به گزارش ایرنا، شامگاه پنجشنبه در نشست تخصصی شهرداران که با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و استاندار زنجان برگزار شد، معاون عمرانی استاندار و دیگر دست اندرکاران امور شهر و شوراها به دیدگاههای خود پرداختند.
معاون عمرانی استاندار زنجان در این جلسه گفت: شمار طرح های مصوب سفر ریاست جمهوری به این استان 72 مورد است که از این تعداد 47 طرح خاتمه یافته اما 25 طرح دیگر نیز باقیمانده است.
وی اظهار داشت: بودجه تخصیص یافته در سفر آن روز به استان 335 میلیارد تومان بود که 60 درصد آن محقق شد و اگر نسبت به بودجه همان روز محاسبه شود، 132 میلیارد تومان از دولت مطالبه بایت طرح های سفر داریم.
سلطانی افزود: بر این اساس برای اتمام 25 طرح باقیمانده به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تا تعهدات دولت در ارتباط با سفر به اتمام برسد.
وی بیان کرد: در مجموع بیش از یکهزار طرح نیمه تمام از سال های گذشته در استان وجود دارد که اتمام انها به همت روز افزون نیاز دارد.
معاون عمرانی استاندار زنجان ادامه داد: بنابراین از مجموع طرح های یاد شده 429 طرح احداثی است که امیدواریم در سال آینده به پایان برسد.
وی بیان کرد: بودجه عمرانی مصوب استان 428 میلیارد تومان است و با توجه به طرح های نیمه تمام می توان از اهرم حمایت بودجه ای و کمک وزارتخانه ها برای تکمیل آنها استفاده کرد.
این مسئول ادامه داد: موضوع واگذاری طرح های عمرانی استان به بخش خصوصی با دقت نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی شروع شده که موانع متعددی برای تحقق این مهم وجود دارد.

** بودجه عمرانی شهرداری های زنجان 200 میلیارد تومان است
این مسئول ادامه داد: نسبت به جمعیت شهری به رو ستایی این استان 67.2 دهم به 32.8 دهم درصد به نفع جمعیت روستایی در مقایسه با میانگین جمعیت روستایی کشوراست.
مهرداد سلطانی افزود: شهرداری زنجان درجه11، شهرداری ابهر با درجه هشت و مابقی شهرها نیز در درجه های پایین تری قرار دارند.
وی بیان کرد: هم اکنون به نسبت جمعیتی 113 نفر اعضای شورای اسلامی استان را تشکیل می دهد که در سال جاری بودجه عمرانی شهرداری های استان نیز حدود 200 میلیارد تومان و بودجه جاری نیز 202 میلیارد تومان است.
معاون عمرانی استاندار زنجان ادامه داد: هم اکنون یکهزار و 830 پست با نام ،438 نفرنیروی رسمی و پیمانی نیز و در مجموع 2 هزار و 943 نیروی قراردادی و شرکتی در شهرداری فعالیت می کند.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون 331 هزار از نفر جمعیت روستایی معادل 97 درصد تحت پوشش دهیاری های استان قرار دارند.
وی ، تعداد اعضای شورای های روستایی استان را 2 هزار و 262 نفر اعلام کرد و گفت که ،این در حالی است تعداد دهیاری های تاسیس شده تا سال 92، 501 مورد و از سال 92 تا کنون نیز 154 دهیاری جواز تاسیس دریافت کرده اند.
سلطانی ابراز امیدواری کرد که سه هزار و 200 میلیارد تومان برای ارتقا و آبادانی شهرهای کوچک دهیاری ها اختصاص یابد که تحقق این مهم خدمات و پشتیبانی ها را ادامه دارد.

** ساماندهی نیروی انسانی شهرداری های استان
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان ادامه داد:بالغ بر 60 مورد کار اساسی را علاوه بر وظایف دفتر امور شهری که توسط وزارت کشور به شوراها لحاظ شده بود، 60 مورد نیز کار اساسی انجام گرفته است.
حمید رضا عزیرپور افزود: این استان در ارتباط با بحث ساماندهی نیروهای انسانی در شهرداری ها جزء اولین استانهایی بود که اطلاعات آزمون را به سازمان شهرداری ها ارسال کرده و هم اکنون آماده برگزاری آزمون است.
وی اضافه کرد: هم اکنون برای تبدیل وضعیت 860 نفر مجوز صادر شده که 100 درصد مجوزهای مربوطه به پست های خالی را شامل می شود.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس پست های کارگری در شهرداری نیز وجود داشت که در این راستا مجوز 421 نفر با کمک شهرداری ها در دفتر امور شهری وشوراها اخد شده و می توان گفت که اولین استانی هایی هستیم که کلیه چارت های منابع انسانی شهرداری ها و سازمان های وابسته را ابلاغ و اجرا ومنطبق بر آن نیز اقدامات مناسب انسانی را انجام داده است.
مرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان ادامه داد: بالغ بر57 مورد جلسات شورای اداری و استخدامی برگزار شد که از نرم کشوری بالاتر بود و در بحث آموزش کارکنان شهرداری ها و اعضای منتخب شوراها نیز بالغ بر 132 هزار و 410 نفر ساعت اموزش های لازم ارائه شده است.
وی یادآوری کرد: با کارهای انجام گرفته آموزش ها در استان بومی سازی و تقویم استانی ترسیم شده که طی سال گذشته رتبه اول کشور در اموزش کارکنان کسب شده است.
این مسئول ادامه داد: با افتتاح سامانه جامع اطلاعات شهری براولین بار داشبورد مدیریتی کامل برای امور شهری احصا شده که تصمیم سازی های بسیار خوبی در مدیریت شهری به همراه دارد.
وی بیان کرد: در این سامانه تجمیع پرونده های حقوقی نیز وجود دارد که مشکلات عدیده ای را برای شهرداری های بزرگ ایجاد کرده است.
عزیزپور افزود: این سامانه هوشمند کمک می کند ،همه پرونده‌های حقوقی که شهرداری‌ها با آن درگیر هستند، اسکن می‌شود و در مجموع و با کم‌ترین هزینه همه زیرساخت‌های شهری در بحث فناوری فراهم شده است.
وی خاطر نشان کرد: سامانه جامع شهری، به صورت نسخه بومی و کارآمد طراحی شده و تاکنون اعتباری برای این پروژه هزینه نشده، اما برای تکمیل سامانه به 40 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

** تحقق 93 درصدی هفت دوازدهم بودجه عمرانی شهردای زنجان
شهردار زنجان نیز در این جلسه ادامه داد: شهرداری ها به عنوان عمومی ترین بخش دستگاه خدمات دهنده، گسترده ترین خدمات را انجام میدهد و بر اساس امارهای احصا شده چهار هزار نوع خدمت توسط شهرداری ها ارائه می شود.
مسیح الله معصومی افزود: مردم به هر شکلی با شهرداری ها سر و کار دارند و برای تسریع در خدمات رسانی مطلوب، باید مجموعه شهرداری ها تقویت شود.
وی بیان کرد: شهر زنجان 50 درصد جمعیت استان را به عنوان شهروند و یا حضور روزانه دارد که در این حوزه باید برای ارائه خدمات لازم تلاش بیشتری انجام گیرد.
شهردار زنجان ادامه داد: خوشبختانه با همکاری شهرداری با شورای شهر افزایش 50 درصدی بودجه نسبت به سال گذشته وجود دارد و در واقع بیش از 93 درصد از بودجه هفت دوازدهم محقق شده است.
وی اظهار خاطر نشان کرد: شهرداری زنجان اهتمام جدی برای اتمام پروژه های نیمه تمام شهری دارد و بر این مبنا نگاه ویژه ای در حوزه برون سپاری شده و سرمایه گذاری های مختلفی در حوزه حمل و نقل به ویژه افتتاح پیاده راه انجام گرفته است.

** آموزش جامعه شورایی جدی گرفته شود
رئیس شورای اسلامی استان زنجان نیز ادامه داد: آموزش در جامعه شورایی نمود دارد و با وضعیت فعلی و چالش های مالی این مهم تداوم یابد.
رضا ملایی افزود: برای تقویت بخش نظارتی و قانونگذاری جامعه شورایی، تقویت ارتباطی بین دولتمردان، مجلس شورای اسلامی و جامعه شورایی الزامی است.
وی بیان کرد: برای واگذاری اختیارات به جامعه شورایی 25 سال مسیر خود را طی کرده که امیدواریم به کمک دولت این طرح به سر منزل خود برسد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان سلطانیه ادامه داد: تکریم شورا باید توجه کرد و علاوه بر آن استفاده از ظرفیت های انها بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد که تحقق این امر رضایتمندی مردم را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: هشت شهرستان این استان بنا بر فراخور خود توانمندی های های متعددی دارند و شهرداران با تکیه بر بودجه دولتی آموزش شوراها در ارتقای سطح علم اقتصاد اهمیت فراوانی دارد.

** شهرداری ها در آستانه وررشکستگی هستند
نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز ادامه داد: تداخل قوانین شهرداری ها با سایر دستگاهها و تضعیف جایگاه شهرداری در برابر وظایف قانونی سایر دستگاهها نمونه موردی وضع قوانین تجمیع عوارض و ارزش افزوده به ویژه در شرکت های خدماتی مانند برق ، مخابرات،و آب و و فاضلاب موجب تضعیف جایگاه شهرداری در کسب منابع درآمدی شده است.
سجاد خدایی افزود: اتکای شهرداری ها به بودجه دولتی و کاهش شدید کمک های مالی دولت به شهرداری ها و ایجاد مشکلات ناشی از تصمیمات دولت در خصوص استقلال شهرداری ها در سال های گذشته و اتکای شهرداری ها بر درآمدهایی از جیب شهرداری ها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.
وی اضافه کرد: مشکلات حقوقی و فنی شهرداری ها در زمینه تامین وثیقه و ضمانت های لازم به منظور جلب مشارکت و همکاری بانکها در جهت ایجاد تاسیسات در آمد زا برای شهرداری ها و تسیهل گری در اراده تضامین برای سرمایه گذاری های خارجی مورد توجه قرار گیرد.
این عضو شورای شهر زنجان خاطر نشان کرد:سیاست های جدیدی در جهت تسهیل و افزایش اختیارات باید اتخاذ شود، چرا که داشتن نگاه جدید و خلاقیت ها ، اختیارات متناسب را می طلبد
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.