به گزارش ایرنا، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی دولت موظف است آموزش و پرورش رایگان را برای همه مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور، به صورت رایگان گسترش دهد اما در این میان هستند کودکانی که حتی از تحصیلات ابتدایی باز می مانند و همه ساله در حسرت نشستن پشت نیمکت های مدرسه در مسیر دیگری از زندگی قرار می گیرند.
آموزش، پیش نیاز توسعه انسانی و قوی ترین ابزار کاهش فقر، بهبود سلامت، برابری و عدالت جنسیتی است و افزایش بهره‌وری نیروی کار، بهبود سلامت جامعه و رشد اقتصادی و علمی کشورها را رقم می زند که مهمترین هدف از آن نیز دستیابی به توسعه پایدار در عرصه ملی و بین المللی است.
استان زنجان نیز با داشتن 194 هزار و 186 دانش آموز دختر و پسر که در 2 هزار و 440 مدرسه در سه مقطع تحصیلی مشغول تحصیل هستند، 1.42 درصد از کودکان و نوجوانان 6 تا 14 سال از آموزش محروم هستند و این مهم توجه و برنامه ریزی جدی مسئولان مربوطه را می طلبد.

** 81 هزار نفر از جمعیت 6 سال به بالا در زنجان بیسواد هستند
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان اظهارداشت: بر اساس آخرین آمار، در این استان 85.5 درصد از افراد بالای 6 سال باسواد و 81 هزار نفر در این گروه سنی بیسواد هستند.
هادی احمدنیا اضافه کرد: در این استان 27 هزار و 600 نفر نیز بین گروه سنی 10 تا 49 سال بیسواد مطلق هستند اما سالانه تعدادی از این افراد از طریق کلاس های نهضت سواد آموزی باسواد می شوند.
وی با بیان اینکه ریشه کنی بیسوادی از برنامه های مهم و راهبردی به شمار می رود، افزود: طبق اساسنامه، نهضت سواد آموزی موظف به شناسایی، جذب و باسواد کردن افراد 10 تا 49 سالی که از نعمت سواد برخوردار نیستند،می باشد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: براساس سرشماری سال 95، 95.1 درصد جمعیت 10 تا 49سال استان باسواد بودند که این رقم در زمان حاضر به 96 درصد رسیده است.
احمدنیا ادامه داد: سال 95 دربین گروه سنی 6 سال به بالا نیز 84.8 درصد باسواد بودند، که این رقم به 85.4 درصد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان ابهر با 98 درصد دارای بیشترین باسواد در گروه سنی 10 تا 49 سال و کمترین باسوادی در شهرستان ماهنشان با 88.8 درصد است.
به گفته معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سه حلقه شوم برای بیسوادی است که دست به دست هم داده و یکدیگر را تقویت می کنند.

** 300 کودک زنجانی از تحصیل محروم هستند
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه براساس آخرین آمار 300 کودک 6 تا 11 سال در استان محروم از تحصیل هستند، افزود: بیشترین علت عقب ماندگی از آموزش آنها معلولیت شدید جسمی و ذهنی در مناطق روستایی است.
اصغر بیات تاکید کرد: امکان تحصیل این کودکان در مدارس عادی فراهم نیست و باید معلمان حرفه ای برای تحصیل با آنها بکارگیری شود که این امکان در مناطق روستایی دورافتاده وجود ندارد.
وی اضافه کرد: استان زنجان با نرخ 1.42 درصدی بازماندگی از تحصیل 6 تا 14، طی چهار سال گذشته رتبه نخست و دوم کشوری در پوشش تحصیلی را نیز داشته است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان به تلاش های آموزش و پرورش استان زنجان برای بهره مندی کودکان از تحصیل اشاره کرد و ادامه داد: در هر منطقه ای که کودکی به سن تحصیل رسیده در هر شرایطی کلاس درس دایر شده است.
بیات خاطرنشان کرد: در مناطقی که دسترسی کودکان به مراکز آموزشی سهل تر و مسافت کم بوده سرویس های ایاب و ذهاب برای آنها فراهم شده است تا از آموزش های مورد نیاز بهره مند شوند.
وی ادامه داد: سالانه شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل توسط راهبران مدیران، معاونان مدارس، ثبت احوال و خانه های بهداشت انجام می شود و توسط این راهبران به صورت چهره به چهره هدایت به آموزش انجام و در سیستم آموزشی باقی می مانند.

** 100 مدرسه با کمتر از پنج دانش آموز دایر شد
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در نواحی و مناطق 14 گانه آموزش و پرورش استان زنجان 100 مدرسه با کمتر از پنج نفر برای 300 دانش آموز دایر شده است.
بیات یادآوری کرد: هزینه بالا برای آموزش و پرورش نمی تواند مانعی برای محرومیت کودکان از تحصیل شود و در این باره هیچ تبعیض جنسیتی وجود ندارد.
وی، مهمترین علل بازماندن از تحصیل دانش آموزان در مقطع ابتدایی را ازدواج زود هنگام دختران، مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برشمرد.

** کودکان آموزش پذیر از خدمات تحصیلی استفاده می کنند
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان گفت: آن دسته از کودکان معلول ذهنی که به لحاظ بهره هوشی آموزش پذیر باشند تحت پوشش خدمات آموزشی قرار می گیرند.
فاطمه باغبانی یادآوری کرد: بهره هوشی این کودکان بر اساس آزمون های ارزیابی مورد سنجش قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: کودکان معلول ذهنی که آموزش پذیر نباشند از خدمات توانبخشی بهزیستی استفاده می کنند و تحصیلات آکادمیک برای آنها معنایی ندارد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان، از آموزش برای 927 کودک معلول در استان خبرداد و افزود: این تعداد دارای بهره هوشی لازم و آموزش پذیر هستند.

** ازدواج و اشتغال عامل محرومیت از تحصیل نوجوانان است
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان اظهار داشت: این دستگاه تعلیم و تربیت همواره برای بهره مندی از آموزش دختران و پسران برنامه ریزی منسجمی دارد.
محمود شهبازی گفت: زمینه تحصیل برای نوجوانان در نواحی و مناطق 14 گانه استان فراهم شده است.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد، ادامه داد: در زمان حاضر ازدواج دانش آموزان دختر در مقاطع تحصیلی اول و دوم متوسطه و اشتغال پسران مهمترین علت بازماندن آنها از تحصیل است.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.