به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه در پی اعلام همکاری سه ارگان در سطح ملی با هدف توسعه همکاری مشترک و بهره مندی از ظرفیت، توانمندی و تجارب طرفین و تقویت نقش جوامع بومی و محلی، تشکل ها، سازمان های مردم نهاد و تعاونی های تخصصی انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: انعقاد این تفاهم نامه به منظور تشریک مساعی در صیانت از منابع طبیعی، محیط زیست و اتخاذ تدابیر مناسب برای پیشگیری از تخریب، تعرض، تصرف غیرقانونی، واگذاری و بهره برداری غیرمجاز از اراضی ملی و دولتی می باشد.
حامد فرضی افزود: مشارکت و همکاری در گسترش سطح آگاهی، بینش و فرهنگ منابع طبیعی و محیط زیست و تقویت فرهنگ و معارف دینی مشارکت، مسئولیت پذیری برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در تمام اقشار جامعه، مشارکت در امر نهادینه سازی فرهنگ، اخلاق و حقوق منابع طبیعی و محیط زیست در جامعه از جمله مفاد این تفاهم نامه همکاری است.
وی از دیگر مفاد این تفاهم نامه را همکاری در جلب مشارکت، آموزش و بهره گیری از ظرفیت های مردمی به منظور حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست، همکاری مؤثر سه جانبه در خصوص تقویت نقش عیون و دیده بانی مردم، تشکل ها، جمعیت ها، سازمانهای مردم نهاد و فعالان به منظور صیانت از عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست عنوان کرد.
فرضی اظهار داشت: حمایت از سازمان های مردم نهاد ذیصلاح، تشکل های روستایی، عشایری و تعاونی های تخصصی حوزه منابع طبیعی و محیط زیست در پیشگیری و مقابله با زمین خواری، کوه خواری، جنگل خواری، دریاخواری، قاچاق خاک حاصلخیز، قاچاق چوب و ... از دیگر موضوعات این تفاهم نامه می باشد.
وی گفت: مشارکت در مطالعه، بررسی و شناسایی نقاط ضعف و آسیب پذیر نظام پیشگیری از تخلفات و جرائم حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، مشارکت در اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی عمومی مردم از طریق ایجاد کمپین های مجازی حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست از دیگر تعهدات مشترک سه دستگاه در این تفاهم نامه است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: از این پس گزارش های مردمی درخصوص تعرض به منابع طبیعی با کمک دادگستری استان مورد بررسی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین با انعقاد این تفاهم نامه ایجاد بستر مناسب برای آموزش همیاران طبیعت با رویکرد دیده بان پیشگیری، نهایی سازی امر ممیزی منابع طبیعی و محدوده مستثنیات قانونی اشخاص، تهیه و ارائه نقشه های اجرایی مقررات قانون ملی شدن اراضی، تعیین و اعلام اسامی و حقوق اشخاص (از قبیل دارندگان پروانه چرا، مجریان طرح ها) فراهم می شود.
فرضی، تهیه طرح های مدیریت منابع طبیعی و اجرای آنها با اولویت مشارکت جوامع محلی و بهره برداران بومی واجد شرایط ، تسریع در انجام فرآیند کارشناسی تعیین تکلیف پرونده های مطرح شده در کمیسیون ماده واحده و مرجع قضایی، احصاء آمار و نرخ جرائم و تخلفات حوزه منابع طبیعی و تقدیر از تلاشگران عرصه حفاظت از منابع طبیعی استان به عنوان تعهدات این اداره کل در تفاهم نامه مذکور اشاره کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظهار امیدواری کرد که با انعقاد این تفاهم نامه سه جانبه و همکاری بسیار خوب دستگاه قضاء آمار جرائم و تخلفات در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست کاهش یابد.
این تفاهم نامه همکاری در 10 ماده و برای مدت 5 سال منعقد شد.
استان البرز حدود 400 هزار هکتار عرصه طبیعی دارد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.