوب خوب و مورد تایید است و به دیگران پیشنهاد می دهم، اما باید قبل از ورود به این شغل به قطع اطلاعات کافی را داشت.
صالحی افزود: اگر بدون تحقیق و نظارت کارشناسان مربوطه صنوبر کشت شود، امکان آفت زدگی و متضرر شدن سرمایه گذار وجود دارد، لذا به این مسئله دقت و توجه شود.
وی تاکید کرد: کم مصرف بودن این درخت از حیث آبیاری و تجهیز زمین کشت شده به سیستم آبیاری قطره ای، باعث می شود در این موضوع هم با صرفه اقتصادی همراه باشد.
صالحی اظهار داشت: ما 42 هکتار صنوبر به تعداد 170 هزار اصله نهال کاشته ایم و با سیستم آبیاری قطره ای درختان را آب می دهیم، از طرفی هم کارخانه نئوپان سازی باعث شده محصولات را از تولید به مصرف برسانیم.
وی تاکید کرد: این کارخانه حدود 30 کارگر را به کارگیری کرده است و برای این تعداد ایجاد اشتغال کرده ایم، اگر وضعیت اقتصادی اجازه دهد به فکر گسترش کار نیز هستیم.
مسئول باغ نمونه استان زنجان گفت: از 24 هکتار زمین 6 هکتار صنوبر و مابقی محصولات باغی کشت کرده ایم و نظارت مستمر کارشناسان کشاورزی مشغول تولید محصولات هستیم.
محمد خدایاری افزود: این باغ وقف دانشگاه علوم پایه زنجان است و 30هزار اصله نهال صنوبر سال گذشته کاشته شد، صنوبرکاری مورد تایید کارشناسان است و به علاقه مندان پیشنهاد می شود.
خدایاری تاکید کرد: برای نمونه بودن باید نظارت و مراقبت از درختان را در اولویت قرار داد و طبق دستورات کشاورزی اقدام کرد، اگر این کارها صورت گیرد می توان انتظار بهره وری بالا از باغ داشت.
وی گفت: باید با موضوع واقع بینانه برخورد شود، سرمایه گذاری، استمرار و تلاش در کار و نگاه درست به آینده یکی از ملزومات کشاورزی موفق است.
خدایاری افزود: البته برای رسیدن به سود بالا در صنوبر کاری باید سرمایه حداقل 2 سال و حداکثر هشت سال در این کار باقی بماند.
به گزارش ایرنا، هر درخت صنوبر پنج تا هشت ساله به طور میانگین 300 تا 350 کیلوگرم وزن دارد و در هر هکتار تا 4 هزار اصله نیز کاشته می شود.
3216/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.