محمدرضا یارقلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اولین و مهمترین نکته ای که والدین درخصوص نتایج امتحانات دانش آموزان باید به آن توجه کنند این است که انتظارات و توقعات خود را بر مبنای منطق و عقلانیت قرار دهند.
وی اظهار داشت: وقتی فرزندان از توانایی مشخصی برخوردار هستند، انتظارات بیش از حد موجب می شود آنان اعتماد به نفس خود را از دست داده و در نتیجه از ادامه مسیر منصرف شوند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: بر این اساس والدین نباید تحت هیچ شرایطی نتایج دانش آموز را با دیگران مقایسه کنند، به دلیل آنکه هر کدام از فرزندان با توجه به تفاوت های فردی شرایط خاص خود را دارند.
وی خاطرنشان کرد: والدین به این مهم توجه کنند در صورتی که نتایج امتحانات دانش اموز خوب و مطلوب نشده، به هیچ عنوان آنان را مورد سرزنش، توهین و ملامت قرار ندهند و به عبارتی دیگر بخاطر یک اشتباه شخصیت فرزندان را زیر سوال نبرند.
این کارشناس امور خانواده ادامه داد: نکته دیگر اینکه والدین همواره موفقیت فرزندان را در کنار عدم موفقیت ها قرار دهند، ممکن است دانش آموزی در مقطعی در یک درس و یا چند درس نتیجه خوبی کسب نکرده باشد، اما در درس های دیگر موفقیت های خوبی را بدست ورده و این مسائل را باید در کنارهم قرار داد.
وی اضافه کرد: بنابراین والدین در بررسی ها به نتایج امتحانات سایر دانش اموزان نیز توجه کنند، بطور مثال ممکن است در ماده درسی کلاسی بالاترین نمره 17 باشد و حال فرزندش نمره 15 کسب کرده باشد و این موضوع می تواند نتیجه خوبی باشد.
یارقلی افزود: والدین به مجموعه فعالیت ها و اتفاقاتی که درایام امتحانات رخ می دهد توجه کنند، ممکن است اتفاقی و یا بیماری برای دانش اموز رخ دهد که نتوانسته به موقع در سر جلسه امتحان حضور داشته باشد و در واقع در نتیجه مطلوب تاثیر گذار باشد.
وی بیان کرد: تلاش و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های دانش آموز در دوران امتحانات اهمیت زیادی دارد و در صورتی که این مهم به نتیجه بهتری منجر شده ضروری است والدین به پاس زحمات تقدیر کرده و در غیر اینصورت علل و عوامل مورد بررسی قرار گیرد.
این کارشناس امور خانواده ادامه داد : بر این اساس همواره نمرات مستمر دانش موزان مورد توجه قرار گیرد بطوری که اگر درطول نیمسال وضعیت خوبی داشته اما در نهایت نتایج امتحانات نهایی مطلوب نبوده علل های باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد.
وی اظهار داشت: اگر دانش اموزان در امتحانات موفقیت هایی را کسب کرده اند، والدین وانمود کنند انچه رخ داده نتیجه تلاش و کوشش خودشان بوده ،اگر چه والدین در تحقق این مهم نقش اثر گذاری را ایفا کرده اند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: همواره والدین نسبت به نقش خود واقف بوده و بیش از گذشته مراقب روح و روان و شخصیت فرزندان خود باشند تا دچار لطمه و آسیب نشوند.

** والدین دانش آموز خود را بدلیل عدم موفقیت محکوم نکنند
وی اظهار داشت: در این میان نیز خانواده ها نقش خود را مورد ارزیابی قرار دهند چرا که عدم موفقیت در امتحانات تنها به خود دانش آموز ارتباطی ندارد چه بسا خود والدین نیز قصور و کوتاهی کرده و یا علل های دیگری دخالت داشته اند.
یارقلی افزود: والدین همواره به فرزندان خود قوت قلب داده و در صورت عدم کسب موفقیت لازم در امتحان عنوان کنند که همواره فرصت جبران وجود دارد و نرسیدن به نتیجه لازم نباید موجب محکومیت و مانع انجام برنامه های دیگراز قبیل تفریح و یا مسافرت آنان شود.
وی بیان کرد: نحوه برخورد دانش آموز نیز در بررسی و چگونگی امتحانات نیز بسیارمهم بوده و بر این اساس پیشنهاد می شود گروههای هدف، جدولی را تهیه کرده و دروسی را که امتحان داده اند یادادشت کرده و سپس دریک ستون نمرات مستمر، نمره پایانی را لحاظ کرده و در مقابل سطح انتظارات انجام گرفته را ارزیابی کنند.
این کارشناس امور خانواده ادامه داد: در صورتی که دانش اموز فکر می کند، نمره خوبی را در امتحانات کسب نکرده اند یا نتایج رضایت بخش نبوده علت یابی کنند.
وی اضافه کرد: دانش اموزان با بررسی منطقی و واقعی علل موفقیت ها و یا عدم حاصل شده را به عنوان عوامل موثر یادداشت کرده که در اینصورت به موفقیت ها ادامه داده و غیر آن علل ها راشناسایی کنند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: مواردی از قبیل حضور در کلاس، یادداشت برداری ، نحوه کاستن تفریحات ، کارهای جنبی و مطالعه صحیح ممکن است ازجمله عوامل موفقیت باشد و در کنار آن، نیز بی توجهی به درس ، عدم حضورمناسب در کلاس ،نبود برنامه ریزی و یا عدم هدف گذاری شده به عنوان عدم موفقیت باشدکه شناسایی و برخورد آنها با همکاری خود دانش آموزو همراهی خود والدین اهمیت زیادی دارد.
وی بیان کرد: دانش آموزان به این مهم توجه داشته باشند که هرگز ازنتایج خوب در امتحانات مغرور نشده و از نتایج بد نیزمایوس نشوند چرا که فرصت زیادی برای جبران وجود دارد.
یارقلی افزود: بررسی و مشخص شدن علت ها ، عزم راسخ برای رسیدن به اهداف ترسیم شده ، برنامه ریزی، جدیت ، پشتکار مستمر از ایجاد شرایط ارزیابی از میزان پیشرفت به عنوان یک عامل مهم می تواند در راستای دستیابی به موفیت های می تواند در آینده دانش اموز نیز بسیار اثر گذار باشد.

** مدارس از ارکان موفقیت دانش آموز در امتحانات
این کارشناس ادامه داد: نحوه برخورد مدرسه نیز در موضوع امتحانات با توجه رسالت مهم آموزش و پرورش به عنوان راهنمایی و هدایت دانش اموزان در راستای تحقق اهداف گروههای هدف باید تحلیل درستی از وضعیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان داشته باشند.
وی یادآوری کرد: این بررسی ها به همراهی دانش اموزان والدین نتیجه بخش خواهد بود و در واقع کمکی به دانش اموزان از طریق هدایت و تقویت کلاس های جبرانی و تقویتی است.
یارقلی افزود: موضوع نگران کننده بی توجهی عوامل موثر خانواده، مدرسه به ویژه خود دانش اموزان به نتایج بدست آمده در امتحانات است که کاهش انگیزه درسی دانش آموزان و از طرفی افت تحصیلی بیشتر برای دانش اموزان ضعیف را به همراه داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: در صورتی که تحلیل درستی از وضعیت نتایح بدست آمده در طول امتحانات انجام شود می تواند کمک موثری در کاهش حل مشکلات ناشی از افت تحصیلی حتی یک درس را برای دانش آموزان فراهم کند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.