به گزارش ایرنا، مرتضی سلیمی روز پنجشنبه در بازدید ازپایگاه های امداد رسانی استان زنجان به خبرنگاران گفت: در طرح زمستانه این جمعیت یکهزار و 100 دستگاه خودروی آمبولانس، 364 دستگاه خودروی نجات، 52 دستگاه خودروی عملیاتی، 24 فروند بالگرد و 11 دستگاه خودروی ارتباطات، بکار گیری شده است.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس در 559 پایگاه جمعیت هلال احمر در سطح کشور امکان استراحت و ذخیره اقلام امداد رسانی برای مسافران تدارک دیده شده و از هموطنان درخواست می شود در مواقع نیاز در پایگاه های یاد شده اسکان یابند.
وی از هموطنان خواست، با توجه به فصل سرما و امکان وقوع برف و کولاک در مناطق مختلف کشور به توصیه های عوامل امدادی از قبیل پلیس راه، اورژانس، راهداری و هلال احمر توجه داشته باشند و در صورت بروز مشکل حتی بدون سیم کارت همراه نیز می تواند با شماره 112 این جمعیت تماس بگیرند.
سلیمی افزود: عمده ترین چالش پیش روی در اجرای بهینه طرح زمستانه امداد و نجات جمعیت هلال احمر عدم آگاهی و استفاده صحیح مردم از زنجیر چرخ در هنگام بروز کولاک و یخبندان در جاده هاست.
وی یادآوری کرد: این موضوع مهم بخوبی در وقوع برف و کولاک سال گذشته در یکی از محورهای پر تردد کشور نمایان بود و عدم استفاده صحیح از زنجیر چرخ مشکلاتی را موجب شده بود.
این مسئول ادامه داد: هموطنان در صورت سفر در وضعیت نامساعد آب و هوایی اقلام اضطراری مورد نیاز را در وسلیه نقلیه خود داشته باشند و این مهم باید بصورت یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

** 180 ست نجات خریداری می شود
وی بیان کرد: در زمان حاضر جمعیت هلال احمر از تجهیزات به روز در امداد رسانی ها استفاده می کند و در این ارتباط 180 ست نجات خریداری خواهد شد.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور ادامه داد: هم اکنون وضعیت تجهیزات جمعیت هلال احمر مطلوب است اما تا رسیدن به سطح ایده آل فاصله وجود دارد و این نیازمند بودجه بیشتری است.
وی تاکید کرد: تجهیزات و امکانات این جمعیت با توجه به شرایط موجود امکان پاسخگویی به حوادث مختلف در جامعه را دارد و امکانات و تجهیزات انفرادی نیز از محل ذخیره اعتباری خریداری می شود.
سلیمی افزود: هم اکنون 2 هزار و 500 ست تجهیزات انفرادی از محل ذخیره احتیاطی جمعیت هلال احمر خریداری و در سطح جمعیت هلال احمر کشور توزیع شده است.
وی بیان کرد: در صورت تقویت و تجهیزات مورد نیاز این جمعیت امکان امداد رسانی و تاب آوری در حوادث افزایش می یابد.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور ادامه داد: طبق کارهای انجام گرفته و در ارتباط با امداد هوایی این جمعیت تا شعاع 150 کیلومتری تحت پوشش قرار داده و البته استقرار و فرود بالگرد با توجه شرایط منطقه و تابع مسائلی از قبیل شرایط خاص جغرافیایی است.

** مسئولیت پاسخگویی به زلزله تهران بر عهده شهرداری است
وی اظهار داشت: مسئوولیت پاسخگویی به زلزله تهران برعهده شهرداری است و دراین میان کارگروهی با عنوان ' آمادگی برای پاسخگویی به زلزله' به دستور رئیس جمعیت هلال احمر کشور تشکیل شده است.
این مسئول ادامه داد: این کار گروه ها در 2 بخش عملیاتی و علمی تشکیل شده و در این میان وظایف اعضای کارگروه عملیاتی آمادگی برای مقابله در برابر زلزله است.
وی بیان کرد: در ارتباط با زلزله استان تهران مناطق مختلف کشور تقسیم بندی شده و هر منطقه را نیز استانی متولی شده ودر این میان زنجان به عنوان استان معین و استان های پشتیبان معین نیز تعریف شده است.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور گفت: به این موضوع مهم توجه داشت که در موقع بروز حوادث مختلف در مرحله نخست باید امداد و نجات به نحو مطلوبی انجام و سپس اسکان و تغذیه اضطراری آسیب دیدگان انجام گیرد.
وی بیان کرد: در زلزله کرمانشاه با وجود هشت هزار نفر مصدوم، استقرار 10 فروند بالگرد حدود 150 دستگاه آمبولانس توسط هلال احمرو با همکاری اورژانس عملیات در کمتر از 24 ساعت پایان یافت.
سلیمی در ارتباط با کمک های سلبریتی ها نیز افزود: سلبریتی های به نوعی می توانستند کمک حال این جمعیت درزلزله کرمانشاه باشد و اگر به درستی در بستر خود قرار می گرفتند، منجر به نتیجه بهتری می شد.

** تشکیل تیم های واکنش سریع در همه استانها
وی اظهار داشت: هم اکنون تیم های واکنش سریع این جمعیت درهمه استان های کشور تشکیل شده و در شهرهای بالای 100 هزار نفر نیز آموزش ها در این بخش ارائه شده که امیدواریم در مابقی شهرها نیز این مهم در 6 ماهه سال آینده انجام گیرد.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور خاطر نشان کرد: برگزاری مانورهای مختلف در کشور روند افزایشی داشته است وهم اکنون 340 هزار مترمربع انبار در کشور وجود دارد که باید یک درصد جمعیت آسیب دیده و 2 درصد انباری وجود داشته باشد.
به گفته این مسئول، طبق پیش بینی انجام گرفته هر پایگاه جاده ای هلال احمر ظرفیت پذیرش 10 خانوار در مواقع اضطراری وجود دارد و مشکلی در این بخش وجود ندارد.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.