به گزارش ایرنا، بیش از 120 هزار دانش آموز در استان سمنان مشغول به تحصیل هستند. از این میزان، 31 هزار دانش آموز سهم شهرستان شاهرود است که در 50 پیش دبستانی، 176 مدرسه دولتی و 32 مدرسه غیر دولتی درس می خوانند.
افزایش مهاجرت روستاییان به شهر، رشد جمعیت دانش آموزی در پایه ابتدایی و افزوده شدن یک پایه تحصیلی به هنرستان ها سه عامل اصلی است که این شهرستان را با کمبود فضای آموزشی روبرو می کند.
بنابر آمارهای های منتشر شده از سوی آموزش و پروش ، حدود 60 درصد از دانش آموزان کشور در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند. در شهرستان شاهرود هم توزیع جمعیت دانش آموزی در مدرسه ها به گونه ای است که پایه ابتدایی تعداد نفرات بیشتری را به خود اختصاص داده است .
در حالی که خرداد امسال 2 هزار و 300 دانش آموز پایه ششم وارد متوسطه اول شدند، مدرسه های ابتدایی شاهرود مهر ماه میزبان حدود سه هزار کلاس اولی بودند و این افزایش جمعیت احساس نیاز به تعداد کلاس های درس بیشتری را با خود به همراه دارد.
از سوی دیگر خشکسالی های پی در پی در سال های گذشته سبب رشد چشمگیر مهاجرت روستاییان به شهر شده است. به این ترتیب شاهرود و به خصوص شهرک های حاشیه آن میزبان ساکنان جدیدی شده و باید برای فرزندان آنان فضای مناسب برای تحصیل فراهم شود. شهرک های بهشتی، کوثرو بهارستان با توجه به میزان جمعیت بیشترین نیاز را به فضای آموزشی دارند و در شهرک فدک هیچ مدرسه ای ساخته نشده است.
کمبود تجهیزات و نیاز بسیاری از مدرسه های شهرستان به بازسازی موضوعی است که بارها از زبان والدین دانش آموزان بیان شده و ایرنا هم در گزارش هایی به آن پرداخته است.
با وجود این که مسوولان آموزش و پرورش شاهرود پس از مراجعات مکرر هیچ توضیحی در این خصوص به خبرنگاران ایرنا ندادند ، مدیر کل نوسازی مدارس استان سمنان گفت: با مشارکت بنیاد برکت و کانون فرهنگیان، یک مدرسه با 12 کلاس درس در شهرک شهید بهشتی ساخته شده و گام بعدی این طرح در حال پیمان سپاری است.
سعید هژبری با بیان اینکه نیمی از اعتبارات طرح های مسکن مهر توسط نوسازی مدارس و نیم دیگر آن توسط مسکن و شهرسازی تأمین می شود، افزود: ساخت 18 کلاس درس در شهرک کوثر و 12 کلاس نیز در شهر فدک پیش بینی شده و در حال برآورد اعتبار و پیمان سپاری است.
همچنین به گفته وی یک فضای آموزشی خشت و گلی روستای طرود باید تخریب شده و به جای آن یک مدرسه 6 کلاسه استاندارد ساخته شود که این طرح نیز در حال عقد قرارداد است.
مدیر کل نوسازی مدارس استان سمنان از رشد 68درصدی اعتبارات شهرستان شاهرود در سال 97 خبر داد و گفت: اعتبار تجهیز و نوسازی مدارس شاهرود از 30 هزار و 659 میلیون ریال در سال گذشته به 51 هزار و 655 میلیون ریال در سال جاری افزایش یافته است.
هژبری با یادآوری اینکه امسال از محل اعتبارات ملی 10 میلیارد ریال برای خرید تجهیزات و استانداردسازی مدارس شاهرود و میامی هزینه می شود، تصریح کرد: ساخت یک هنرستان فنی در مسکن مهر شاهرود پیش بینی شده که در صورت تأمین اعتبار اجرایی می شود.
وی همچنین در خصوص مشارکت خیران برای ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی ابراز داشت: از مجموع تعهد 59 میلیارد و 440 میلیون ریالی واحد مشارکت های مردمی شهرستان شاهرود، پنج میلیارد و 400 میلیون ریال یعنی 9 درصد آن محقق شده است.
به گفته وی واحد مشارکت های مردمی برای منطقه بسطام چهار میلیارد ریال تعهد کرده که تاکنون 18 درصد آن تحقق یافته است.
به گفته مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان، 31 درصد کلاس های درس شهرستان شاهرود تخریبی و 42 درصد آن ها نیازمند مقاوم سازی هستند و از این بابت شاهرود رتبه سوم را در بین شهرستان های استان داراست.
لازم به یادآوری است خیران به تمام تعهد 2 میلیارد ریالی خود برای کمک به منطقه محروم بیارجمند عمل کردند.
آنچه که مسلم است مدرسه های غیرانتفاعی با توجه به هزینه هایی که برای خانواده ها در بر دارند، فقط می توانند پاسخگوی نیازهای بخشی از جامعه باشند و در مقابل، انبوهی از ساکنان مناطق حاشیه ای شهر نیازمند فضایی هستند تا بتوانند به دور از دغدغه فرزندانشان را برای تحصیل به آنجا بفرستند.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.