به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، یحیی رحمتی روز چهارشنبه با اعلام این خبر، افزود: میدان انقلاب یکی از نخستین میادین شهر زنجان است که در جریان توسعه شهر در زمان پهلوی اول ساخته شده است، با احداث این بنا تحول مهمی در شهر سازی در زنجان رخ داد.
وی در خصوص تغییرات بنا در طی سالیان پس از ساخت، اظهار داشت: خوشبختانه در دوره قبل و بعد از انقلاب، این میدان سیمای سنتی خود را حفظ کرده و آسیب جدی به آن وارد نشده است.
رحمتی افزود: اثر فرهنگی-تاریخی میدان انقلاب زنجان به شماره 32290 در مورخ دوم بهمن ماه 1397 هجری شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان در خصوص وجه تسمیه میدان انقلاب؛ گفت: نام میدان پیش از انقلاب اسلامی میدان پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به میدان انقلاب تغییر نام یافت.
رحمتی افزود: در دوره پهلوی با احداث خیابانهای اصلی شهر، زنجان تا حدودی از حالت یک شهر سنتی با معابر باریک و نامنظم خارج شده و شبکه معابر عمومی منظمی جایگزین آن شد.
وی افزود: شهرسازان دوره پهلوی با احداث دو خیابان اصلی در جهت شمال به جنوب و شرق به غرب که امروزه به نامهای خیابان سعدی و خیابان امام معروف هستند، قسمتهای مختلف شهر را به یکدیگر متصل کردند؛ این دو خیابان شهر را به چهار بخش تقسیم می کرد و در مرکز شهر به یکدیگر می رسید که از همان ابتدا محل تقاطع دو خیابان تبدیل به میدان شده و بدنه پیرامون آن در دوره پهلوی اول شکل گرفته است.
3088/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.