به گزارش ایرنا، جعفر عبدالله پور روز سه شنبه در حاشیه اجرای این طرح گفت: اجرای طرح ملی جنگلانه برای اولین بار در این شهرستان در مساحت یک هکتار انجام می شود.
وی اظهار کرد: در اجرای این طرح فرمانداری، بخشداری، جهاد کشاورزی، محیط زیست، هلال احمر و جمعی از مردم طبیعت دوست شهر سروآباد و روستای قلعه جی مشارکت داشتند و اقدام به کاشت بذر و نهال کردند.
به گفته وی، در اجرای این طرح بیش از 200 اصله نهال گونه های جنگلی شامل بلوط، بنه، زالزالک، سرو، کاج تهران، گلابی وحشی، بادام تلخ و همچنین 500 عدد بذر بلوط در جنگل های شامراوا غرس و کاشته شد.
عبدالله پور با بیان اینکه طرح ملی جنگلانه یک اقدام ترویجی برای جذب مشارکت و همکاری مردم در امر جنگل کاری است، یادآور شد: مشارکت ادارات دولتی و اقشار مختلف مردم در اجرای این طرح چشمگیر است.
وی تاکید کرد: اجرای طرح جنگلانه این نوید را می دهد که با اشاعه فرهنگ حفاظت و احیای منابع طبیعی آینده بهتری در انتظار جنگل های منطقه سروآباد باشد.
وی به اهداف اجرای طرح ملی جنگلانه نیز اشاره کرد و افزود: احیا و بازسازی جنگل ها و مراتع آسیب دیده، فرهنگ سازی حفاظت و صیانت از منابع طبیعی، جلوگیری از فرسایش خاک و هدر رفتن آب و جذب مشارکت و همکاری مردم در امر جنگل کاری از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد از همه مردم خواست در حفظ، حراست و احیای جنگل ها و مراتع این شهرستان که میراث گذشتگان، سرمایه فعلی و یادگاری برای نسل های آینده است، تلاش کنند و فرهنگ صیانت از منابع طبیعی را در جامعه ترویج و گسترش دهند.
به گزارش ایرنا، طرح ملی جنگلانه از سال 93 در کشور در حال اجراست و هدف اصلی از اجرای این طرح نهادینه کردن فرهنگ حفاظت و صیانت از منابع طبیعی در بین اقشار مختلف مردم است.
شهرستان سروآباد 120 هزار هکتار وسعت دارد که از این میزان 57 هزار هکتار آن منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، 51 هزار هکتار اراضی ملی و 12 هزار اراضی کشاورزی و باغی است.
این شهرستان از نظر دارا بودن جنگل ها و پوشش گیاهی در ردیف سه شهرستان اول استان کردستان است.
در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو تاکنون 117 گونه پرنده، 23 گونه پستاندار، 17 گونه خزنده و 242 گونه گیاهی شناسایی شده و مهمترین گونه های جانوری آن کل و بز، خرس قهوه ای، قوچ و میش، کرکس، هما و عقاب طلایی است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
خبرنگار: فرزاد آداک ** انتشار: مجید سلیمانی
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.