به گزارش ایرنا، شهرستان طارم یکی از مناطق زیبا و دیدنی کشور است که به دلیل استعدادهای کشاورزی و دامپروری، حاصلخیزی زمین ها و برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب و مهمتر از همه منابع طبیعی بکر و دست نخورده اش همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب خود می کند.
وسعت بالای منابع طبیعی، وجود چندین رودخانه دائمی و فصلی بواسطه کوهستانی بودن شمال و جنوب این شهرستان، یکی‌از شاخصه‌های طبیعی در سطح استان است، رودخانه هایی که پوشش گیاهی کمیاب و چنارستان های معروفش، چشم اندازهای زیبا در 2طرفش ایجاد و آن را به یکی از مقصدهای اصلی طبیعتگردان و گردشگران تبدیل کرده است.
شهرستان طارم دارای 55 هزار هکتار جنگل طبیعی است که این جنگلها بیشتر در ارتفاعات شمالی و جنوبی شهرستان قرار دارند و بیشتر شامل درختان ارس هستند، به طوری که چند منطقه از جمله جیش آباد، چرزه، جمال آباد، میناب، خساره، سرداب به عنوان ذخیره گاه راهبردی این گونه جنگلی انتخاب شده است. علاوه بر ارس در این مناطق گونه های جنگلی دیگری شامل بنه، بلوط، بادام وحشی، زالزالک، سیاه تلو، انار وحشی، نارون، زبان گنجشک، داغداغان و...نیز وجود دارد که زمانی مورد هجوم قاچاقچیان چوب واقع شده است، اما در حال حاضر با گشت های مستمر یگان حفاظت منابع طبیعی، قاچاق چوب در ارتفاعات شهرستان طارم چند سالی متوقف شده است.
یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی شهرستان طارم وجود جنگلهایی از درختان چنار و پَدِه در کنار رودخانه های خروشان این شهرستان است که در مناطقی چون شیرین سو، هزارود، شیت، زاچکان، سیاهورود، نوکیان، رزه بند، پاسا،گیلانکشه، تشویر و... مناظر شگفت انگیزی را برای طبیعتگردان و علاقه مندان به محیط زیست ایجاد کرده است و به طوری که بیشتر زیرساخت های گردشگری و صنعت گردشگری شهرستان طارم نیز در این مناطق ایجاد شده است.
متاسفانه در ماه های اخیر به علت مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، گران شدن قیمت چوب و همچنین تقاضای بیشتر کارخانجات تولید صنایع چوبی، قاچاق چوب در شهرستان طارم رواج پیدا کرده و قاچاقچیان برای رسیدن به سود مالی بیشتر بلای جان منابع طبیعی و محیط زیست بکر این شهرستان شده اند به طوری که این قاچاقچیان ریسک قاچاق چوب در برابر پولی که در ازای یک شب کار پرداخت می‌شود را به جان می خرند تا درآمد هنگفتی از این راه کسب کنند. به‌همین دلیل است که برخی قاچاقچیان بومی نیز با وجود احتمال گرفتار شدن در تله مأموران حفاظت از جنگل منابع طبیعی و گشت‌های پلیس، مخاطرات را به جان می‌خرند و با سودجویان همراه می‌شوند.
قاچاقچیان و سودجویان به تخریب چنارستان ها و درختان پَدِه در کنار رودخانه های شهرستان اقدام می کنند و به تدریج باعث از بین رفتن این منابع عظیم وشگفت انگیز خدادای می شوند که این نگرانی هایی را برای علاقه مندان به طبیعت بوجود آورده است.

** امسال 40 تن چوب قاچاق در شهرستان طارم کشف و توقیف شده است
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: از اول سال 97 تاکنون 40 تن چوب قاچاق از سودجویان و قاچاقچیان چوب در نقاط مختلف این شهرستان کشف و توقیف شده است.
ضیاءالدین حسنلو علت افزایش قاچاق در چند ماه اخیر در این شهرستان را سود بالای آن برای سودجویان عنوان کرد و افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی و گران شدن قیمت چوب، جلوگیری از تخریب درختان جنگلی و مقابله با سودجویان به یکی از چالشهای اصلی این اداره تبدیل شده است به طوری که گشت های یگان حفاظت از منابع طبیعی این اداره به صورت ویژه افزایش پیدا کرده است.
حسنلو از آمادگی کامل عوامل یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم جهت مبارزه با قاچاق چوب خبر داد و خاطرنشان کرد: مناطق بحرانی مربوط به قاچاق چوب در طارم شناسایی شده و یگان حفاظت از منابع طبیعی این شهرستان به صورت مستمر، شبانه روزی و با برنامه ریزی دقیق در این مناطق در حال گشت زنی است و در صورت مشاهده هر نوع تخریب منابع طبیعی به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد.
این مسئول بیشتر چوب قاچاق شهرستان را از گونه چنار، پَدِه و گردو عنوان کرد و افزود: تمهیدات لازم از طرف اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم برای جلوگیری از تخریب این درختان جنگلی اندیشیده شده است به طوری که هم اکنون با روند کاهشی قاچاق چوب در این شهرستان مواجه هستیم.
حسنلو همچنین عنوان کرد: برای پیشگیری بهتر از قاچاق چوب و حفاظت از عرصه های ملی توسط مردم، کلاسهای ترویجی و آموزشی متنوع در این زمینه برگزار می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم از مشارکت های مردمی در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی قدردانی کرد و با اعلام خط ارتباطی 1504 از تمامی طبیعت دوستان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تجاوز به عرصه های منابع طبیعی و یا بروز آتش سوزی در جنگل از طریق این پل ارتباطی که شبانه روز آماده دریافت گزارش های مردمی است تماس گرفته و اطلاع رسانی کنند.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.