به گزارش ایرنا، هم اکنون روستای ویر سه هزار و 850 نفر جمعیت دارد که از این تعداد یکهزار و 66 نفر معادل 27 درصد آنان عضو کتابخانه عمومی هستند که با هشت هزار و 126 نسخه کتاب در زمینی با زیر بنای 220 متر مربع با بخش های کودک، سالن مطالعه، بخش مرجع، مخزن کتاب و خدمات اینترنتی احداث شده و همه روزه پذیرای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی است.
روستای تاریخی 'ویر' از توابع شهرستان سلطانیه جزو روستاهای هدف گردشگری کشور است که در زمینه کتابخوانی حرفی برای گفتن دارد، شهرت این روستا به معبدی است که در پنج کیلومتری آن با عنوان داش کسن یا معبد اژدها از آن یاد می شود در جنوب شرقی همین روستا واقع شده است.
به گفته مسئولان این روستا، وجود همین مکان فرهنگی و با توجه به شاخص گردشگری آن موجب شده، مهاجرتی از این روستا به شهر رخ ندهد و حتی مهاجرت معکوس هم به وقوع پیوسته که نمونه آن بازگشت 12 خانواده ویری از پایتخت به این روستا بوده است.
روستای ویر از سمت شرق و شمال به دشت های وسیع و از جنوب و غرب به کوه های برافراشته منتهی می شود و همین آب و هوای بکر و از طرفی اثر تاریخی ارزشمند موجب شده که مردمان خونگرم این روستا در بین روستاهای استان کتابخوان باشند و تنها کتابخانه احداث شده آن توانسته علاقمندان زیادی را به خود جذب کند.
کتابخانه روستایی با توجه به ابعاد و فواید مختلف آن، متناسب با سبک زندگی روستایی طراحی و احداث می شوند که نقش بارزی در بهبود نگرش اهالی داشته و به ترویج روز افزون فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک می کند.
این در حالی است که مراکز علمی، آموزشی و حتی کتابخانه های عمومی در شهرها واقع شده و همین مساله شکاف عمیق بین شهر و روستا را بوجود آورده و معضلاتی را موجب شده است.
از طرفی مهاجرت روستاییان به شهرها، مشکلات را مضاعف کرده، زیرا شمار مدارس راهنمایی و متوسطه دراین مناطق کمتر بوده و تعداد مدرسه و کلاس‌ها و حتی چند پایه تحصیلی محدودی دارند.
بر این اساس، احداث کتابخانه های ثابت و سیار روستایی می تواند در ارتقای سطح فرهنگ و دانش روستاییان، به ویژه نسل جوان، غنی سازی اوقات فراغت، تقویت سوادآموزی و کمک به پیشرفت کم سوادان به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمک کند.

** 27 درصد ویری ها عضو کتابخانه عمومی روستا هستند
مسئول امور کتابخانه های سلطانیه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: ویر از جمله روستاهای فعال در زمینه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نه تنها در این شهرستان بلکه در استان زنجان محسوب می شود.
جواد سلیمی افزود: بر این اساس در سال 90 کتابخانه ای کوچک در این روستا برای علاقمندان آن افتتاح شد و با توجه به شوق خواندن کتاب و کتابخوانی در بین اهالی، تصمیم برآن شد تا یک حمام قدیمی روستا بازسازی و در اختیار گروههای هدف قرار گیرد.
وی بیان کرد: با کارهای انجام گرفته در سال 96 و اختصاص 800 میلیون ریال اعتبار و کمک دهیاری، شورای اسلامی روستا و مشارکت های مردمی این حمام قدیمی بازسازی و به محلی فرهنگی در امر کتاب و کتابخوانی تبدیل شد.
مسئول امور کتابخانه های سلطانیه ادامه داد: هم اکنون این روستا سه هزار و 850 نفر جمعیت دارد که از این تعداد یکهزار و 66 نفر معادل 27 درصد آن عضو این کتابخانه هستند.
وی بیان کرد: کتابخانه عمومی قائم ویر هشت هزار و 126 نسخه کتاب دارد و در زمینی با زیر بنای 220 متر مربع و دارای بخش های کودک، سالن مطالعه، بخش مرجع، مخزن کتاب و خدمات اینترنتی دارد و همه روزه پذیرای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی است.
سلیمی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی ها، در این کتابخانه فعالیت های فوق برنامه نیز برگزار می شود که استقبال گروههای هدف را به دنبال داشته و با توجه به شمار بالای اعضای این کتابخانه، رتبه اول را در بین کتابخانه های روستایی کسب کرده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون علاوه بر کتابخانه عمومی سلطانیه در روستاهای قره بلاغ، گوزل دره، سنبل آباد، بوئین، خیر آباد و یوسف آباد نیز کتابخانه احداث شده است.
مسئول امور کتابخانه های سلطانیه ادامه داد: ایجاد و احداث کتابخانه روستایی با توجه به شاخص هایی جمعیتی انجام می گیرد که در صورت وجود این بخش، این مهم با کمک دهیاری ها و شورای اسلامی روستا انجام و نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز به نسبت به تجهیز آن اقدام می کند.

** مهاجرت معکوس ویری ها از تهران به روستا
جعفر نجفی 60 ساله فرهنگی بازنشسته، عضو شورای روستای ویر است، او از اینکه این روستای بکر کتابخانه دارد و توانسته علاقمندان به ویژه نوجوانان و جوانان را به خود جذب کند، بسیار خوشحال است.
او در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: تنها دلخوشی و غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ویری تنها کتابخانه این روستا است، زیرا هر روز که می گذرد بر شمار دوستداران یار مهربان افزوده می شود.
این فرهنگی بازنشسته ویری ادامه داد: این کتابخانه یک ونیم سال پیش با بازسازی حمام قدیمی این روستا به یک مکان فرهنگی تبدیل شد و پس از آن نیز کتابهای مختلفی از سوی ارگان های امر مانند فرمانداری و بخشداری اهدا شد.
وی اضافه کرد: این روستا یکهزار و 250 خانوار دارد و وجود همین مکان فرهنگی و با توجه به شاخص گردشگری آن موجب شده، مهاجرتی از این روستا به شهر رخ ندهد و حتی مهاجرت معکوس هم به وقوع پیوسته که نمونه آن بازگشت 12 خانواده ویری از پایتخت به این روستا بوده است.
این عضو شورای روستای ویر ادامه داد: این روستا با این تعداد خانوار سالن ورزشی ندارد و نوجوانان و جوانان روستا در اوقات فراغت خود با کتابهای این کتابخانه انس و الفت داشته و همین موضوع موجب شده تغییری در فرهنگ خانواده های روستایی ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: قبل از ایجاد این کتابخانه عمومی، یک اتاق مدرسه این روستا برای اختصاص کتاب های آموزشی دانش آموزان اختصاص داشت که با توجه مسئولان شهرستان و استان این مهم مکان فعلی در اختیار روستاییان قرار گرفته است.

** سه کتابخانه سیار روستایی در استان زنجان فعال است
مدیرکل کتابخانه های استان زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر ایجاد و احداث کتابخانه های عمومی به ویژه در مناطق روستایی توجه ویژه ای دارد و بر اساس برنامه ابلاغ شده این نوع کتابخانه ها در روستاهای دارای جمعیت 2 هزار و 500 خانوار انجام می شود.
امیر علی نیکبخش افزود: این نهاد علاوه بر کتابخانه های ثابت روستایی نیز کتابخانه سیار را با هدف برقراری عدالت اجتماعی مورد توجه قرار داده و در این راستا اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون 37 کتابخانه ثابت روستایی در این استان وجود دارد که طبق هدف گذاری ها تا 1404 نیز این تعداد به 45 باب افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد: علاوه بر آن، سه کتابخانه روستایی سیار نیز در این استان به گروههای هدف خدمات ارائه می کنند که تا سال 1404 نیز این تعداد به هشت مورد افزایش خواهد یافت.
نیکبخش افزود: کارهای انجام گرفته در حوزه کتابخانه روستایی نشان می دهد که وضعیت خوبی در این حوزه حاکم شده و حتی استقبال پرشور گروه های هدف را به دنبال داشته است.
وی اضافه کرد: هر کتابخانه سیار روستایی با دارا بودن کتاب های مختلف و متنوع 10 تا 15 روستا را تحت پوشش دارد و این مهم از گسترش فرهنگ کتابخوانی در روستاها استان حکایت دارد.
این مسئول خاطر نشان کرد: در صورت فضای مناسب در روستاهایی که با توجه به شاخص های جمعیتی حائز ایجاد یا احداث کتابخانه هستند این کار انجام و همانند کتابخانه های شهری خدمات مورد نیاز به متقاضیان ارائه می شود.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.