محمدباقر حاج کاظمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تک سمی‌ها، دام‌های سبک( بز و گوسفند) و سنگین( گاو و گوساله) علیه بیماری‌های شاربن، کزاز، شاربن علامتی، آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی، تب برفکی، آبله، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.
وی یادآوری کرد: 602 هزار و 316 راس دام سبک و سنگین و تک سمی در این مدت علیه بیماری شاربن و کزار واکسینه شدند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیماری دامی شاربن مشترک بین انسان و دام نیست، اما زیان های اقتصادی قابل ملاحظه ای به دامداران وارد می کند.
حاج کاظمی تاکید کرد : شاربن علامتی بیماری عفونی باکتریایی و کشنده گاو و گوسفند در هر سنی است که طی این مدت یک هزار و 250 راس از این دام ها علیه آن واکسینه شدند.
به گفته وی، دام‌های جوان حساسیت بیشتری در ابتلا به این بیماری دارند و از خصوصیات بیماری التهاب عضلانی و توکسمی شدید و تلفات است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از واکسیناسیون 529 هزار و 477 راس گوسفند و بز از ابتدای سالجاری تاکنون در استان خبرداد و گفت: این مایه کوبی علیه بیماری آنتروتوکسمی بود و به این بیماری، بیماری پرخوری یا قلوه نرمی نیز گفته می‌شود که به دنبال جذب مقادیر زیاد سم از دیواره روده بروز می‌کند.
حاج کاظمی به بیماری دامی قانقاریا اشاره کرد و افزود: عامل این بیماری از طریق دستگاه گوارش وارد بدن دام شده و از طریق سیاهرگ باب وارد کبد می شود.
وی ادامه داد: ضایعه کبد که سم تولید می کند موجب بروز قانقاریا شده و به طور معمول دام های مسن و بالاتر از یک سال، بیشتر از دام‌های جوان به این بیماری حساس هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت:در این مدت 46 هزار و 905 راس گوسفند و بز علیه این بیماری واکسینه شده اند.
به گفته حاج کاظمی، عامل بیماری آگالاکسی نوعی باکتری و یک بیماری عفونی و واگیرداراست که در جمعیت دامی گوسفند و بز بیشتر بوده و آثار آن در چشم، پستان و پاهای دام مشاهده می شود.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز 29 هزار و 214 دام بز و گوسفند علیه بیماری بیان شده واکسینه شده اند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از واکسیناسیون یک میلیون و 378هزار و 219هزار راس دام سبک و سنگین در استان علیه بیماری‌های تب برفکی و آبله خبرداد.
حاج کاظمی یادآوری کرد: علاوه بر بیماری‌های بیان شده، لمپی اسکین، طاعون نشخوارکنندگان کوچک از دیگر بیماری هایی است که سلامت دام های سبک و سنگین را تهدید می کند.
به گفته وی، 227 هزار و 864 راس گاو و گوساله و بز و گوسفند نیز از ابتدای سالجاری تاکنون علیه بیماری های بیان شده توسط اکیپ های دامپزشکی واکسینه شده اند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: این میزان واکسیناسیون دام های سبک و سنگین در گاوداری های صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی توسط 35 اکیپ از دامپزشکان بخش دولتی و خصوصی به صورت رایگان با هدف جلوگیری از خسارت های اقتصادی به دامداران انجام می شود.
به گزارش ایرنا، شیوع بیماری های طاعون، شاربن، تب برفکی، بروسلوز، سل، آبله، آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی می تواند زیان های فراوانی به دامداران برساند که خوشبختانه با واکسیناسیون به موقع دام ها این زیان ها بسیار کاهش یافته و بیماری ها نیز مهار شده است.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.